2022-02-04 09:30:37

Učinak staklenika i ozonske rupe – školski projekt

Učinak staklenika i ozonske rupe je projekt kojega su proveli nastavnici Filip Babić, prof. biologije, Spomenka Hardi, prof. fizike i Sanja Mijakić, prof. biologije s učenicima prvih, drugih i četvrtih razreda. Projekt je ostvaren suradničkim učenjem i vršnjačkim podučavanjem. Glavni cilj projekta bio je osvijestiti problem globalnog zatopljenja i utjecati na svijest učenika o potrebi zaustavljanja klimatskih promjena.

Učenici su istražili blisko infracrveno zračenje koje stiže sa Sunca, ali i dugovalno zračenje koje emitira Zemlja. Naučili su zašto je prirodni staklenik važan za održavanje života na Zemlji te što utječe na pojačavanje stakleničkog učinka i kakve su negativne posljedice tog procesa. Istražili su i ultraljubičasto zračenje te problem nastanka ozonskih rupa. Naglasak njihova zanimanja bile su  posljedice globalnog zatopljenja na čovjeka, okoliš, biljni i životinjski svijet te na neravnotežu Zemljinog energetskog proračuna. Istraživanjem utjecaja globalnog zagrijavanja na biljni svijet, učenici su mogli naučiti da klimatske promjene uzrokuju promjene u životnom ciklusu biljaka, što u konačnici rezultira narušenom vezom s kukcima oprašivačima. Uzimajući u obzir i druge nepovoljne učinke globalnog zagrijavanja na vegetaciju, mogli su uočiti da one uzrokuju značajne promjene u vrsnom sastavu pojedinih ekosustava, a ujedno i smanjenje bioraznolikosti sve izvjesnijim izumiranjem niza vrsta, koje se na ove promjene u kratko vrijeme neće moći prilagoditi. Učenici su istražili najvažnije stakleničke plinove, upoznali svojstva, njihove glavne izvore, koliko dugo se zadržavaju u Zemljinoj atmosferi i na koji način pridonose globalnom zatopljenju. Također su  pronašli podatke o količini proizvodnje CO2  po stanovniku i godišnju emisiju CO2 u Hrvatskoj, koje su usporedili sa susjednim državama Bosnom i Hercegovinom, Slovenijom i Mađarskom. Istaknuli su i važnost zakiseljavanja ocena i mora uslijed povećanja CO2. Poremećaji vezani uz zakiseljavanje mora po prvi puta su primijećeni u koraljima i na koraljnim grebenima. Istraživanjem utjecaja globalnog zagrijavanja na životinjski svijet, učenici su naučili da neke vrste migriraju, neke se prilagođavaju novim uvjetima, neke ugibaju. Sudjelujući u projektu učenici su osvijestili problem negativnog utjecaj klimatskih promjena na naš planet i predložili načine na koje se svaki pojedinac može uključiti u rješavanje problema globalnog zatopljenja.

Učenici drugog razreda izborne nastave fizike i četvrtog razreda izborne nastave biologije su i eksperimentalno istražili uzroke klimatskih promjena izvodeći šest pokusa. Pokuse su snimili, kao što se može vidjeti na Youtube stranici škole:
https://youtu.be/ZA8SjUQN2Fo

Dok su se učenici različitih razreda prijašnjih školskih godina uključili u hvale vrijednu akciju Dani kolektivne sadnje drveća u Hrvatskoj, u okviru koje su posađene sadnice drvenastih vrsta u neposrednoj okolini naše Škole, učenici 1. r. naše Škole su na nastavi biologije ozelenili prostor Škole, sadnjom tropskih (sobnih) biljaka, a ujedno su kreirali i svoje vlastite tropske džunglice u staklenkama – malene, samoodržive terarije u koje su naselili tropske biljne vrste, a uz koje su mogli proširiti svoje znanje o funkcioniranju i održivosti kopnenih ekosustava. Pri izradi terarija potrebno je slijediti niz jednostavnih koraka, kako bismo biljnim vrstama u terariju osigurali adekvatne uvjete za rast i razvoj, a više o izradi terarija možete saznati na učeničkim posterima.

Na kraju suradničkog i međupredmetnog istraživanja napravili smo izložbu plakata i brošura nastalih u samom projektu. Naziv izložbe je Budi i ti dio klimatskih promjena – na bolje!

Sve svoje aktivnosti učenici i nastavnici su tijekom rada dokumentirali u suradničkoj Wakelet kolekciji Učinak staklenika i ozonske rupe koja se može pogledati na poveznici:
https://wke.lt/w/s/RQ92cJ

Cijeli projekt i rezultate projekta nastavnici su predstavili na Državnom skupu fizičara i biologa pod nazivom Koncept prijenosa energije u ekosustavima u skladu s kurikulumima biologije, fizike i prirode, održanom 4. i 5. siječnja 2022.


Gimnazija A. G. Matoša Đakovo