2023-03-08 13:42:14

14. Zimska škola fizike za učenike srednjih škola i Županijsko stručno vijeće nastavnika fizike u srednjim školama Osječko-baranjske županije

U subotu, 4. ožujka 2023., na Odjelu za fiziku u Osijeku, održana je 14. Zimska škola fizike za učenike srednjih škola Osječko-baranjske županije. Na Zimskoj školi je održano pet radionica za učenike i jedna radionica za nastavnike, a na njima je aktivno sudjelovalo ukupno 84 učenika iz cijele županije, 23 nastavnika fizike srednjih škola, 10 studenata Odjela za fiziku, 5 nastavnika s Odjela za fiziku i FERIT-a, doc. dr.sc. Marina Poje Sovilj, zamjenica pročelnika za nastavu i studente Odjela za fiziku, dr. sc. Dragan Vulin, predstavnik grada Osijeka i dr. sc. Verica Jovanovski, savjetnica za fiziku, u ime Agencije za odgoj i obrazovanje.

Nastavnici fizike su pripremili pet radionica na temu Gibanje. Učenici su imali prilike sudjelovati u istraživačkom radu, upoznati se s učenicima drugih škola i aktivno provesti subotnje prije podne. Na radionicama su učenici, zajedno s nastavnicima – voditeljima, prošli kroz sve faze istraživačkoga procesa – postavili istraživačko pitanje, hipotezu, istraživali eksperimentalno ili digitalno i izveli zaključak. Na kraju su predstavnici svake grupe napravili evaluaciju svoga istraživanja zajedno sa svim sudionicima Zimske škole. Na svakoj je radionici sudjelovalo i po dvoje studenta Odjela za fiziku, a na nekim radionicama i po dvoje učenika – demonstratora. Tako su i studenti, ali i učenici demonstratori, mogli  iskusiti što znači voditi jedan istraživački proces.

Radionice:

1. Tko će brže, a tko dalje Spomenka Hardi, mag. educ.

Učenici su na radionici istražili horizontalni hitac eksperimentalno, koristeći uređaje za hice, te  digitalno, koristeći PhET simulaciju. Na početku su riješili kviz u digitalnom alatu Quizizz, kojim su provjerili svoje znanje potrebno za uspješno istraživanje. Istražili su od kojih se gibanja sastoji horizontalni hitac, vrijedi li princip neovisnosti gibanja, kako doći do formula za put i brzinu, djeluje li sila, kojeg je smjera i kakvog iznosa, kojeg je smjera i iznosa akceleracija, ovisi li domet o masi i promjeru kuglice te odredili početne brzine kuglica. U MS Excelu su crtali grafove dobivene mjerenjem različitih fizičkih veličina te zaključili o čemu ovisi domet horizontalnog hica. Eksperimentalne i digitalne rezultate su međusobno i usporedili. Digitalnim upitnikom u MS Formsu su na kraju ocijenili zadovoljstvo rada na radionici i svoju aktivnost te stečeno znanje.


 

2. Gibajmo seSnježana Švelec, mag. educ., Tanja Paris, prof., Ivana Zakanji, prof., Marija Gotić, prof.

Na ovoj su radionici učenici eksperimentalnim istraživanjem povezali fizičke pojmove put, vrijeme, pomak i brzinu, a istraživanje su proveli u hodniku Odjela za fiziku. Učenici su mjernim uređajima mjerili prijeđeni put i vrijeme. Zapisivali su podatke u tablici, računali brzinu gibanja tijela te crtali s-t, x-t i v-t graf gibanja.

3. Uzbrdo, nizbrdo – Goran Hajnal, prof. i Mario Vučković, prof.

Na radionici su učenici rastavljali sile na kosini, provjerili odgovaraju li iznosi sila izmjereni u pokusu izračunatim silama. Koristeći mobilnu aplikaciju određivali su faktor trenja između tijela i kosine dok se tijelo giba niz kosinu ili uz kosinu. Dobiveni rezultat su provjeriti mjerenjem.

4. Programiram i gibam Maqueen Plus robota Loneta Plečko, prof., Violeta Kardoš, prof.
Na radionici su učenici programirali robota, a onda gibanje robota prikazati izračunom, mjerenjem i grafičkim prikazom ovisnost brzine, akceleracije i puta o vremenu, pomoću poznatih digitalnih alata.

5. Utrka kuglica Mirta Lulić, prof. Mirela Macelaru, prof.

Učenici su na početku radionice riješili ulaznu karticu prateći zadane smjernice vezane uz harmonijsko titranje i titranje tijela na opruzi, zatim se upoznali s besplatnim programom za kreiranje simulacija – „Algodoo“ te s dijelovima sučelja koji čine program - trakom izbornika, alatnom trakom, svojstvima objekta i postavkama simulacije. U traci izbornika naučili su kako spremiti ili objaviti scenu koja mora imati naziv, ime autora i opis. U alatnoj traci upoznali su se s alatima za crtanje četverokuta i kruga te s alatom za skiciranje, pomicanje i povlačenje koje su koristili u radionici. U svojstvima objekta saznali su kako odabrati novi objekt te prikazivati imena i iznose sila. Učenici su kreirali simulaciju i istražili koje sile djeluju na kuglicu, ovisi li period o masi kuglice, duljini niti te otklon njihala, u kojem položaju njihalo ima najveću brzinu te u kojem položaju njihalo ima najveću kinetičku energiju. Na kraju radionice su riješili izlaznu karticu i  ispunili list za procjenu (samovrednovanje).

Na Zimskoj školi je sudjelovao 31 učenik naše škole:

1. A razred:  India Funarić, Elena Krstevski, Eva Gorjanac, Stjepan Jančikić, Ante Biuk, Sara Svalina, Elena Cvitković, Barbara Bušić i Tena Kirchmayer 1. B razred: Valentina Gregačević, Ema Bačić, Iva Fekete, Barbara Lučić, Anja Ćurić, Petra Kočiš, Vito Blažević, Melani Skender, Tea Vinković, Elena Kristek, Alen Matanovac, Toni Lokas i Viktor Kladarić 2. C razred: Dorotea Božić, Lea Dujmović, i Domagoj Petz 3. A razred: Una Kraljević 3. B razred: Jakov Šimić – demonstrator na radionici „Tko će brže, a tko dalje?“ 3. C razred: Ena Mandarić – demonstrator na radionici „Tko će brže, a tko bolje?“ 4. A razred: Ana Vucić, Denis Zirn i Katarina Adrić

U okviru Županijskog stručnog vijeća nastavnika fizike održana je i radionica za nastavnike- „Novi tipovi zadataka“,  koju je vodila asistentica s Odjela za fiziku, Danijela Dodlek.

14. Zimsku školu fizike i Županijsko stručno vijeće nastavnika fizike organizirala je voditeljica Županijskog stručnog vijeća nastavnika fizike u gimnazijama Osječko-baranjske županije, Spomenka Hardi, uz logističku potporu ravnatelja Gimnazije A. G. Matoša, Đakovo, Zlatka Mrkića, Odjela za fiziku Sveučilišta u Osijeku te grada Osijeka.

Ostale fotografije možete vidjeti u foto galeriji.


Gimnazija A. G. Matoša Đakovo