2020-05-28 13:14:44 Financijska pismenost – srednjoškolski džeparac Sažetak U ovom se članku opisuje istraživanje o financijskoj pismenosti srednjoškolaca i njihovom raspolaganju džeparcem. Članak je podijeljen u nekoliko dijelova: uvod, zatim dio u kojem se govori o važnosti financijske pismenosti mladih te opis i rezultati istraživanja. Na kraju se nalazi zaključak i popis literature. U radu je priloženo i nekoliko grafičkih prikaza. Ključne riječi: financijska pismenost, džeparac Uvod Članak govori o razini financijske pismenosti mladih i načinu trošenja vlastitog džeparca. Aktivnost se odnosi na istraživanje o iznosu novca s kojim srednjoškolski učenici raspolažu i načinu potrošnje džeparca unutar tjedan dana. Istraživanje nosi naslov: „Financijska pismenost – srednjoškolski džeparac”. Osmišljavanje, izrada, provedba i analiza istraživanja koristila se kao alat za učenje i podučavanje. Sve aktivnosti u sklopu istraživanja provedene su na Satu razrednika i služile su kao primjer u osvještavanju mladih i podučavanju financijske pismenosti i raspolaganja novcem. Na stvarnom primjeru učenici su osvijestili koliko su upoznati s ispravnim načinima raspolaganja novcem. Osim za potvrđivanje hipoteza, ovo istraživanje služilo je i za obradu i primjenu nastavnog sadržaja na primjeru te povezivanju teorijskog i praktičnog znanja.
Financijska pismenost - srednjoškolski džeparac Financijska pismenost mladih često se spominje zadnjih godina u različitim tiskovinama, medijima i stručnim izlaganjima. Teme financijske pismenosti najčešće se obrađuju prilikom obilježavanja Svjetskog i Europskog tjedna novca. Ta globalna manifestacija, usmjerena podizanju razine financijske pismenosti, pokrenuta je još 2012. godine je do danas privukla više od 31 milijun mladih iz 169 svjetskih država. Gimnazija i strukovna škola Bernardina Frankopana uključila se 2016. godine u obilježavanje Svjetskog i Europskog tjedna novca, organizirajući različite aktivnosti, poput posjeta Hrvatskoj narodnoj banci, Erste & Steiermȁrkische Bank, a održana su i različita predavanja i radionice na temu novca i financijske pismenosti. Svjetski i Europski tjedan novca obilježava se svake godine u ožujku. Važnost financijske pismenosti najbolje se vidi u izjavi Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (HANFA): „Neprimjerena razina financijske pismenosti može dovesti do nepovoljnih socijalnih prilika pojedinaca te stoga vjerujemo da je s financijskim opismenjavanjem idealno započeti u ranoj životnoj dobi kroz obvezatno obrazovanje te nastaviti kasnije kroz formalno i neformalno učenje.“ Na temu financijske pismenosti mladih provode se i različita istraživanja. Jedno takvo istraživanje proveli su znanstvenici sveučilišta Sheffield, na uzorku od 3.200 djece i mladih, te došli do zanimljivih zaključaka. Zaključili su, na temelju dobivenih rezultata, da djeca koja imaju honorarni posao u ranoj tinejdžerskoj dobi više štede kad odrastu nego oni koji novac za džeparac dobivaju od roditelja. Povremeni poslovi utječu na to kako će dijete jednog dana znati upravljati novcem. Istraživanje je također pokazalo da djeca koja su štedjela tijekom djetinjstva nastavljaju štedjeti i kad budu odrasle osobe te kako na potrošačko ponašanje djece uvelike utječu i potrošačke navike roditelja. Nastavnice Martinu Zubčić i Manuelu Mihaljević Sabljak zanimalo je kako učenici naše škole upravljaju svojim džeparcem te kolika je razina njihove financijske pismenosti. Provele su istraživanje na temu „Financijska pismenost mladih – srednjoškolski džeparac“ u sva četiri razreda srednje škole, i to u svih pet usmjerenja (opća gimnazija, jezična gimnazija, hotelijersko turistički tehničar, ekonomist i prodavač). U istraživanju je sudjelovalo 160 učenika ( 22% ukupnog broja čine učenici prvih razreda, 25% drugih razreda, 29% trećih razreda i 24% četvrtih razreda). Prema usmjerenjima, u ukupnom broju 27% činili su učenici opće gimnazije, 1% učenici jezične gimnazije, 21% učenici ekonomije, 38% hotelijersko turističkog smjera i 13% smjera prodavač. Učenici su odgovarali na 15 pitanja na temu džeparca i financijske pismenosti. U nastavku su strukturnim krugovima prikazani dobiveni rezultati. Grafikon 1 Iznos džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, u Ogulinu, prosinac 2019. Izvor: Vlastito istraživanje Grafikon 2 Izvor financiranja za džeparac učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019.
Izvor: vlastito istraživanje Grafikon 3 Način trošenja džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019. Izvor: vlastito istraživanje
Grafikon 4 Potrošnja džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019. Izvor: vlastito istraživanje
Grafikon 5 Visina džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019. Izvor: vlastito istraživanje
Grafikon 6 Visina džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019. Izvor: vlastito istraživanje Grafikon 7 Spremnost financiranja džeparca vlastitim sredstvima kod učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019. Izvor: vlastito istraživanje
Grafikon 8 Razmišljanje o štednji učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019. Izvor: vlastito istraživanje
Grafikon 9 Štednja iz dijela džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019. Izvor: vlastito istraživanje
Grafikon 10 Iznos džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019. Izvor: vlastito istraživanje Grafikon 11 Iznos tjednog džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019. Izvor: vlastito istraživanje
Grafikon 12 Štednja od džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019. Izvor: vlastito istraživanje
Grafikon 13 Izvor financiranja džeparca učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019. Izvor: vlastito istraživanje
Grafikon 14 Raspolaganje džeparcem učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019. Izvor: vlastito istraživanje
Grafikon 15 Edukacija o financijskoj pismenosti učenika Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana, prosinac 2019. Izvor: vlastito istraživanje
Zaključak Nakon analize dobivenih rezultata možemo zaključiti da većina naših učenika ima na raspolaganju tjedni džeparac u iznosu 100kn, koji je u većem dijelu financiran od roditelja. Većina učenika smatra da roditelji trebaju odrediti iznos tjednog džeparca, a troše ga, uglavnom, na kupovanje hrane i pića, a razmišljaju i o uštedi džeparca za daljnje školovanje. Čak 70% ispitanika smatra da se njihovi vršnjaci trebaju educirati o financijskoj pismenosti. Također, treba naglasiti da se ne vidi razlika u trošenju džeparca gimnazijalaca u odnosu na strukovnjake. Ukupni godišnji džeparac učenika predstavlja veliku količinu novca koji ima svoje mjesto na tržištu i u interesu je marketinških stručnjaka. Djeca su svakodnevno izložena raznim oblicima oglašavanja od vrlo rane dobi. Marketinška industrija uvelike utječe na odluke mladih o potrošnji, ali i na razvijanje njihovih osobnih stavova i sustava vrijednosti. Iznimno je važno da djeca budu svjesna financijske situacije u obitelji kako bi prilagodili svoje želje i, ako je moguće, također pripomogla obiteljskom proračunu svojim radom putem učeničkih servisa. Manuela Mihaljević Sabljak
Literatura: Istraživanje „Financijska pismenost – srednjoškolski džeparac“ https://www.hanfa.hr/vijesti/04022016-predstavljeni-rezultati-istrazivanja-mjerenje-financijske-pismenosti/ https://www.hpb.hr/novosti/istrazivanje-hpb-a-tinejdzeri-i-financije https://www.skolskiportal.hr/sadrzaj/skolstvo-u-medijima/mladi-ne-znaju-cijeniti-novac-niti-njime-raspolagati/ https://www.srednja.hr/novosti/hrvatski-srednjoskolci-otkrili-koliki-im-je-mjesecni-dzeparac-4/https://www.moj-posao.net/Vijest/72665/Djeca-koja-dobivaju-dzeparac-imaju-slabije-navike-stednje/2 |
Gimnazija Bernardina Frankopana Ogulin |