2021-05-03 08:48:25

PROFIL:prodavač

Sažetak

U ovom se članku opisuje istraživanje u kojem su prikupljene informacije poslodavaca o trogodišnjem obrazovanju prodavača te koliko su upoznati s Pravilnikom o načinu i izvođenju nastave u strukovnim školama. Članak je podijeljen u nekoliko dijelova: uvod, dio u kojem se govori o poslodavcima i njihovim stavovima te opis i rezultati istraživanja. Na kraju se nalazi zaključak i popis literature. U radu je priloženo i nekoliko grafičkih prikaza.

Ključne riječi: prodavač, poslodavac

Uvod

Članak prikazuje stavove poslodavaca o trogodišnjem obrazovanju za prodavače te koliko su upoznati s Pravilnikom o načinu i izvođenju nastave u strukovnim školama koji regulira obveze poslodavaca kod obavljanja praktične nastave učenika. Aktivnost se odnosi na prikupljanje informacija od poslodavaca o tome koliko trogodišnje obrazovanje za prodavače zadovoljava znanja i vještine koje su potrebne za radno mjesto prodavača te koliko poznaju Pravilnik o načinu izvođenja nastave u strukovnim školama te imaju li saznanja jesu li poslodavci sudjelovali na bilo koji način u izradi Pravilnika. Istraživanje nosi naslov: „Profil: prodavač”. Osmišljavanje, izrada, provedba i analiza istraživanja koristila se kao alat za informiranje i osvještavanje učenika, ali i samih nastavnika koji sudjeluju u obrazovanju budućih prodavača.

Profil: prodavač

Uspjeh većine poduzeća počiva na uspješnim prodavačima. Iz tog razloga poduzeća su uvijek u potrazi za dobrim prodavačima ili kvalitetnim ljudima koji imaju potencijal postati dobri prodavači.

Važnost dobrog prodavača, u usporedbi s prosječnim, ponekad se mjeri u milijunima kuna. Trošak zapošljavanja, treninga i propuštenih rezultata vrlo je visok, a dodatno se povećava svaki put kada zaposlimo pogrešne osobe na pogrešnom mjestu. Unatoč tome, u Republici Hrvatskoj postoji jako visok postotak prodavača koji brzo napuštaju posao, unutar samo nekoliko mjeseci, ne ostvaruju rezultate ili ostvaruju ispodprosječne rezultate. U prosjeku je fluktuacija prodavača oko 50-70% na godišnjoj razini, što znači da se na 20 zaposlenih u prodaji u godini dana promijeni 10 do 14 prodavača.

Prodavač mora biti strpljiv, ljubazan i poznavati proizvode koje prodaje jer ni pet dobrih prodavača ne može privući onoliko kupaca koliko ih jedan loš može rastjerati.

Jasno komuniciranje, ljubaznost, razvijene vještine pregovaranja, sposobnosti stjecanja povjerenja kupaca, pozitivan stav i proaktivnost neke su od temeljnih karakteristika kvalitetnih prodavača.

Karijera prodavača većinom započinje trogodišnjim strukovnim obrazovanjem u kojem se uče strukovni predmeti, razvijaju različite vještine i praktični rad. Stoga je cilj ovog istraživanja prikupiti informacije od poslodavaca o tome koliko trogodišnje obrazovanje za prodavače zadovoljava znanja i vještine koje su potrebne za radno mjesto prodavača te koliko su poslodavci upoznati s Pravilnikom o načinu i izvođenju nastave u strukovnim školama koji regulira obveze poslodavaca kod obavljanja praktične nastave učenika.

U istraživanju je sudjelovalo 20 poslodavaca ( 35% ukupnog broja čine poslodavci koji imaju do 10 zaposlenih prodavača, 15% poslodavci koji imaju do 50 zaposlenih prodavača, 20% poslodavci koji imaju do 250 zaposlenih prodavača i 30% poslodavaca koji imaju više od 250 zaposlenih prodavača). Poslodavci su odgovarali na 18 pitanja a u nastavku su strukturnim krugovima prikazani dobiveni rezultati.

Grafikon 1:  Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: Vlastito istraživanje

Grafikon 2: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 3: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 4: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

 Grafikon 5: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 6: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 7: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 8: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 9: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 10: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 11: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 12: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 13: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 14: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 15: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 16: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 17: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Grafikon 18: Istraživanje Profil: prodavač, siječanj 2021.

Izvor: vlastito istraživanje

Zaključak

Nakon analize dobivenih rezultata možemo zaključiti da većina ispitanih poslodavaca na radno mjesto prodavača ne zapošljava isključivo osobe s završenom srednjom trgovačkom školom iako većina poslodavaca smatra da je završena srednja trgovačka škola prednost pri zapošljavanju. Znanja i vještine koje učenici steknu u trogodišnjem strukovnom obrazovanju ocjenjuju s ocjenom 3,54 te kao najpotrebniju razvijenu vještinu za radno mjesto prodavača ističu sposobnost stjecanja povjerenja kod kupaca. Kod većine poslodavaca bruto plaća prodavača kreće se između 3.000,00 i 6.000,00 kn, a educiranje zaposlenika organiziraju kada se javi potreba za edukacijom. Čak 70% poslodavaca nije upoznato s Pravilnikom o načinu i izvođenju nastave u strukovnim školama, a njih 95%  nema nikakvih saznanja je li Ministarstvo obrazovanja upoznalo Udrugu poslodavaca s navedenim Pravilnikom. 45% poslodavaca redovito prima učenike na praktičnu nastavu,  dok njih 30% ne prima, a ostalih 25% poslodavaca prima ponekad. Većina poslodavaca smatra da učenicima treba biti isplaćena naknada za obavljanje prakse i da država na neki način treba nagraditi poslovne organizacije koje primaju učenike na praktičnu nastavu. 85% poslodavaca misli da je primanje učenika na praktičnu nastavu dio društveno odgovornog poslovanja, a 80% poslodavaca smatra da Ministarstvo obrazovanja u budućnosti treba uključiti Udrugu poslodavaca u izradu Pravilnika o načinu i izvođenju nastave u strukovnim školama. Za nagrade poslodavcima od strane države za primanje učenika na praktičnu nastavu ističu porezne olakšice i naknade mentorima. Navedene nagrade bi, smatraju, stimulirale poslodavaca za primanje učenika na praktičnu nastavu.

Iznimno je važno da sva tri čimbenika, škola – poslodavac – učenik, uspješno surađuju kako bi u budućnosti na tržištu imali dovoljno kvalitetno obrazovanih prodavača koji trenutno spadaju u deficitarna zanimanja na području Republike Hrvatske.

Manuela Mihaljević Sabljak

 

Literatura:

Istraživanje „Profil: prodavač“ https://www.poslovni.hr/domace/kako-odabrati-dobrog-prodavaca-166733 https://www.womeninadria.com/zaposljavanje-prodavaca/ http://www.fitzaprodaju.com/korisna-znanja/citaj/osobine-najboljih-prodavaca

Gimnazija Bernardina Frankopana Ogulin