2022-02-16 08:10:18

Korištenje IKT-a u nastavi

Sažetak

Rad „Korištenje IKT-a u nastavi“ prikaz je istraživanja na školskoj razini o korištenju informacijsko-komunikacijske tehnologije u nastavi. Istraživanje je provedeno na satu Statistike, koja pripada ekonomskoj skupini predmeta, zanimanju ekonomist. Istraživanje je provedeno u svrhu povezivanja teorijskoga i praktičnoga znanja. Članak je podijeljen u nekoliko dijelova: uvod, opis istraživanja, rezultati istraživanja, te zaključak i popis literature.

Ključne riječi: istraživanje, nastava, informacijsko-komunikacijska tehnologija, statistika

Uvod

Članak govori o obrazovnom istraživanju na školskoj razini provedenom tijekom mjeseca prosinca 2021. i siječnja 2022. godine u Gimnaziji i strukovnoj školi Bernardina Frankopana u Ogulinu. Osmišljavanje, izrada, provedba i analiza istraživanja korišteni su kao metoda za učenje i poučavanje u predmetu Statistika. Nakon što su učenici usvojili teorijska znanja o prikupljanju, obradi i analizi statističkih podataka, isto su znanje primijenili su na praktičnom primjeru. Osmišljeno je istraživanje aktualne teme, koje je i provedeno, te je donesen zaključak.

Opis istraživanja

Obrazovno istraživanje pod nazivom „Korištenje informacijsko-komunikacijske tehnologije u nastavi“ provedeno je u okviru predmeta Statistika u 3. c razredu, zanimanje ekonomist, u obrazovnom sektoru ekonomija, trgovina i poslovna administracija. Istraživanje je provedeno u svrhu povezivanja naučenoga nastavnog sadržaja na satu Statistike i primjene naučenoga na konkretnom primjeru iz svakodnevnoga života.

U istraživanju su se koristili različiti web-alati, npr. Mentimetar i Linoit za prikupljanje ideja, MS Forms za kreiranje ankete i prikupljanje podataka, MS Excell za obradu podataka, MS Word, MS PowerPoint, Canva i PosterMyWall za prezentaciju podataka.

Početna pitanja odnose se na demografska pitanja o broju, razredu i smjeru učenika koji su sudjelovali u istraživanju. Prema Školskom kurikulumu objavljenom na mrežnoj stranici Škole, nastavu pohađa 254 učenika u 18 razrednih odjela. U istraživanju je sudjelovalo 180 učenika i to 136 učenica i 44 učenika iz pet usmjerenja: opća i jezična gimnazija, ekonomist, hotelijersko-turistički tehničar i prodavač od prvoga do četvrtoga razreda. U postotku to izgleda ovako: 76 % učenica i 24 % učenika. Prosječno vrijeme utrošeno na odgovaranje na pitanja po anketi iznosi 3:04 minute. Najviše je ispitanika bilo iz trećega razreda (62 ili 34 %), prvoga (48 ili 27 %), četvrtoga (44 ili 24 %), a najmanje drugoga razreda (26 ili 14 %). S obzirom na smjer, najviše je ispitanika iz opće gimnazije (56 ili 31 %), smjera hotelijersko-turistički tehničar (50 ili 28 %), ekonomist (31 ili 17 %), a najmanje iz jezične gimnazije (25 ili 14 %) i smjera prodavač (18 ili 10 %). 

Rezultati istraživanja

Istraživanje je provedeno tijekom prosinca 2021. i siječnja 2022. godine u Gimnaziji i strukovnoj školi Bernardina Frankopana u Ogulinu, a rezultati su prikazani pomoću grafičkih prikaza. Svaki grafički prikaz sadrži broj, naziv, objašnjenje i izvor podataka. U grafikonima su prikazani rezultati za drugi dio anketnih pitanja.  Prije samoga istraživanja pretpostavili smo da učenici poznaju način slanja i primanja e-pošte te korištenje interneta. Također, pretpostavili smo da korištenje IKT-a čini učenje zabavnijim i uspješnijim.

U istraživanju je postavljeno i pitanje: Možete li zamisliti život bez informacijsko-komunikacijske tehnologije?. Učenici, njih 136 ili 78 % odgovorilo je da ne može. Ovi odgovori potvrđuju činjenicu da je informacijska tehnologija učenicima jako važna i svakodnevno ju koriste za učenje, komunikaciju, zabavu i istraživanje. Često vidimo mlade ljude koji puno vremena provode na mobitelu i računalu, upravo zato što su ti uređaji dio njihova života od najranijih vremena. Njima su mobiteli najprije bili igračke, a kasnije postali dio svakodnevice bez kojega ne mogu zamisliti svoj život.

Grafikon 1. prikazuje odgovore učenika na pitanje Način komunikacije s kolegama iz razreda u svrhu učenja. Učenici u svrhu učenja najviše komuniciraju sms-porukama (Viber i WhatsApp), zatim preko društvenih mreža, a najmanje telefonskim pozivom i e-poštom.

Grafikon 2. prikazuje odgovore na pitanja Korištenje računala, pametnog telefona i tableta u nastavi. Iz navedenoga je vidljivo da učenici u nastavi najviše koriste pametni telefon, a tablet ne koriste. Njih 145 pametni telefon svakodnevno koristi za učenje.

Grafikon 3. prikazuje odgovor na pitanje Što učenici najviše koriste za učenje. Prema navedenome, učenici najviše koriste udžbenik i bilješke s predavanja. Zatim koriste materijale koje ima pošalju nastavnici i obrazovne materijale koje pronađu na internetu. Ovdje je zanimljiv podatak da unatoč stalnom korištenju IKT-a, učenici i dalje najviše koriste udžbenik i bilješke s predavanja.

Grafikon 4. pokazuje ocjene učenika za izjave o informacijsko-komunikacijskoj tehnologiji. Učenici su tvrdnje ocjenjivali ocjenama od jedan do pet. Značenje je ocjena sljedeće: 1 – uopće se ne slažem, 2 – slažem se u manjoj mjeri, 3 – djelomično se slažem, 4 – u većoj mjeri se slažem i 5 – u potpunosti se slažem.

Izjave i prosječne ocjene:

Škola je adekvatno opremljena informatičkom opremom. – 4,19 Posjedujem adekvatnu informatičku opremu za praćenje nastave. – 4,37 Poznajem paket MS Office (Word, Excel, PowerPoint). – 4,36 Poznajem primanje i slanje e-maila te pretraživanje interneta. – 4,79 IKT mi pomaže u savladavanju nastavnih sadržaja. – 4,18 Želim poboljšati svoje IKT vještine. – 3,89 IKT je bitna za moj osobni razvoj. – 3,97 Problemi s Internet vezom otežavaju mi korištenje IKT-a u nastavi. – 3,56 Zastarjela oprema otežava mi korištenje IKT-a u nastavi. – 3,16 Za učenje koristim različite web-alate (Kahoot, Padlet, Canva, Linoit). – 3,37 Korištenje IKT-a čini učenje zabavnijim i uspješnijim. – 4,03

 

Grafikon 2. Korištenje računala, pametnog telefona i tableta u nastavi; Ogulin, prosinac 2021. – siječanj 2022.

Zaključak

Ovo je obrazovno istraživanje provedeno u svrhu povezivanja teorijskih i praktičnih nastavnih sadržaja na satu Statistike. Tijekom istraživanja učenici su usvojili teorijsko znanje i primijenili ga na praktičnom primjeru te razvili vještine analize podataka, donošenja zaključka te prezentacije podataka. Tema je istraživanja aktualna i bliska učenicima, a samim time i zanimljiva, pa su nestrpljivo čekali rezultate. Tijekom istraživanja učenici su dobili mišljenje svojih kolega o informacijsko-komunikacijskim tehnologijama, a naposljetku su samostalno izvodili zaključke.

Istraživanjem su potvrđene prve dvije početne pretpostavke: učenici poznaju način slanja i primanja e-pošte i korištenja interneta; korištenje IKT-a čini učenje zabavnijim i uspješnijim. Iako im je u posljednje vrijeme previše računala, interneta i online skupova, pametni uređaji u njihovom životu igraju važnu ulogu. Svjesni su vremena koje provode koristeći pametne uređaje, ali dodaju da pomoću njih uče, komuniciraju, zabavljaju se i istražuju.

Upotreba informacijsko komunikacijskih tehnologija u nastavnom procesu omogućava jednostavnije dijeljenje materijala, međusobnu komunikaciju na školskoj, državnoj i europskoj razini te razmjenu primjera dobre praksi. Također, omogućuje učenicima, ali i nastavnicima razvoji komunikacijskih, informacijskih i strukovnih kompetencija.

Branko Rumenović, univ.spec.oec.

Literatura

Gimnazija i strukovna škola Bernardina Frankopana, Ogulin, Školski kurikulum, http://www.gimnazija-strukovnabfrankopana-ogulin.skole.hr/ Istraživanje: Stavovi učenika o razlikama između usmjerenja (2018.), Gimnazija i strukovna škola Bernardina Frankopana, Ogulin,

http://www.gimnazija-strukovnabfrankopana-ogulin.skole.hr/ppromjenu  

Istraživanje o sreći: „Ja sam sretna osoba“ (2020.), Pogled kroz prozor, digitalni časopis za obrazovne stručnjake,

https://pogledkrozprozor.wordpress.com/2020/10/31/istrazivanje-o-sreci-ja-sam-sretna-osoba/

Istraživanje i projekt: Poteškoće u učenju (2012.), Gimnazija i strukovna škola Bernardina Frankopana, Ogulin,

http://www.gimnazija-strukovnabfrankopana-ogulin.skole.hr/poteskoce  

Istraživanje: „Covid-19 i škola 2021.“ (2021,), Pogled kroz prozor, digitalni časopis za obrazovne stručnjake

https://pogledkrozprozor.wordpress.com/2021/12/31/covid-19-i-kola-2021/


Gimnazija Bernardina Frankopana Ogulin