2019-10-01 08:34:56

Erasmus+ projekt "Soft skills"

I ove godine smo kao grupa entuzijastičnih kolega odlučili sudjelovati u Erazmus plus programu. Prva edukacija održana je u Dublinu pod stručnim vodstvom dr. Roberta Schwamborna koji je osmislio i provodi skill training tečajeve za nastavnike srednjih škola. Na edukaciji je sudjelovala profesorica Melani Kuzmić. Ove su se godine okupili nastavnici, odgajatelji i psiholozi iz cijele Europe kako bi osvijestili važnost mekih vještina te na njima poradili u sklopu nekoliko zanimljivih predavanja i radionica.

Budući da meke vještine nisu znanje koje se može usvojiti, već podrazumijevaju aktivno mijenjanje navika, važno je prisvijestiti uzroke određenih ponašanja i na njima poraditi. Držanje javnog govora, izazovi rješavanja konflikata u učionici i izvan nje, anksioznost, održavanje profesionalne distance u poslovnom okruženju, stres management, kritičko razmišljanje, rješavanje problema samo su neki od svakodnevnih izazova obrazovnih djelatnika i stručnih suradnika. 

Promjena počinje u nama, u našem umu. Ono što u njega posijemo, to ćemo i požnjeti. Ako sijemo negativnost, obrasti ćemo u korov kojega se jako teško riješiti. Ispravni pozitivni stavovi nužni su kako bi naši međuljudski odnosi bili zdravi i kvalitetni. Naravno da ne možemo utjecati na sve životne okolnosti, na negativne ishode ili mišljenje drugih ljudi, ali možemo utjecati na vlastite stavove, način života i postupke.
Niti jedno jedno zanimanje u prosvjeti ne može se kvalitetno obavljati bez učinkovite verbalne i neverbalne komunikacije, bilo sa djecom, roditeljima ili kolegama. Objedinili smo proučavanje obje meke vještine analizirajući vlastitu i tuđe snimke održanog javnog govora, a zatim smo zaključili tehnikom davanja konstruktivnog feedbacka. 
Još jedna meka vještina koju uzimamo zdravo za gotovo organizacija je i provođenje projakata. Danas se projektom nazivaju različite aktivnosti koje bi se mogle uvrstiti i u neku drugu kategoriju. Za pravodobnu realizaciju dobrog projekta nužne su pripreme postavljanjem jasnih ciljeva popularnom SMART metodom, a pri planiranju važno je uzeti u obzir infrastrukturu, srtučni kadar, volontere itd. ,ali i prigrliti mogući neuspjeh kao pozitivan sastavni dio priče o uspjehu. Jasno postavljeni ciljevi, dobra organizacija i podjela poslova samo su dio projekta, ključna je suradnja. Razgovarajući o fiktivnom projektu uređenja okoliša škole, upoznali smo se sa nizom tzv. collaborative boards koji olakšavaju komunikaciju tima. 
Značajan dio seminara posvećen je osvještavanju mladih ljudi o temi kritičko razmišljanje. Budući da su veći dio dana izloženi nefiltriranom utjecaju medija, a teenageri dugo traže svoj identitet, shvatili smo kako je nužno ostaviti dovoljno prostora u nastavi kako bismo djeci aktivno prenosili ovu meku vještinu. Uz nju postoji niz mekih vještina koje ne samo da pripremaju mlade ljude na učinkovitu suradnju u razredu, već ih pripremaju za stvaran život nakon školovanja.  Primjerice, popularna STAR metoda može pomoći u rješavanju problema u određenom projektu, ali ona se koristi i u razgovoru za zaposlenje kada se ispituju određene kompetencije kandidata. 
Šećer na kraju bio je stres, najveći neprijatelj nastavnika i učenika. Iznenađeni smo novim pogledom na stres u ulozi našeg saveznika. Upoznali smo se sa simptomima i uzrocima stresa, ali smo naučili razlikovati razinu stresa koja djeluje motivirajuće i koja je nužna za postizanje uspjeha od negativnog utjecaja previsokih razina stresa. Dobra vijest je da se previsoke razine stresa mogu prevenirati ciljanim redovitim aktivnostima te da smo zapravo mi u kontroli. Zanimljivo je da je od svih tehnika redukcije razine stresa najučinkovitije druženje s ljudima te se stoga i naša grupa odlučila riješiti stresa nakupljenog tijekom seminara u zajedničkom druženju u pubu.


Gimnazija Velika Gorica