2015-10-23 08:20:00

RAZLIČITOST STILOVA - NASTAVNI SAT U ŠKOLSKOJ KNJIŽNICI

Obilježavanje Mjeseca hrvatske knjige uvijek je dobar povod da pozovemo učenike u školsku knjižnicu i porazgovaramo o knjigama i čitanju.
Ovaj put u knjižnicu je došao 8.a, tema je bila Različitost stilova, a nastavni (blok) sat pripremile su zajedno nastavnica hrvatskog jezika B. Gregurić i školska knjižničarka A. Hat.

 

U osmom razredu od učenika očekujemo da tekstovima koje čitaju pristupe kritički. To prije svega znači da razmišljaju o onome što čitaju i da znaju razlikovati bitne podatke od nevažnih. U završnom razredu osnovne škole učenici su već upoznati sa većinom književnih vrsta. Također, pretpostavljamo da razlikuju književne od neknjiževnih tekstova. 
Kako bismo sve to provjerili i ukazali im na različite vrste stilova pisanja s kojima će se sretati  u svom svakodnevnom životu pozvali smo osmaše tamo gdje ima najviše pisane građe – naravno u školsku knjižnicu. 

Nakon što su se prisjetili da se jezikom služimo na različite načine u različitim prilikama, učenike smo podijelile u 5 skupina. Svaka skupina imala je zadatak proučiti po jedan funkcionalni stil pisanja na osnovu zadanog predloška i skupine pitanja koja su bila usmjerena na pronalaženje osobitosti određenog stila.
1. znanstveni stil
2. novinarski stil
3. administrativno-poslovni stil
4. književno –umjetnički stil
5. razgovorni stil


Nakon rada na tekstu svaka skupina je izložila rezultate svog rada i ostatku razreda predstavila određeni stil pisanja u nekoliko natuknica (tko se služi njime - kome je namijenjen, glavne značajke, primjeri pisanja takvim stilom pronađeni u knjižnici).

Osim što su naučili razlikovati funkcionalne stilove hrvatskoga jezika , učenici su osvijestili i potrebu različitog načina pismenog izražavanja u različitim prigodama. Također, primijetili su i mnoge nepoznate, stručne riječi i izraze te su se upotrebom rječnika prisjetili i važnosti  priručne građe.

Na ovaj način željeli smo ih potaknuti na razmišljanje o vlastitom pisanom , ali i usmenom izražavanju i mogućnostima kako ga njegovati i poboljšati. Željeli smo im pokazati da  razvijanje pismenosti  ne staje s upoznavanjem slova abecede i ovladavanjem tehnike pisanja. To je vještina koja se poput svake druge mora razvijati i to prije svega na praktičan način – dakle, pisanjem.

 

                                                   B. Gregurić, nastavnica hrvatskog jezika
                                                   A. Hat, školski knjižničar

 

 

 


Osnovna škola "August Harambašić" Donji Miholjac