2024-02-12 11:26:00 ODRŽAN JE PROJEKTNI DAN „ŽENE U ZNANOSTI“ S namjerom ostvarenja ravnopravnosti spolova, a posebno s ciljem prepoznavanja temeljne uloge žena i djevojaka u STEM područjima znanosti, 11. veljače je odlukom Opće skupštine Ujedinjenih naroda proglašen Međunarodnim danom žena i djevojaka u znanosti. U našoj školi smo 9. veljače 2024. održali projektni dan „Žene u znanosti“ kojega smo raznim pokusima, istraživačkim radom, izradom plakata i mnogim drugim aktivnostima posvetili ženama i djevojkama u znanosti. Kao kruna ovoga dana posjetio nas je Mobilni park znanosti iz Oroslavja koji je pripremio za učenike mnoštvo poučnih i zanimljivih aktivnosti. Cilj našeg projektnog dana je potaknuti što više žena i djevojaka na uključivanje u znanost, promovirati razvoj karijere u znanosti i povećati svijest o doprinosu žena u znanosti među učenicima razredne i predmetne nastave naše škole. Projektni dan započeo je radionicama po razredima učenika predmetne nastave. Svaki razred je radom u skupinama uz pomoć svojih učitelja istraživao, pisao, crtao, izvodio pokuse, predstavljao svoje uratke i još mnogo toga. Naše učenike najviše su se dojmili pokusi koje je za njih pripremio voditelj projekta predmetne nastave, učitelj fizike Krunoslav Džakić. U suradnji sa svojim razrednicima učenici su istraživali o eksplozijama boja, izrađivali Faradayev kavez, spektroskop, a doznali su i zašto je nebo plavo. Svaki razredni odjel istraživao je o jednoj znanstvenici i o njoj izradio poster. Učenici 5.a razreda istraživali su o životu i znanstvenim postignućima Vere Rubin. Učenici 6.a razreda istražili su o Valentini Tereškovoj – prvoj ženi u svemiru. Učenici 7.a razreda su saznali više o Ceciliji Payne – Gaposchkin koja je svoj život posvetila istraživanju zvijezda. Učenici 8.a i 8.b razreda bavili su se Jocelyn Bell Burnell i njezinim otkrićem pulsara. Nakon kratke stanke, učenici predmetne nastave su uz stručno vodstvo mogli razgledati eksponate izložene u dvorani škole te sudjelovati u edukativnoj radionici u učionici. Sve navedeno za njih je pripremio stručni i zabavni tim Mobilnog parka znanosti iz Oroslavja koji ih je proveo kroz sve predviđene aktivnosti. Učenici su kroz aktivno istraživanje i kreativno izražavanje mogli izraditi vlastite eksponate. Učenici razredne nastave su uživali u razgledavanju eksponata Mobilnog parka te stekli neka nova znanja. Promatrali su prijenos energije s jednog tijela (Newtonove kuglice) na drugo nakon čega su se i oni kreativno izrazili pretvorivši se u male dizajnere i izradili svoj primjerak eksponata. Nakon promatranja energije učenici su u školskoj dvorani imali priliku vidjeti i ostale eksponate. Prije demonstracije svakog primjerka učenici su vođenim razgovorom spoznali da je naš um sposoban vidjeti stvari drugačijima nego što one jesu. Nakon kratkotrajnog promatranja jednog crno-bijelog kruga i zadržavanjem pogleda u njegovom središtu prilikom vrtnje, učenici su pogled premjestili na lice svog najbližeg prijatelja te time dobili privid da se prijatelj vrti. Na sljedećoj postavi bio je jako važan timski rad. U zadatku je sudjelovalo više učenika, sa svake strane po četiri. Učenici koji su bili uz eksponat imali su zadatak izvršavati naredbe koje im daju učenici nasuprot njih ali bez glasovnih naredbi, samo znakovima a zadatak je bio podignuti lopticu s pomoću užeta u najvišu rupu. Ako lopta propadne igra kreće iz početka. Ovdje je bilo i diskvalificiranih zbog nepoštivanja pravila. Igru su ponovili nekoliko puta u različitom sastavu učenika. Promatrajući još jedan crno bijeli krug, prilikom njegove vrtnje pretvorio se u stožac, naravno samo u našem umu. Uslijedila je igra Svemirski nogomet u kojem su učenici trebali uz suradnju posložiti planete na odgovarajuće mjesto. Neki planeti su našli svoje mjesto dok su se neki potpuno izgubili. Poslije svemirskog nogometa uslijedilo je istovremeno puštanje loptica niz 3 tobogana različitog oblika. Zaključak učenika je bio da će se loptica najbrže spustiti niz ravan tobogan, no zaključak se promijenio nakon demonstracije. Učenici su ipak zaključili da zakrivljeniji tobogan pri samom početku/vrhu daje veće ubrzanje. Nakon energije, ubrzanja i planeta uslijedilo je upoznavanje s djelovanjem mase. Učenici su naučili da se brže kreće ono tijelo čija je masa koncentrirana u jednoj točki, dok je tijelo čija je masa raspoređena/udaljena od središta, sporija. Učenici su spoznali neke nove stvari, nove pojmove, stekli novo iskustvo te nastavili rad u svojim učionicama sa svojim učiteljicama. Zadatak svakog razreda je bio istražiti o poznatim ženama u znanosti, napraviti plakat, a nakon toga izvesti pokus. Radne zadatke za učenike razredne nastave pripremila je učiteljica Mateja Horvat. Učenici 1. razreda istraživali su tzv. Tetu Vegetu tj. Zlatu Bartl - izumiteljicu Vegete. Kako je Vegeta raznobojna, tako je i njihov pokus bio vezan za boje pod nazivom Hodajuća voda u duginim bojama. Učenici 2. razreda istraživali Lindu Buck koja je zaslužna za otkriće mirisnih receptora a pokus je bio Istraživanje mirisa i okusa. Učenici su tako isprobavali raznovrsne okuse te naučili razlikovati slano, slatko, kiselo i gorko te naučili gdje se na jeziku nalaze ta osjetila. Učenici 3. razreda istraživali su o Gertrudi Bell Elion koja je zaslužna za otkriće mnogih važnih lijekova. Pokusi koje su učenici izveli su Tajna strelice na kojoj su upoznali refrakciju ili lom svjetlosti. Osim toga izrađivali su šareni zvrk bojan osnovnim bojama. Učenici 4. razreda istraživali su hrvatsko-američku znanstvenicu, članicu NAS-e, Tanju Bosak koja sudjeluje u Misiji Mars 2020 s ciljem istraživanja postojanja života na tom planetu. Nakon izrađenog plakata učenici su izrađivali svoje rakete koje su lansirali na školskom dvorištu. Rakete su izradili od plastične boce, plutenog čepa i drvenih štapića koji su služili kao postolje a lansirali su ih pomoću kemijske reakcije sode i octa. Neke rakete su se uspješno lansirale, a neke su ostale prizemljene čekajući bolje uvjete. Učenici su kroz mnogobrojne raznovrsne aktivnosti puno toga naučili, između ostalog i da bez timskog rada nema uspjeha. Jako im se svidio ovakav pristup učenju te su imali priliku naučiti i to kako znanost nije nešto nedostižno nego itekako sveprisutno i nadasve zabavno. Novinarska skupina škole |
Osnovna škola Ante Starčevića Rešetari |