2012-04-30 12:20:00

NA TJEDAN SMO DANA UGASILI TV, MOBITELE I RAČUNALA

Potaknuti primjerom zadarskoga profesora Zlatka Miliše, koji je pokretač projekta Deset dana bez ekrana u Republici Hrvatskoj, ove smo školske godine proveli školski projekt Tjedan dana bez ekrana od 23. do 29. travnja 2012.

Cilj je projekta bio smanjiti vrijeme provedeno ispred ekrana (televizije, mobitela i računala), potaknuti na kvalitetnije i raznovrsnije korištenje slobodnog vremena te razvijati osobnu odgovornost za hodanje medijskim prostorom.

Projekt se sastojao od nekoliko etapa. Potpisivanjem Prijavnoga lista dobili smo odobrenje 60 roditelja za sudjelovanje učenika u projektu, što čini 25% učenika škole. Proslijeđen im je dnevnik u koji su bilježili zajedničke aktivnosti umjesto korištenja „ekrana“. Najčešće su to bile posjete rodbini, pomoć roditeljima u domu, dvorištu i vrtu, igranje društvenih igara,  čitanje omiljenih naslova…

  U prvoj smo etapi proveli anketu o navikama korištenja ekrana među učenicima od četvrtoga do osmoga razreda. Rezultati ankete na uzorku od 151 učenika ukazuju na činjenicu da se vrijeme provedeno pred ekranima znatno povećalo u odnosu na već provedena istraživanja na razini škole. Gotovo 8 % učenika sjedi dnevno više od 5 sati ispred televizora i računala, a njih 20 % je više od sat i pol uz mobitel. Najčešće na TV-u učenici gledaju serije, njih 50,4 %, dok obrazovne programe gleda samo 3,9%. Rezultati pokazuju da se i računala, odnosno internet, uglavnom koriste za zabavu (društvene mreže posjećuje više od 40% učenika), a u obrazovne svrhe računalo koristi samo 6% učenika. Smatraju da je u medijima previše zastupljeno nasilje (53% učenika), ali usprkos tomu njih 55 % nastavlja s gledanjem nasilnih sadržaja. Iako najčešće televiziju gledaju s članovima obitelji (62 %), o pogledanim sadržajima često razgovara samo 6 % učenika. Bez mobitela ne može zamisliti svoj život 61% učenika.

U drugoj smo etapi projekta, s ciljem kvalitetnijega iskorištavanja slobodnoga vremena, ponudili zajedničke aktivnosti tijekom pet dana. Učenici, njihovi roditelji i učitelji prema vlastitim interesima odlučivali su se za neku od aktivnosti.

Prvi smo dan pošli u posjet staračkom domu Nada. Nositeljice aktivnosti bile su učiteljice Željka Gospočić, Ivana Madžarević i vjeroučiteljica Vesna Vlaović. Svojim posjetom učenici su razveselili stanovnike doma te s njima razgovarali i pjevali. Darivali smo ih i punom košarom voća i slatkiša koje smo sami prikupili.

Drugi dan vrijeme smo proveli igrajući društvene igre. Voditeljica aktivnosti bila je pedagoginja Marija Dautović. Toj se aktivnosti pridružilo 60-ak učenika i nekolicina roditelja. U holu škole sudionici su se mogli odlučiti za jednu od ponuđenih društvenih igara: šah, čovječe ne ljuti se, domino, mlin, yumb, Jing Jang, Bingo...

Treći dan bio je u znaku sportskih aktivnosti, a vodili su ih učitelji Branko Horvat te Vesna i Goran Marković. Učenici su se natjecali u odbojci, badmintonu, nogometu i stolnom tenisu. Izrađujući cvjetove od krep papira učenici i roditelji uživali su u radu skupine Kad se male ruke slože. Skupinu su vodili učiteljica razredne nastave Blaženka Logožar i učitelj likovne kulture Mišo Gusić.

Četvrti dan pješačili smo ulicama Rešetara. Voditelj aktivnosti bio je učitelj Igor Tomek. Učenici su zajedno s roditeljima i učiteljima krenuli ulicom Vladimir Nazora, Petrovićevom i Radićevom kako bi došli do Barbare. Hod je nastavljen Ulicom Josipa Jelačića natrag do škole.

Tjedan zajedničkih aktivnosti završili smo dvjema aktivnostima. Prva je bila kampanja Zelena čistka – jedan dan za čisti okoliš kojom smo se uključili u globalni pokret Let’s do it! te zajednički prionuli čišćenju školskoga igrališta. Ovdje su nas podržali Općina Rešetari i Hrvatska vojska svojom cisternom za vodu. Radionicom Bakina kuharica učenici i njihovi roditelji pokazali su svoje umijeće u kulinarstvu. Pekli su mnoge slastice: čokoladni kolač, poderane gaće, mijesili domaće  rezance za juhu i sladili se palačinkama koje nam je ispekla kuharica Marijana Dautović. Nositelj aktivnosti bila je učiteljica Marija Mlađen.

U trećoj etapi projekta planiramo okupiti učenike koji su sudjelovali u projektu te kroz panel raspravu iznijeti rezultate i zaključke projekta.

Preventivni program i dobro osmišljeno slobodno vrijeme, a osobito stjecanje medijskih kompetencija, smatramo prioritetom u radu s učenicima i roditeljima. Analizirajući interese naših učenika pokušali smo ih usmjeriti prema pozitivnim načinima provođenja slobodnoga vremena. Radionice, društvene igre i sportske aktivnosti imale su za cilj poaknuti učenike na kvalitetno korištenje slobodnoga vremena te smanjiti vrijeme provođenja ispred triju ekrana.

Projektne su aktivnosti koje smo ponudili našim učenicima kroz pet dana imale za cilj učenicima približiti potrebu što aktivnijega uključivanja u život zajednice. Zajedničke su aktivnosti pozitivno utjecale na učenike i roditelje, te su izrazili svoju želju za sličnim okupljanjima u budućnosti.

                         Marija Dautović, pedagog i Daniela Gubić, knjižničar

 


Osnovna škola Ante Starčevića Rešetari