2021-12-02 12:34:16 UNIKATNE PLATNENE VREĆICE Jedna od međupredmetnih tema koja se pojavljuje u osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju je Održivi razvoj. Produženi boravak je nastavak rada na ostvarenju odgojno-obrazovnih ishoda svih predmeta te međupredmetnih tema i područja kurikuluma koje učenik treba usvojiti pa tako i Održivog razvoja. Ishodi koje svaki učenik od 1. do 4. razreda iz područja Održivog razvoja mora savladati su usmjereni na: usvajanje stavova o važnosti prirode koja nije zagađena, spremnost svojom aktivnošću i ponašanjem pridonijeti suradnji u zajednici i očuvanju okoliša, svjesnost da ljudska djelovanja imaju posljedice na prirodu i okoliš, prepoznavanje važnosti zdrave okoline, kritičko promišljanje o višestrukim učincima ljudskih utjecaja na prirodu i okoliš, prepoznavanje primjera održivog razvoja i njihovo djelovanje na lokalnu zajednicu... Način na koji su učenici u produženom boravku povezali i usvojili ove ishode bio je cijeli proces izrade platnenih vrećica od žutice. Sve je krenulo od razgovora o onečišćenosti našeg planeta te gomilanja plastike. Nakon toga su učenici nabrajali koje sve predmete od plastike koriste- igračke, razne ambalaže, slamke, plastični pribor... Predmet koji se najviše proizvodi, a najmanje vremena koristi su vjerojatno plastične vrećice. One se u prosjeku koriste svega dvanaestak minuta i to samo jednom. Nakon toga se bacaju u otpad, a potom im trebaju stoljeća da se razgrade. Svake godine se u svijetu upotrijebi tri bilijuna plastičnih vrećica. Većina njih nije biorazgradiva. Često završavaju u prirodi te štete biljnom i životinjskom svijetu. Čak 44% morskih ptica zaglavilo je u plastici! Krenuvši od konstatacije da treba početi od sebe, svoje obitelji, razreda, mjesta, produženi boravak je odlučio dati svoj pečat, mali doprinos našem planetu Zemlji. Umjesto korištenja jednokratnih plastičnih vrećica, odlučili su izraditi unikatne platnene vrećice. Učenici su najprije odabrali motive koje žele na svojoj vrećici. Potom su te motive iscrtali na raznobojne platnene krpice, izrezali ih te rasporedili na platno žutice, buduće vrećice. Nakon odabranog dizajna iglom i koncem su svaki motiv zašili na žuticu, a neki su dodali i gumbe. Nakon što su bili u potpunosti zadovoljni rezultatom, učiteljica je vrećice odnijela kući gdje ih je do kraja zašila te prišila ručkice. Sve odluke su donosili isključivo učenici- od odabira materijala, boja, motiva, rasporeda motiva po platnu, načinu šivanja. Nakon što su sve vrećice bile gotove učenici su organizirali modnu reviju. Svaki je učenik ponosno prošetao razredom i prezentirao svoju vrećicu. Kako bi se zaista testirala funkcionalnost vrećica dupkom su ih napunili školskim knjigama i priborom. Zaključili su da je platnena vrećica izdržljivija od plastične te da će je sigurno često koristiti. Potrebno je napomenuti da su učenici najprije šivali vrećice, kao prigodne poklone, za svoje razredne učiteljice povodom Dana učitelja. Učenici su kroz cijeli proces stvaranja usvojili mnoge praktične vještine- uvođenje konca kroz ušicu igle, vezanje čvorića, šivanje aplikacija, šivanje gumba. Ponešto su naučili i o dizajnu te važnosti kvalitetne, uredne te oku privlačne izvedbe za finalni proizvod. Dotakla se i tema poduzetništva. Učenici su raspravljali o željenoj cijeni svoje vrećice, kupcima kojima bi htjeli prodati svoj proizvod, uzimali su u obzir omjer uloženog truda i novca te vrijednosti same vrećice. Jednako važan aspekt cijele ove zaokružene priče je i osjećaj zadovoljstva i uspjeha kojeg su učenici osjetili po završetku procesa. Svojim rukama, trudom i upornošću proizveli su potpuno funkcionalan i upotrebljiv predmet kakvog nitko nema. GALERIJA Učiteljica Melita Bosilj, mag.prim.educ. |
Osnovna škola Beletinec |