2009-09-24 00:00:00

IZVANUČIONIČKA NASTAVA U PRIRODI I DRUŠTVU

Ruža Jušćak, učiteljica 

Već u samom početku odgojno – izobrazbeni rad se odvijao u prirodi: Još je Sokrat šetao trgom i poučavao. Mnogi pedagozi humanisti ističu potrebu povezivanja odgojno-izobrazbenog procesa s učenikovim okruženjem – J. A. Komensky, J. Locke, J.J Rousseau. I naš poznati pedagog S. Bosariček kaže: „ Stoga ih valja češće voditi u školski vrt i na šetnju da vide razne stvari ne samo pojedince, nego i u skladu s drugima. Neka prođu polje i šumu, brdo i dolinu, tvornice i radionicu, da vide, kako što biva, i kako se radi. kako ratar ore, sije i žanje, kako tesar teše, kovač kuje itd.“ (Basariček, 1884., str. 10.)

U pedagoškoj literaturi u nas škole u prirodi nazivaju se: šumske škole, škole u prirodi, poljske učionice, škole slobodnog zraka i sl. Prvu šumsku školu u Hrvatskoj otvorio je F. Higy Mandić 1929.god. u Tuškancu u Zagrebu. Od tada, pa do danas nije umanjena vrijednost izlaska iz učionice i učenja u prirodnom okruženju. Temeljno je pravilo prilikom izvođenja izvanučioničke nastave da učenici živa bića i pojave u izvornoj stvarnosti promatraju u svezi s okruženjem u kojem žive i u kojem se pojave događaju. 
Sva istraživanja pokazuju da se pravilnim i pažljivim pripremanjem, ustrajavanjem, izvođenjem i korištenjem neposredno stečenog iskustva učenika izvanučioničkom nastavom stječu znanja visoke kakvoće i trajnosti. 
Stoga smatram da je za naše uvjete realan, koristan i prihvatljiv plan izvođenja izvanučioničke nastave u našoj PŠ Šušnjevci za sve učenike od 1. do 4. razreda, no napose za učenike 3. i 4. razreda.
U PŠ Šušnjevci, uz zalaganje ravnatelja, stručnih suradnika, učitelja i roditelja možemo realizirati zadatke i ciljeve izvanučioničke nastave:
Mjesto izvođenja: PŠ Šušnjevci
Trajanje: 2 dana
Vrijeme izvođenja: mjesec lipanj

Sadržaj rada:


a) Priroda i društvo
• Upoznati životnu zajednicu šume, livade, njive, potoka ( Brezna)
• Posjetiti i upoznati seosko gospodarstvo
• Sela u nizu u našem zavičaju
• Orijentirati se u prostoru (stajalište, obzor, obzorova crta…)
• Određivanje glavnih i sporednih strana svijeta


b) Hrvatski jezik
• Upoznati zavičajni govor
• Opisivati krajolik
• Livada, vrt, voćnjak u proljeće (ljeto)
• Pjesme o zavičaju i iz zavičaja
• Od zrna do pogače
• Gdje ptice spavaju


c) Likovna kultura
• Slavonsko selo (kuće u nizu)
• Vjetar u žitu


d) Matematika
• Zadaci riječima – računske priče vezane uz sadržaj rada


e) Tjelesna i zdravstvena kultura
• Pješačenje

f) Glazbena kultura
• Pjesme i kola iz zavičaja
• Oponašanje zvukova u prirodi

Zadane ciljeve, zadatke i sadržaje moguće je ostvariti jedino ako učitelj svojim primjerom, ljubavlju prema prirodi i iskrenom zadivljenošću istom potiče učenike da ga slijede. Samo prava i iskrena ljubav učitelja prema okolišu i pojavama u njemu razvijaju u učenika pravilan odnos prema okolišu i zaštite istog.




Osnovna škola "Bogoslav Šulek" Slavonski Brod