2010-10-25 21:54:00

Kako napisati samostalni rad i uspješno ga predstaviti

Često pri izradi referata ne znamo ni odakle početi ni kako ga napraviti. A još ako je svoj samostalni rad potrebno predstaviti drugima - tek tu nastaju problemi. Vještine usmenog i pismenog priopćavanja informacija pripadaju ključnim učeničkim kompetencijama. One se mogu steći i uvježbati. Strah od izlaganja pred širom publikom često je prisutan kod velikog broja učenika, a može se smanjiti ako imaju što više prilika govoriti u javnosti.

Da biste napisali dobar referat ili napravili zanimljivu prezentaciju i uspješno ih predstavili u razredu, proučite pravila i savjete u nastavku.

REFERAT je samostalni pismeni rad na zadanu temu. Referatu prethodi istraživački rad učenika.

Referat je vaš osobni rad, u kojem ćete samostalno sastaviti tekst koji će izražavati vaša saznanja, stavove i razmišljanja.

Referat nije ako s interneta ili knjige kopirate tekstove i ispišete u obliku referata.

Cilj i svrha referata je:

naučiti istraživati zadanu temu samostalno je obraditi znati izvijestiti o rezultatima istraživanja Na početku: Dogovorite s učiteljem o čemu točno pišete i kakav je naslov vašeg rada. Učitelj vam može predložiti i literaturu. Razjasnite eventualne nejasnoće odmah na početku jer ako vam je tema nejasna nećete znati što tražiti i pisati. Dogovorite način prezentiranja rada (usmeno izlaganje, pismeno izlaganje, izrada plakata ili PowerPoint prezentacije) i trajanje izlaganja. Obično je izlaganje ograničeno na najviše 10 minuta. Referat se ne piše dan prije nego ga trebate predati – organizirajte si vrijeme

Prikupljanje materijala:

Provjerite, možda nešto od potrebnog materijala već imate – u udžbeniku, bilježnici, radnoj bilježnici i sl. Za referate se možete javiti i knjižničaru, koji vam može pomoći u odabiru literature Istražite sve dostupne izvore informacija – knjige, slike, internet,... i odaberite bitne tekstove, a izbacite suvišno. Razjasnite nejasne pojmove i o sadržaju i problemima se savjetujte s učiteljem Prikupite priloge: ilustracije, karte, tablice i sl. Počnite pisati kada točno znate što i kako želite napisati Referat NE SMIJE biti u potpunosti prekopiran iz jednog izvora, jer tada je to krađa intelektualnoga vlasništva (nečijeg djela na koje ste vi samo stavili svoje ime). Ako koristite Internet kao izvor literature pokušavajte izbjeći stranice wikipedije jer podaci nisu provjereni. Možete ju odabrati kao literaturu, ali nikako ne kao jedini izvor. Pri pisanju rada poželjno je odabrati barem 3 različita izvora. Oblikovanje referata : Potrudite se da vaš referat bude i vizualno uređen Sve stranice (osim naslovne) se numeriraju. Također se numeriraju i naslovi i podnaslovi. Naslovna stranica, uvod, obrada sadržaja, zaključak i literatura trebaju svaki započeti na novoj stranici. Referat se najčešće piše i oblikuje korištenjem programa Microsoft Word. Pri pisanju u Wordu, najčešći font je TimesNewRoman veličine 12, a za naslove 14, a poravnanje je s obje strane. Margine se obično postavljaju na 1 inč (2,54 cm) U dogovoru s učiteljem, referat ne mora biti napisan na računalu, možete ga napisati i rukom. Ali i jedan i drugi oblik moraju imati formu referata koja je zadana. Dijelovi referata: Naslovna stranica Uvod Središnji dio – obrada sadržaja, razrada teme Zaključak Popis literature

Osim ovih dijelova, referat može sadržavati i sadržaj. U sadržaju navodimo popis podnaslova s brojem stranice gdje se podnaslov nalazi. Sadržaj obično slijedi iza naslovne stranice.

Naslovna stranica treba sadržavati sljedeće informacije :

naziv škole tema predmet školska godina ime i prezime te razred učenika koji je izradio referat ime i prezime učitelja mjesto, mjesec i godina pisanja referata

Izgled naslovne stranice :

 

Uvod :

Uvod je poglavlje koje ukratko objašnjava i najavljuje temu koju obrađujete i način kako ste joj pristupili ili što vas je iz teme dojmilo. U njemu možete navesti i kojim ste se izvorima služili pri izradi referata i da li ste imali problema u pronalasku literature.

Uvod treba biti jasan i kratak i cilj mu je zainteresirati čitatelja za predmet izlaganja.

Uvod se piše na posebnoj stranici i obuhvaća oko pola stranice teksta.


Središnji dio - Razrada teme:

Razrada teme je glavni dio referata u kojemu postupno, kronološkim slijedom (od početka prema kraju) razrađujete temu koju ste najavili u uvodu. Iznosite bitne činjenice koje ste pronašli, zanimljivosti, osnovne pojmove ili pravila i sl.
Nije potrebno pisati sve što ste pronašli u izvorima, nego osmisliti kako iz velikog broja činjenica izabrati i predstaviti ono najbitnije. Važna je originalnost unutar zadane teme.

U slučaju prenošenja informacija iz literature, potrebno je ispravno citirati izvorno djelo. Prepisivanje tekstova, rezultata i zaključaka iz literature nije prihvatljivo te negativno utječe na ocjenu.

Citiranje : Citat je izvadak iz teksta koji se točno prenosi, navodi od riječi do riječi. Citiramo u pozivnim bilješkama, tj. fusnotama. Na dnu stranice, po pravilima za popis literature, navodi se izvor iz kojega je citirano. (u Wordu na izborniku Umetanje (Insert) birajte Referenca › Fusnote) Kad pišemo svoje djelo potrebno je odvojiti naš tekst ili misao od tuđih, a to se postiže navođenjem izvora iz kojeg su preuzeti podaci, to jest citiranjem. Citatom se služimo kad želimo poduprijeti svoje misli ili informacije informacijama koje su plod rada nekog drugoga. Svrha citiranja je da čitatelja dovede do izvora te informacije. Ako ne citiramo, stvaramo plagijat, jer smo proizvod tuđeg intelektualnog rada prikazali kao svoj, te time povrijedili nečije autorsko pravo. U zakonodavstvu svih zemalja povreda autorskih prava podliježe sankcijama, što određuje i hrvatski Zakon o autorskom pravu.


Ovisno o predmetu i temi, sadržaj glavnog dijela možete podijeliti u poglavlja (podnaslove). Središnji dio refarata obično ima barem dva podnaslova, a obično se piše na barem 3 stranice.

U sadržaj se mogu umetati ilustracije, kojima potkrepljujete činjenice. Ako se u tekstu nađu tablica ili slika, one trebaju biti označene i potpisane.

Primjer:

Slika 1. Miš

Zaključak:

Zaključak ukratko (na oko pola stranice) izdvaja ključne elemente koje treba zapamtiti.

U njemu se piše ono što ste sami zaključili o temi. Možete izraziti i svoje dojmove, mišljenja i stav o obrađenoj temi ili navesti koliko je tema bitna i zašto.

U zaključak se ne unosi novi materijal.

 

Popis literature:

Literatura mogu biti knjige, udžbenici, magazini, časopisi, dnevni tisak, Internet.

U popis literature navode se nazivi svih dokumenata i izvora koje ste koristili pri izradi rada i koji su vam bili ili pomoć u pronalaženju ideje ili ste se se koristili nekim njihovim dijelovima.

Obično se u popisu literatura prvo navode knjige i časopisi, a na kraju internetske stranice.

Navodi se prema pravilima za navođenje literature i citiranje.

Pravila: Izvor je knjiga:
Prezime, Ime autora, Naslov knjige, Izdavač, mjesto izdavanja, godina izdavanja.

Navodimo prvo prezime autora, zatim ime, naziv djela, izdavača, mjesto izdanja i na kraju godinu izdanja. Svi ti podaci nalaze se na prvoj stranici knjige.

Izvor je članak u časopisu:
Naslov časopisa, Izdavač, mjesto izdavanja, godište (godina izdavanja) i broj, Prezime, Ime autora, Naslov članka Izvor je internet:
Internetske stranice se navode tako da kopiramo i zalijepimo poveznicu (link) na kojem se nalazi tekst ili da navedemo: Prezime, Ime autora, Naslov članka, adresa portala (adresa članka), datum pregledavanja

 

PPT PREZENTACIJA

Za prezentacije vrijedi većina pravila kao i za izradu referata. Prezentacija mora imati iste dijelove kao i referat: naslovnu stranu, uvod, središnji dio i zaključak. Prvi slajd mora sadržavati naziv teme kao i ime i prezime učenika koji ju je izradio. Tekst treba biti sažet ili u obliku natuknica, a bitni pojmovi naglašeni Ne treba pretjerivati s animacijama Bitno je da je prezentacija vidljiva publici (kontrast podloge i slova, veličina slova od 20 i više) Ako grupa učenika izrađuje jednu prezentaciju, svi moraju poznavati zadanu temu, a podjela zadataka mora biti jasno iskazana od strane učenika. IZLAGANJE:

Učitelji različito ocjenjuju referat, izlaganje, plakat ili prezentaciju. Najčešće se za izradu pismenog rada i njegovo izlaganje daje zajednička ocjena.
Kod pismenog rada je bitna kvaliteta obrade teme i originalnost, a kod izlaganja tečnost izlaganja i odnos prema publici.

Prezentacijske vještine učenika sastavni su dio kulture učenja i poučavanja. Učenici na ovaj način imaju priliku dodatno pokazati znanje iz obrađene teme i time povećati mogućnost za bolju ocjenu.

Kako pripremiti izlaganje:

Govor:

Riječnik treba biti razumljiv i odgovarati nivou slušatelja, a rečenice precizne, jasne i gramatički točne.
Treba izbjegavati dugačke i složene rečenice – prilikom izlaganja slušatelji ne mogu ponovo čuti ono što nisu razumjeli.
U izlaganje je poželjno ugraditi ponavljanja, naglašavati ključne riječi, služiti se primjerima.
Izlaganje treba dobro planirati i organizirati, tj. podijeliti ga na uvod, glavni dio i zaključak. Izlaganje se može započeti uvodnim primjerom, navođenjem citata, postavljanjem pitanja. Na početku je poželjno predstaviti temu i kompoziciju izlaganja.
S vremena na vrijeme poželjno je direktno se obratiti slušateljima.
Na kraju je poželjno izlaganje još jednom sažeti.

Način izlaganja:

Preduvjet za razumijevanje su prikladna jačina glasa, razgovijetan izgovor i odgovarajući tempo govora (ni prespor ni prebrz).
Dok se priprema izlaganje, dobro je nekoliko puta ga isprobati i uvježbati, kako bi se dobro upoznao materijal i utvrdilo njegovo trajanje.
Izlaganje ne bi trebalo trajati duže od 15 minuta jer slušatelji gube koncentraciju.

Govor tijela:

Držanje tijela, gestikulacija i izraz lica također pridonose uspješnosti izlaganja.
Držanje tijela trebalo bi biti što je više moguće opušteno, što je lakše postići kad se stoji nego kad se sjedi.
Dobro je što više direktno se obraćati slušateljima, a ne isključivo čitati bilješke ili govoriti napamet naučeni tekst.
Također je dobro održavati kontakt očima sa slušateljima.

Vizualna pomagala:

Veoma je korisno kad se izlaganje podupre vizualno jer to može pomoći slušateljima da usvoje ključne ideje te unijeti raznolikost u ritam govora.
Dobro je uključiti slike ili grafikone.
Važna imena i datumi mogu se također zapisati na ploču.

 

OCJENA:

Pri ocjenjivanju samostalnog rada i izlaganja, ocjena ovisi o elementima:

Pismeni dio referata:

Tema je obrađena stručno, bez pogrešaka U uvodu je dobro objašnjeno o čemu je riječ u radu U zaključku su sažete najbitnije informacije iz rada Rečenice su napisane jasno, razumljivo i ispravno su formulirane Pravopis je korektan Tekst djeluje kao povezana cjelina i razumljivo je napisan

Prezentacija i plakat:

Prezentacija je dobro vidljiva i jasna Na prezentaciji nema previše teksta Odabir slika i grafikona je primjeren prezentaciji Prezentacija sažima ono što je napisano u referatu

Nastup - izlaganje:

Nastup je siguran i uvjerljiv Izlaganje se ne svodi na čitanje s papira ili gledajući prezentaciju Nastup i izlaganje je zainteresiralo publiku Poštovan je vremenski okvir

 

Želimo vam puno uspjeha pri izradi i izlaganju sljedećeg referata!

 

Izvori: AZOO, OŠ Popovac, kjosip.net, ffri.hr, inet.hr, ss-hotelijersko-turisticka-opatija, gimnazija-deveta-zg, gimnazija-ekumicica-opatija, knjiznicari.hr


Osnovna škola "Blaž Tadijanović" Slavonski Brod