2018-10-10 09:26:03 Stručni suradnik pedagog
Osoba odgojitelja ili poučavatelja mora biti presudna, ona je najjače sredstvo pedagogije. Hartmut von Henting U suvremenoj školi 21. stoljeća odgoj i pripremanje djece i mladih za samostalan život nemoguć je bez motiviranih i kompetentnih stručnih suradnika pedagoga. Svrha je škole da se organizirano i holistički bavi odgojem i obrazovanjem učenika. Od škole se očekuje značajan doprinos skladnom razvoju djece i mladih uz poticanje razvoja različitih sposobnosti, formiranje društveno prihvatljivih odnosa i primjerenog ponašanja u školi i izvan nje, pedagoško vođenje učenika tijekom učenja i razvoja uz pristup u odgoju i obrazovanju koji je pedagogijski utemljen. Razvojno-pedagoška djelatnost (Jurić 2004; Mušanović 2001; Staničić 1989) sastavni je dio programa rada škole, čija je zadaća unapređivanje svih sastavnica odgojno-obrazovnoga rada. Prisutna netransparentnost, nedorečenost i/ili nedosljednost u pojedinim područjima odgoja i obrazovanja često otežava rad, a ponekad i narušava mogućnost(i) kvalitetnog djelovanja pedagoga. Uloga stručnog suradnika pedagoga mijenja se zbog suočavanja s novim društvenim i tehnološkim promjenama u društvu (ibidem). Uz stručne zadaće kojima se potiče usvajanje vrijednosti i navika učenika koje omogućavaju cjelovit razvoj osobnosti, praćenje razvoja i postignuća učenika, pružanje savjetodavne pomoći svim subjektima, učenicima, roditeljima/skrbnicima, učiteljima/ nastavnicima – osobito pripravnicima, obveze prerastaju u ulogu voditelja, regulatora, koordinatora procesa, inovatora, organizatora, partnera/suradnika, motivatora i kreatora odgojno-obrazovnog procesa. Djelovanje stručnog suradnika pedagoga uključuje: suradnju s učiteljima/ nastavnicima u području uvođenja pripravnika u samostalan odgojno-obrazovni rad; analizu pedagoških pojava; istraživanje potreba sudionika odgojno- obrazovnog procesa u nastavi i izvan nje te praćenje i razvoj kvalitete rada škole. Navedeno se odnosi na razvoj komunikacijskih vještina svih subjekata, poticanje razvoja strategija učenja i poučavanja, kreativnosti i kritičkog mišljenja, usmjeravanja na nove profesionalne uloge učitelja/nastavnika. Stručni suradnik pedagog preuzima i ulogu kritičkog prijatelja kao i druge uloge vezane uz akcijska istraživanja, nove mogućnosti evaluacije odgojnog djelovanja, korištenja informacijsko-komunikacijskom tehnologijom u nastavi, sudjelovanja u aktivnostima unapređivanja kvalitete rada škole, osmišljavanju stručnog usavršavanja i druge. Jedna od važnih uloga stručnog suradnika pedagoga je suradnja sučiteljima/ nastavnicima u izvođenju odgojno-obrazovnih aktivnosti, suradnja s razrednicima u planiranju i provedbi sata razrednika, uvođenje didaktičkih i metodičkih inovacija, primjena novih tehnologija te doprinos humanizaciji međuljudskih odnosa i unapređenju kulture škole. Zadaće stručnih suradnika pedagoga proširene su i na savjetodavni rad i pružanje pomoći roditeljima/skrbnicima (Mušanović 2001) te suradnju sa stručnim suradnicima drugih profila zanimanja i svim institucijama koje su na drugi način, na primjer provođenjem zdravstvene i socijalne skrbi, uključene u skrb za dobrobit učenika. Neposredni odgojno-obrazovni rad stručnih suradnika pedagoga podrazumijeva praćenje i rad s učenicima s poteškoćama u učenju i ponašanju, pružanju savjetodavne pomoći onima koji trebaju pomoć u različitim odgojno-obrazovnim situacijama kao što su izbjegavanje dolaska na nastavu, dugotrajni izostanci s nastave, neprimjerena i nasilna ponašanja, pomoć u učenju i sl. Važno je naglasiti djelovanje pedagoga u području promatranja i analize međusobnog odnosa subjekata odgojno-obrazovnog procesa, osobito u području komunikacije i unapređivanja školske i razredne klime. Prema Nastavnom planu i programu za osnovne škole (MZOŠ 2006) područja razvojno-pedagoške djelatnosti sistematizirana su u pet ključnih skupina poslova: poslovi pripreme za ostvarenje školskog programa, poslovi neposrednog sudjelovanja u odgojno-obrazovnom procesu, vrednovanje ostvarenih rezultata, studijske analize i istraživanja, stručno usavršavanje odgojno-obrazovnih djelatnika i bibliotečno-informacijska i dokumentacijska djelatnost. Navedene skupine poslova imperativ su i izazov vremena u kojem djeluju i rade stručni suradnici pedagozi, kao najšire obrazovan profil stručnih suradnika (diplomiranih pedagoga i/ili profesora pedagogije), kompetentnih i osposobljenih rješavati otvorena pitanja u sustavu odgoja i obrazovanja. U pravilu je riječ o izrazito motiviranim stručnjacima, osposobljenima za kurikularno planiranje i programiranje rada, sudjelovanje u definiranju pedagoških standarda i kriterija vezanih za učenje i poučavanje u školi, provedbu unutranjega i vanjskog vrednovanja rada, samovrednovanje svoga rada, s razvijenim vještinama za skupni/timski rad i suradnju sa svim subjektima odgoja i obrazovanja te spremnima trajno raditi na osobnom, stručnom i profesionalnom razvoju. (iz Pedagoškog portfolija) |
Osnovna škola "Bukovac" Zagreb |