2021-01-04 19:47:12

STRUČNI SURADNIK PEDAGOG

 

Osoba odgojitelja ili poučavatelja mora biti presudna, ona je najjače sredstvo pedagogije.

                                                                                                   Hartmut von Henting

 

U suvremenoj školi 21. stoljeća odgoj i pripremanje djece i mladih za samostalan život nemoguć je bez motiviranih  i kompetentnih stručnih suradnika pedagoga. Svrha je škole da se organizirano i holistički bavi odgojem i obrazovanjem učenika. Od škole  se  očekuje značajan doprinos skladnom razvoju  djece  i mladih  uz poticanje razvoja različitih sposobnosti, formiranje društveno prihvatljivih odnosa i primjerenog ponašanja u školi i izvan nje, pedagoško vođenje  učenika  tijekom učenja  i razvoja uz pristup  u odgoju i obrazovanju koji je pedagogijski utemljen.

Razvojno-pedagoška djelatnost (Jurić  2004;  Mušanović 2001;  Staničić 1989) sastavni je dio programa rada škole, čija je zadaća unapređivanje svih sastavnica odgojno-obrazovnoga rada.  Prisutna netransparentnost, nedorečenost i/ili nedosljednost u pojedinim područjima odgoja i obrazovanja često otežava rad, a ponekad i narušava mogućnost(i) kvalitetnog  djelovanja  pedagoga.

Uloga  stručnog suradnika pedagoga mijenja  se  zbog  suočavanja s novim društvenim i tehnološkim promjenama u društvu (ibidem). Uz stručne zadaće kojima se potiče usvajanje vrijednosti i navika učenika koje omogućavaju cjelovit razvoj osobnosti, praćenje razvoja  i postignuća učenika, pružanje savjetodavne pomoći svim  subjektima, učenicima, roditeljima/skrbnicima, učiteljima/ nastavnicima – osobito pripravnicima, obveze prerastaju  u  ulogu  voditelja, regulatora, koordinatora procesa, inovatora, organizatora, partnera/suradnika, motivatora i kreatora odgojno-obrazovnog procesa.

Djelovanje  stručnog suradnika pedagoga uključuje:  suradnju s učiteljima/ nastavnicima u području uvođenja pripravnika u samostalan odgojno-obrazovni rad;  analizu  pedagoških pojava;  istraživanje potreba sudionika odgojno- obrazovnog procesa u nastavi i izvan nje te praćenje i razvoj kvalitete rada škole.

Navedeno  se   odnosi  na   razvoj   komunikacijskih  vještina  svih   subjekata, poticanje razvoja strategija učenja i poučavanja, kreativnosti i kritičkog mišljenja, usmjeravanja na nove profesionalne uloge učitelja/nastavnika. Stručni suradnik pedagog preuzima i ulogu kritičkog prijatelja kao i druge  uloge vezane uz akcijska istraživanja, nove mogućnosti evaluacije odgojnog djelovanja, korištenja informacijsko-komunikacijskom tehnologijom u nastavi, sudjelovanja u  aktivnostima unapređivanja kvalitete   rada   škole,  osmišljavanju stručnog usavršavanja i druge.

Jedna od važnih  uloga  stručnog suradnika pedagoga je suradnja sučiteljima/ nastavnicima u izvođenju odgojno-obrazovnih aktivnosti, suradnja s razrednicima u planiranju i provedbi sata razrednika, uvođenje didaktičkih i metodičkih inovacija, primjena novih  tehnologija te doprinos humanizaciji međuljudskih odnosa i unapređenju kulture škole. Zadaće stručnih suradnika pedagoga proširene su i na savjetodavni rad i pružanje pomoći roditeljima/skrbnicima (Mušanović  2001) te suradnju sa stručnim suradnicima drugih profila zanimanja i svim institucijama koje su na drugi način, na primjer provođenjem zdravstvene i socijalne skrbi, uključene u skrb za dobrobit učenika.

Neposredni odgojno-obrazovni rad stručnih suradnika pedagoga podrazumijeva praćenje i rad s učenicima s poteškoćama u učenju i ponašanju, pružanju savjetodavne pomoći onima koji trebaju pomoć u različitim odgojno-obrazovnim situacijama kao što su izbjegavanje dolaska na nastavu, dugotrajni izostanci s nastave, neprimjerena i nasilna ponašanja, pomoć u učenju  i sl.

Važno  je naglasiti djelovanje pedagoga  u području promatranja i analize međusobnog odnosa subjekata odgojno-obrazovnog procesa, osobito u području komunikacije i unapređivanja školske  i razredne klime.

Prema Nastavnom planu i programu za osnovne škole (MZOŠ 2006) područja razvojno-pedagoške  djelatnosti sistematizirana  su   u  pet   ključnih skupina poslova: poslovi pripreme za ostvarenje školskog programa, poslovi neposrednog sudjelovanja u odgojno-obrazovnom procesu, vrednovanje ostvarenih rezultata, studijske analize i istraživanja, stručno usavršavanje odgojno-obrazovnih djelatnika i bibliotečno-informacijska i dokumentacijska djelatnost.

Navedene skupine  poslova imperativ su i izazov vremena u kojem djeluju i rade stručni suradnici pedagozi, kao najšire obrazovan profil stručnih suradnika (diplomiranih pedagoga i/ili profesora pedagogije), kompetentnih i osposobljenih rješavati otvorena pitanja  u sustavu odgoja i obrazovanja. U pravilu je riječ o izrazito  motiviranim stručnjacima, osposobljenima za kurikularno  planiranje i programiranje rada,  sudjelovanje u definiranju  pedagoških standarda i kriterija vezanih za učenje i poučavanje u školi, provedbu unutranjega i vanjskog vrednovanja rada, samovrednovanje svoga rada, s razvijenim vještinama za skupni/timski rad i suradnju sa svim subjektima odgoja i obrazovanja te spremnima trajno raditi na osobnom, stručnom i profesionalnom razvoju.

(iz Pedagoškog portfolija)

 


Osnovna škola "Bukovac" Zagreb