2014-02-18 09:14:27

Što je potrebno za uspjeh u školi?

Za dobre, tj. odlične ocjene, u principu je dovoljno dobro poznavanje gradiva. Nažalost, često smo suočeni sa situacijama koje nam otežavaju pamćenje cjelokupnoga gradiva, zato su nam osim znanja potrebne i neke vještine i vrline. Osim vještine pamćenja i vrline marljivosti, trebaju nam još poneke za uspjeh u školi.


Štreberi su oni koji imaju samo dobro pamćenje i vrijedno uče, a nedostaju im mnoge druge vrline i vještine. Biti štreber nije toliko pohvalno koliko biti odličan učenik, a odličnost se može lako postići i bez štrebanja. Ovdje ćemo ti pokazati kako.

Za siguran uspjeh u školi potreban je spoj vrlina i vještina koje se daju lako izgraditi i usvojiti. Kako učimo, tako gradimo svoj karakter jer učenjem usvajamo i razne vrline i vještine. A karakter osobe je ključan faktor uspjeha. Karakter čine upravo vrline i vještine pa kako gradimo njih, tako gradimo i svoj karakter. O tome kako konkretno izgraditi karakter bit će riječi u nastavku.

Iz iskustva znamo da se uspjeh u školi ne postiže samo učenjem napamet, već ponajviše s pomoću određenih vrlina i vještina, kojima se znanje ne buba napamet, već usvaja. Nažalost, mnogi nekadašnji odlikaši nemaju uspjeha u životu, ponajviše jer su učili za ocjene i napamet, a nisu znanja usvajali tako da im ostanu, nisu naučili primjenjivati znanja. Za potpuni je uspjeh uz znanje u igri još nekoliko faktora koje smo nazvali Temeljna načela uspjeha (svrha, volja, dopustiti duši da nas vodi i nema upravljanja, veza s izvorom energije, vrline, vještine, neuspjesi, padovi i greške - odskočne daske).

Kada dobiju dobru ocjenu za nešto što nisu dovoljno učili, mnogi kažu da su imali sreće jer ih je učitelj(ica) srećom pitala ono malo što znaju, no sreća ne pada s neba - ona se zaslužuje vrlinama.

Kao sve u životu, tako je i uspjeh u školi stvar stava, stvar perspektive i ako promijenimo kut gledanja, sve postaje lakše i jednostavnije. Kad već moramo u školu, najbolje je da naučimo izaći na kraj s njom tako da ispadnemo pobjednici, a ne luzeri. Evo kako:

Najprije trebamo prema školi, ali i općenito prema životu stvoriti stav koji će nam osigurati uspjeh kako u školi, tako i u društvu, obitelji, ali i u dobivanju svega što poželimo. To je stav u kojem uviđamo da sve u svijetu i životu, pa tako i škola, ima svoje i dobre i loše strane te da samo oni bistri znaju izvući za sebe samo ono najbolje kako iz škole, tako i iz svega i svakoga drugoga. Trebamo napraviti preokret u glavi tako da uočimo i dobre strane škole, a ne samo one loše.

Mrziš školu?
Ako ti je škola i učenje odbojno, probaj prvo uočiti koji je pravi razlog za to. Mnogi mrze školu iz razloga koji nemaju toliko veze s obrazovanjem koliko s okolnostima. Pa tako jedni mrze školu jer moraju rano ustajati, drugi jer im se neki učitelj jako zamjerio, treći jer ih u školi zafrkavaju, četvrti jer ne vole neke predmete itd. Normalno je povezivati školu s onim što se u njoj događa, ali to što je normalno ne znači da je i ispravno. Zato je najbolje to ispraviti - promijeniti gledište i uočiti pravilne odnose.

Prvo je važno shvatiti važnost obrazovanja i to da je škola mjesto gdje možemo besplatno naučiti mnoge stvari koje nam trebaju ili će nam trebati u životu. Sve drugo što se u njoj odvija - od pokvarenih klinaca do nekompetentnih učitelja - trebamo staviti u drugi plan, ne smijemo tomu dopustiti da nam ukrade našu radost i ljubav za učenjem. A učenje je:
- usvajanje korisnih informacija, znanja, vještina, sposobnosti i navika
- otkrivanje novih svjetova
- saznavanje o svijetu i životu
- skupljanje informacija koje nam trebaju za ostvarenje blagostanja
- upoznavanje s novim stvarima.

Ako zbog nekih drugih u školi imaš loše ocjene, onda nisi ništa bolji/a ako im to i dalje dopuštaš. Ako zbog njih loše stojiš u školi, to znači da su oni pobijedili. Zar ćeš si to dopustiti? Ne daj nikomu, a pogotovo ne bezveznjacima da ugroze tvoje šanse za boljim životom koje ti škola i obrazovanje pružaju. Ignoriraj ih ili pronađi načina da ti više ne smetaju (možda s pomoću stručne školske službe) i ne daj nikomu da ugrozi tvoju radost i ljubav prema usavršavanju (učenju). U životu ćeš uvijek nailaziti na kojekakve bezveznjake koji će te pokušati spriječiti u postizanju uspjeha, a samo je na tebi hoće li im to poći od ruke. Ne moraš im se suprotstavljati, već ih ignoriraj toliko dugo dok im ne dosadi, a bilo bi još bolje da ih pokušaš preokrenuti u svoju korist - da ih nekako pridobiješ na svoju stranu. Recimo da im pružiš neku vrijednost do koje drže, kao npr.:
  - pokaži se u nečem dobrim/dobrom pa će te poštovati
  - ako su vršnjaci u pitanju, katkad je dovoljno pomoći im oko zadaća
  - posuđivati pročitane stripove ili bicikl ili
  - saznati neku njihovu tajnu koju ne bi željeli da otkriješ drugima
  - saznati u čemu su slabi i pritom im pomoći da bi bili zahvalni i prestali te zadirkivati.

Ako ti se ne sviđa neki predmet ili gradivo, spoznaj što drugo možeš kroz to naučiti, a što ti se sviđa. Recimo, ako ti je matematika mrska, uvidi kako svladavanjem matematičkih zadataka zapravo jačaš svoje moždane stanice pa ćeš zbog toga moći u životu bolje razlučivati i donositi bolje odluke te time imati više uspjeha. Znači nije toliko stvar u brojevima i jednadžbama koliko u razvijanju logičkog razmišljanja i strateških vještina, u upoznavanju s omjerima i služenjem s mjernim instrumentima koji će ti u životu dobro doći itd. U svemu što ti je mrsko možeš pronaći i dobru stranu ako si dovoljno bistar/ra i kreativan/na. Za svoje dobro osvijesti ono dobro u svemu! Sve ima pozitivan i negativan naboj, drži se pozitivnog i neka te onaj negativan ne obeshrabri.

Dobre strane škole
Nema nam druge, u školu se mora, i bez obzira na karakteristike nekih škola, koje su nesavršene i ponegdje čak nesnosne, one imaju i svoje jako dobre strane. U školi možeš:

dobiti besplatno obrazovanje razviti razne vještine i vrline sklopiti krasna prijateljstva stvoriti veze koje bi ti poslije u životu mogle dobro doći dobiti valjane uzore u životu (neki učitelji mogu ti pomoći u mnogočemu i izvan nastave, pogotovo ako kod kuće nemaš dobre uzore).

Dobre strane školovanja
Osim što škole imaju svoje dobre strane, samo školovanje je ono što nam donosi najviše dobrobiti u životu. Kroz školovanje možeš:

usavršiti se i time više postići u životu usvojiti znanja potrebna za život razviti razne vještine kao što su: pismenost, pamćenje, logičko razmišljanje, koncentracija, komunikacija, rješavanje problema, samodisciplina itd. razviti razne vrline kao što su: razboritost, odgovornost, marljivost, poslušnost, pokornost, poniznost, pristojnost, prilagodljivost, predanost, posvećenost, strpljivost, izdržljivost, tolerancija, kreativnost itd.

Znamo da smo stvarno uspješni kad naši rezultati i ocjene ne ovise o vanjskim faktorima, nego o našim vlastitim sposobnostima. Iako nam vanjski faktori mogu otežati ili olakšati postizanje uspjeha, oni nisu odgovorni za to kako se nosimo s njima i kako ih uspijemo prebroditi. Nije uspješan u školi onaj koji je štreber ni onaj koji vara (prepisivanje, šalabahteri, podmićivanje itd.), jer takvi će uvijek na kraju loše proći. Imat će zadovoljavajuće rezultate i ocjene, ali im to neće donijeti uspjeh. Uspjeh zahtijeva puno više od bubanja napamet i prefriganosti pa ako nemamo i ne razvijemo druge potrebne vještine i vrline uzalud nam sve. Pravi uspjeh u školi dolazi tek onda kad su izvor i plodovi uspjeha u nama - kad smo obrazovani, vješti, etični i snalažljivi jer će nam upravo ti faktori ti, a ne neki vanjski, osigurati uspjeh u životu. Prema tome, pravi je uspjeh usvojiti sve vrline i ukrotiti sve mane. Kad smo to uspjeli, sve drugo dolazi samo od sebe, uključujući uspjeh u školi i na faksu.

Za uspjeh u školi i na faksu potrebno je i svladati neke mane kao što su lijenost, odgađanje, odugovlačenje, neodgovornost, apatija, pesimizam, zabrinutost, nesigurnost, nemarnost, smetenost, neorganiziranost, odustajanje, nedosljednost, nestrpljivost, kritiziranje, jadikovanje, prigovaranje, samosažaljenje, sram, bezvrijednost, inferiornost itd.

Ako nas neke slabosti i mane sprečavaju da ostvarimo uspjeh u školi, najvažnije je znati da mi nismo te mane ni slabosti, već da nas one samo spopadaju te da ih se s pomoću volje, vlastitih vrlina i nekih vještina možemo ih se riješiti bez problema. To naglašavamo zato što su mnogi ograničenog uvjerenja da su naprosto takvi kakvi jesu, da je neka mana ili slabost dio njihove prirode i da tu ne mogu ništa. ("Što mogu, ... mi nije jača strana!", "Ne mogu protiv sebe.", "Nemam dara za...") Takav stav je destruktivan i nema veze sa stvarnošću. Sve se da naučiti i svladati ako imamo dovoljno vjere i volje. Ako netko ima mane i slabosti, to je samo zato što je preslab da im se odupre. Mane nisu dio naše prirode - one su zlodusi koji nas spopadaju, stoga im se trebamo suprotstaviti, ukrotiti ih. Slabići to ne mogu, zato ih i spopadaju i njima ovladavaju mane. Ali svatko tko je bio slab, može preko noći ojačati ako ima volju. Slobodna volja nam je svima dana rođenjem, no nažalost većina je ne koristi jer su linijom manjeg otpora dopustili društvu da ih uvjetuje po svojoj volji. Uz volju su potrebna, već spomenuta, i Temeljna načela uspjeha.

 

Talidari, Uspjeh u školi i na faksu. 2013. // Životna škola. Dostupno na:http://www.zivotna skola.hr/clanci/uspjeh-u-skoli.html  (18.2.2014.).

   

Osnovna škola Cetingrad