2013-09-17 20:55:51 Školska knjižnica
ŠKOLSKA KNJIŽNICA Školska knjižnica pruža obavijesti i spoznaje bitne za uspješno uključivanje u suvremeno društvo koje se temelji na znanju i informacijama. Školska knjižnica omogućuje učenicima stjecanje vještina za cjeloživotno učenje, razvija njihovu maštu i pomaže im da postanu odgovorni građani. IFLA-in i UNESC-ov Manifest za školske knjižnice Radno vrijeme Čišla: PON/UTO/SRI/ PET: 8 – 14 sati Kostanje: ČET: 8 – 14 sati
Školska knjižnica je organizirana zbirka knjižne i neknjižne građe koju knjižničari nabavljaju, obrađuju, čuvaju i daju na korištenje učenicima i učiteljima zbog zadovoljavanja obrazovnih, kulturnih, informacijskih i stručnih potreba te potiče cjeloživotno obrazovanje. Temeljne zadaće: - osigurati intelektualni i fizički pristup građi u svim formatima (medijima) - uputiti kako unaprijediti stručna znanja - poticati čitanje i korištenje informacija - oblikovati strategiju učenja u timskom radu s nastavnicima Školska knjižnica je mjesto partnerstva, stvaralačkog rada, inovacija i promjena, prostor ostvarenja učenikovih sposobnosti. Školski knjižničar je nastavnik, suradnik u nastavi, informacijski, knjižnični i pedagoški stručnjak.
ŠKOLSKA KNJIŽNICA I KNJIŽNIČAR IZ DRUGOG KUTA GLEDANJA Kako školsku knjižnicu i školskog knjižničara vidi i ocjenjuje uža pedagoška sredina (škola), odnosno šira društvena zajednica, nemamo sustavnih istraživanja izuzmemo li rad dr. Vladimira Strugara ,,Ravnatelj škole i školska knjižnica''. Riječ je o empirijskom istraživanju provedenom u svibnju 2005.g. Anketnim upitnikom obuhvaćeno je 26 ravnatelja osnovnih, 12 ravnatelja srednjih škola te 1 ravnatelj Doma učenika u Bjelovaru. Istraživani su: • bitni podatci o školskim knjižnicama • stručne i osobne kompetencije školskog knjižničara • sagledani su iz ravnateljske perspektive pojmovi: školska knjižnica, školski knjižničar, kompetencije knjižničara, opseg poslova, načini nabave i izgradnje zbirki… Ravnatelj škole osigurava: sredstva za uređenje i opremanje prostora, nabavu knjižnične građe, stručna usavršavanja… On stvara materijalne uvjete nužne knjižničaru da bi ostvario svoje poslanje posrednika informacija, pedagoškog stručnjaka koji odgaja za i potiče korištenje izvora znanja (knjiga, časopisa, Interneta i drugih medija…). Prema spomenutom istraživanju u očima ravnatelja knjižničar je: • stručni suradnik (32,3%) • učitelj-stručni suradnik (27,9%) • stručnjak za knjižnične medije (22,1%) • te informacijski stručnjak (17,6%). Od mnoštva osobina školskog knjižničara ravnatelji su posebno istaknuli: - komunikacijske i kreativne vještine - poznavanje struke - primjena pedagoških znanja Poslove školskog knjižničara ravnatelji su ovako rangirali: - obučava učenike za pretraživanje literature - razvija potrebu redovitog posjećivanja knjižnice - razvija čitalačke sposobnosti učenika - upućuje učenike u metode istraživačkog rada - timski s nastavnicima priprema nastavne sate i projekte - pomaže učenicima pri izboru knjiga…
ISKUSTVO • Uređenje prostora: izrada idejnog i izvedbenog projekta, opremanje knjižnice • Projekt nove škole i mjesto knjižnice unutar škole • Informatizacija školskih knjižnica (2000.-2010): • Nabava računalne opreme i instalacija Interneta • Nabava računalnog programa • Edukacija knjižničara • Revizija i otpis Knjižničari, knjižnični i informacijski stručnjaci, posrednici su znanja i važni sudionici društva znanja. U novije vrijeme knjižničare se definira kao informacijske stručnjake iako je pojam informacijski stručnjak znatno širi jer obuhvaća uz knjižničare i «upravljače znanjem (knowledge managers), voditelje informacijskih odjela (chief information office), osobe koje razvijaju službe i usluge na webu (web developers), informacijske posrednike i savjetnike.» Temeljne kompetencije knjižničara povezuju stručne i osobne vještine i znanja, a mogu se sažeto prikazati u četiri točke kao: • upravljanje informacijskim organizacijama • upravljanje građom što uključuje «identifikaciju, odabir, procjenu, pohranu te pružanje pristupa relevantnim jedinicama građe.» • upravljanje informacijskim uslugama «od konceptualne faze do oblikovanja, razvoja, testiranja, oglašivanja, pakiranja, dostave i povlačenja usluge» • primjena informacijskih alata i tehnologija da bi omogućili «najbolje usluge, pristup najrelevantnijoj građi…» Od mnoštva osobnih kompetencija (profesionalna znatiželja, vizije, lakoća komuniciranja i uvjerljivost, stvaranje partnerstva, sklonost timskom radu, planira i određuje prioritete, kreativnost i inovativnost, fleksibilnost u vremenu stalnih promjena…) najčešće se navode: • komuniciranje na hrvatskom i stranom jeziku • osnove matematičke pismenosti te znanja iz znanosti i tehnologije • osnove digitalne pismenosti • zna kako se uči • posjeduje interpersonalnu, intelektualnu, društvenu i građansku kompetenciju • smisao za inicijativu i poduzetništvo • kulturna svjesnost Iako se na prvi pogled čini kako školski knjižničar nije prijeko važna osoba u procesu učenja i stjecanja kompetencija učenika, riječ je o pogrešnom dojmu. Uistinu sveopća informatizacija i internetska dostupnost raznih sadržaja dobrim dijelom zadovoljava učenikove potrebe i daje odgovore na njegova pitanja, ali ne može u suštini zamijeniti školsku knjižnicu i njenog djelatnika. Riječ je o centralnom prostoru škole u koji učenici rado dolaze, pišu domaće zadaće, druže se, posuđuju i vraćaju knjige, rade na raznim projektima, sudjeluju u izradi sadržaja za pano i slično.
|
Osnovna škola "1. listopada 1942." Čišla |