2024-04-17 17:06:00

OŠ DARDA USPJEŠNO ZAVRŠILA DOMAĆINSTVO U ERASMUS+ KA2 FUN & ENGAGING STEM ACTIVITIES FOR TOMORROW'S WORLD

Gosti oduševljeni STEM radionicama i gostoljubivošću Baranjaca

 

U svoje se škole, sretno, zadovoljno, ispunjeno i motivirano za daljnji rad i suradnju, vratilo ukupno 25 učenika i 16 učitelja iz Slovačke, Poljske, Švedske, Grčke, Turske i Irske * Raznovrsne istraživačke i eksperimentalne učeničke aktivnosti u školi i na terenskoj nastavi u prirodnim ljepotama Slavonije, Baranje i Srijema

Toplo i velikodušno gostoprimstvo Darđana i Baranjaca, međusobno razumijevanje i uvažavanje svih sudionika te mnoštvo zanimljivih i dinamičnih učeničkih radionica povezanih s terenskom nastavom i izletima značajno su pridonijeli da je Osnovna škola Darda Erasmus+ KA2 domaćinstvo (8.-12. travnja 2024.), pod vodstvom koordinatorice, knjižničarke Nataše Mesić Muharemi, izvrsno i uspješno završila. U svoje se škole, sretno, zadovoljno, ispunjeno i motivirano za daljnji rad i suradnju, vratilo ukupno 25 učenika i 16 učitelja iz Slovačke (Záklqadná škola iz Košica), Poljske (Szkola Podstawowa nr 7 im. Janusza Korczaka Gizycko), Švedske (Internationella Engelska Skolan Helsingborg), Grčke (1o Piramatiko Dimotiko Sholio Alexandroupolis), Turske (Ozel Matematik Fen Bilimleri Ortaokulu) i Irske (Akademija za međunarodnu znanost i istraživanje (AISR) iz Letterkennyja).

Bio je to predzadnji susret sudionika u projektu Fun & Engaging STEM Activities for Tomorrow's World, kojim žele motivirati učenike da kroz istraživačke i eksperimentalne aktivnosti zavole STEM predmete. Bogat i raznovrstan program koji su domaćini pripremili oduševio je i gostujuće i domaće učenike i učitelje. Bilo je doista za svakoga ponešto.

Započelo je priredbom dobrodošlice (pripremili učitelji Jasna Schönberger i Luka Dukmenić), u kojoj su domaćini pokazali dio hrvatske i mađarske kulturno umjetničke baštine, igrama upoznavanja (pripremile Andreja Dorić i Jasna Schönberger), a potom i radionicom Množenje na krugu (voditeljica Nataša Mesić Muharemi), u kojoj su učenici pokazali znanje tablice množenja prirodnih brojeva. Osim što su morali znati višekratnike broja 2, učenici su morali znati i šiti. Upoznali su se i s pojmom kardioide, odnosno srcolike krivulje koju opisuje točka kružnice koja se kotrlja izvana po kružnici jednakoga polumjera.

Sunčano poslijepodne i ljetne (travanjske) temperature idealno su se poklopile i s razgledavanjem Osijeka. Bijeloplavi Grad zasjao je u raskošnome zelenilu svojih 17 parkova (najzeleniji hrvatski grad, s ukupnom površinom parkova više od 394 000 četvornih metara). Gosti su prošetali baroknom Tvrđom, građenoj u obliku nepravilne zvijezde i opasanu gradskim zidinama i Vodenim vratima (jedna od najvećih i najmodernijih vojnih utvrda u 18. st. u srednjoj Europi), u kojoj su obišli Trg Svetoga Trojstva, na kojemu se, između ostaloga, nalazi General-vojarna, odnosno Rektorat Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera. Potom su, laganom šetnjom uz Dravu, došli do najpoznatijih osječkih simbola – visećega Pješačkog mosta (Mosta mladosti) i neogotičke konkatedrale sv. Petra i Pavla. Provozali su se i atraktivnom osječkom kompom, s desne na lijevu obalu i natrag.

 

Multimedijalni muzeji plijenili posebnu pozornost

 

Sutradan su posjetili prvi hrvatski UNESCO-ov geopark Papuk. Geo info centar u Voćinu pružio im je priliku putovanja u prošlost, do samoga početka našega planeta. U 6D kinu gledali su film u kojem ih je amonit Toni (izumrli četveroškržni glavonožac) svojim vremeplovom vratio u davnu prošlost Papuka, ali i još dalje – u vrijeme kad su Panonskim morem plivali ogromni morski psi megalodoni, dupini i tuljani pa sve do doba razvoja sisavaca i dinosaura! Posebno dizajnirana dvorana priuštila im je osjećaj kao da su stvarno ondje. Svim su osjetilima doživjeli putovanje kroz prošlost Papuka i Zemlje –uz 3D naočale i sve efekte pomičnih sjedala, škakljanja nogu, njihanja, vibracija, efekta vode, prskanja slapa i vjetar. Pratili su razvoj života na Zemlji kao nikad do tada! Poslije silnoga uzbuđenja, uslijedilo je, dakako, i razgledavanje interaktivnoga postava geologije, biologije i kulturno povijesne baštine. Istinski i neponovljiv doživljaj Papuka, bisera Slavonije, doživjeli su i na licu mjesta, u Park-šumi Jankovac, čijih je 640 ha površine zaštićeno od 1955., i koja je od 1999. dio Parka prirode Papuk. Šetajući uz tiha jezera, gdje samo pastrva narušava mir staklaste vode, te osluškujući šuštanje lišća pod krošnjama stoljetnih stabala sive bukve, shvatili su odluku grofa Josipa pl. Jankovića, vlastelina i poručnika austrijske carske vojske, da na Jankovcu živi (od 1840. do 1861.) i da ondje odabere mjesto za svoj konačni smiraj. Prekrasna je priroda svima krijepila dušu i tijelo, dok je dobro osmišljena zabavno-poučna Grofova staza, otvorena 2004., pružala nova saznanja o prirodi, povijesti i kulturi toga područja. Druženje uz ručak (grah, čobanac i gulaš, po želji) u Planinarskome domu Jankovac, na 475 metara nadmorske visine i jednome od najljepših u Hrvatskoj, lijepo je upotpunilo njihovu školu u prirodi.

Treći su radni i nastavni dan započeli u Regionalnome znanstvenom centru Panonske Hrvatske koji se nalazi u Osnovnoj školi „Josip Kozarac“ u Josipovcu Punitovačkom, a čiji je nositelj Osječko-baranjska županija s partnerima. Prvu je radionicu održala prof. dr. sc. Ivana Flanjak s Prehrambeno-tehnološkoga fakulteta Osijek pod nazivom Kemija hrane, okus i miris. Učenici su saznavali o povezanosti mirisa i okusa, kao i o vrstama okusa, da bi, na kraju, i sami testirali svoje okusne pupoljke. Drugu je radionicu održao prof. fizike i tehničke kulture s informatikom Ivan Žunac pod nazivom Fly to the Moon, koji je s učenicima razgovarao o Mjesecu, svemiru i svemirskim istraživanjima. Vrlo zanimljivo i poučno bilo je i u modernome multimedijalnome Muzeju vučedolske kulture, izgrađenome na samome arheološkome nalazištu nadomak Vukovara i Dunava (između 3000. i 2500. godine prije Krista živjela je ondje napredna indoeuropska civilizacija koja je snažno utjecala na 13 europskih zemalja), kojega su obišli uz stručno vodstvo Antuna Svaline, koji im je bio na usluzi u sve dane terenske nastave.

 

Nevjerojatan svijet astronomije, geologije i geografije

Svratili su i do Dalja (općina Erdut), u čijoj se blizini Drava ulijeva u Dunav, u kojemu su posjetili Kulturni i znanstveni centar Milutin Milanković, odnosno rodnu kuću oca moderne klimatologije, kojega je NASA uvrstila među 15 najznačajnijih znanstvenika svih vremena! Uz vodstvo ravnatelja Đorđa Nešića, erasmusovci su zakoračili u nevjerojatan svijet astronomije, geologije i geografije. Srećom, svijet nije zaboravio na Slavonca Milankovića, koji je izračunao najprecizniji kalendar na svijetu. Dva kratera, na Marsu i Mjesecu, nose njegovo ime. Također je jedna mala planeta, otkrivena 1936. godine, nazvana po njemu, kao i jedan asteroid. Europsko geofizičko društvo dodjeljuje medalju za najbolja ostvarenja „Milutin Milanković“, a i Google ga se sjeti u svojoj tražilici gotovo svake godine na njegov rođendan – 28. svibnja. Opuštanje svih sudionika projekta i druženje uz ručak bilo je u daljskome restoranu Stari mlin, a učitelji su se, navečer, proveselili i uz glazbu u restoranu Darocz u Vardarcu.

S ciljem da upoznaju bogatstvo flore i faune te osobitosti močvarnoga područja, zaštićene biljke i životinje te migraciju ptica, sljedećega su dana posjetili Prezentacijsko-edukacijski centar Tikveš –  jedinstveni multimedijalni i interaktivni postav koji posjetiteljima približava sve najvažnije osobine i prirodne fenomene Parka prirode Kopački rit. Pod vodstvom učiteljice Dorić, kako bi spoznali dio tikveške flore i usvojili pojmove vezane za građu i funkciju pojedinih organa biljke cvjetnjače u sjevernome dijelu Parka, povezali su ishode biologije i kemije te izveli zaključke suradničkim učenjem u heterogenim skupinama. Rezultate su prikazali plakatima, a upoznali su i mogućnosti Google objectiv aplikacije koja olakšava identifikaciju i sistematiku živoga svijeta. Bio je to prostor za istraživanje i učenje, ali i prostor za otkrivanje svih tajni Parka i upoznavanje bogate kulturno povijesne baštine uz pomoć najmodernije tehnologije. Kompleks dvoraca Tikveš obuhvaća i Novi dvorac s Aneksom i Stari dvorac, a potječe iz 19. st. Izgradili su ga članovi Teschenske loze obitelji Habsburg. Tijekom povijesti dvorci su bili rezidencijalno lovačko središte poznato u europskim i svjetskim razmjerima, ali isključivo zatvorenoga tipa za vladare i ugledne goste, koje je sada, nakon obnove i prenamjene, dostupno svim zainteresiranim posjetiteljima.

Vrativši se u školu, učenici su, pomoću tablice binarnoga koda izrađivali svoju binarnu narukvicu od raznobojnih perlica i to tako da njome pokažu svoj datum rođenja. Voditeljica radionice, učiteljica Ivana Lajoš Brkić, pokazala im je da će svaka perlica (boja) označavati 0, 1 i razmak te naglasila da su informatika i programiranje nezamislivi bez binarnoga sustava. 

 

Dirljiv oproštaj uz Rim Tim Tagi Dim

Završni je nastavni dan bio namijenjen kemiji i meteorologiji. Izv. prof. dr. sc. Mirela Samardžić, doc. dr. sc. Mateja Budetić i Milenko Korica, mag. educ. chem, sveučilišni nastavnici Odjela za kemiju, samostalne znanstveno-nastavne sastavnice osječkoga Sveučilišta, osnovane tijekom 2005., sa svojim su studentima održali radionicu u kojoj su učenici mogli sudjelovati u četirima pokusima vrlo zanimljivih naslova. Ledeni zmajev dah izveli su miješanjem suhoga leda i vruće vode. Dobili su paru, a stavivši gumene bombone medvjediće i/ili tulipane na suhi led, isti su se zamrznuli pa su ih mogli razbiti čekićem.

Čarobna ruka pokus je miješanja vode, deterdženta za posuđe i dezodoransa. Produkt reakcije su tekućina i zapaljiva pjena, ali koja ne izaziva bol na ruci. Pokazali su, također, i da se miješanjem gustina (finoga kukuruznog škroba) s raznim kemikalijama dobije smjesa koja ostaje čvrsta ako je udarimo ili naglo dodirnemo, no kada ostavimo ruku u smjesi ruka nam kreće tonuti i smjesa se ponaša kao tekućina. U Kemijskome su vrtu u male bočice ubacivali  različite vrste topljivih soli koje su u otopini natrijevoga silikata stvarale razne oblike koji su podsjećali na stabalca u vrtu. Kada bi, pak, maknuli čep bočice, nakupine iz bočice nastavile bi rasti još neko vrijeme. U Duginome vulkanu izradili su slonovu pastu za zube. Miješali su tekući sapun i vodikov peroksid kako bi dobili reakciju da pjena, u boji koju su izabrali, izleti iz reakcijske posude.

Na radionici Meteorologija kroz pokuse i modele učenici su, pod vodstvom učitelja Gorana Ledenčana, imali zadatak izraditi primjer nastanka tornada u boci pomoću vode i plastičnih boca te nastanak kiše i oblaka na primjeru pjene za brijanje i jestive boje. Istraživali su i statističke podatke DHMZ-a, računali srednju godišnju temperaturu zraka i temperaturnu amplitudu zadane meteorološke postaje. Na kraju su grafički prikazali podatke na klimatskome dijagramu zadane meteorološke postaje te usporedili klimu Hrvatske s klimom u mjestima iz kojih dolaze. Završnica je bila u znaku pub kviza koji je, ponovo, osmislio i vodio Ledenčan, koji je učenike za znanje geografije, umjetnosti i pop kulture nagradio čokoladama. Nije ga iznenadilo da im je Rim Tim Tagi Dim Baby Lasagne apsolutni hit.

Učitelji su, i gostujući i domaći, također imali priliku stručno se usavršavati pa su odslušali predavanje o pozitivnim psihološkim strategijama za otpornost i emocionalno zdravlje učenika (Embrace, Empower, Excel: Positive psychology strategies for studen resilience and emotional wellness), koje im je nesebično pripremila prof. dr. sc. Silvija Ručević, redovita profesorica Odsjeka za psihologiju Filozofskoga fakulteta u Osijeku.

I, na kraju, dirljiv i nezaboravan oproštaj svih sudionika - fotografiranje sa zasluženim certifikatima i zahvala koordinatorici Mesić Muharemi i učiteljima suradnicima na izvrsnoj organizaciji, roditeljima koji su u svoje obiteljsko okrilje radosno i toplo primili strane učenike i ravnatelju škole Janošu Boniju na svekolikoj potpori. U školskoj su se blagovaonici svi fino počastili fišom, roštiljom i slasnim baranjskim kolačima. Posljednje službeno viđenje i druženje slijedi im uskoro, krajem svibnja ove godine u Slovačkoj. Cijeli, pak, međunarodni projekt završava evaluacijskim konferencijama, do kraja listopada 2024.

STEM Croatia Kliknite i pogledajte aktivnosti tijekom Erasmus tjedna app.bookcreator.com

Branka Horvat


Osnovna škola Darda