2013-01-10 14:04:07 Psihološki kutak: Djeca s posebnim edukacijskim potrebama
Tko su djeca s posebnim edukacijskim potrebama? učenici s oštećenjem vida učenici s oštećenjem sluha učenici s poremećajima govorne-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama učenja učenici s motoričkim poremećajima i kroničnim bolestima učenici sa sniženim intelektualnim sposobnostima učenici s poremećajima u ponašanju učenici s poremećajem pažnje/poremećajem pažnje s hiperaktivnošću (ADD/ADHD) učenici s višestrukim teškoćamaOŠTEĆENJE VIDA sljepoća - slijepe se osobe služe Brailleovim pismom slabovidnost - slabovidne osobe mogu čitati crni uvećani tisak
Nužna je prilagodba udžbenika i didaktičkog materijala (brajica, poseban pribor za pisanje, povećala, diktafon...)
gluhoća (sluh uništen ili je gubitak sluha iznad 91 dB) - niti uz pomoć slušnog aparata dijete ne može čuti govor nagluhost (ostaci sluha su iskoristivi, koristi se slušni aparat)
Razlika je u težini oštećenja ako je došlo do gubitka sluha prije razvoja govora ili kad je govor već razvijen. Potrebna je stručna podrška logopeda i audiopedagoga.
Specifične teškoće učenja: disleksija disgrafija diskalkulija
Značajna ograničenja u intelektualnom funkcioniranju i u adaptivnome ponašanju: imaju teškoće u izvođenju različitih misaonih operacija (povezivanja, zaključivanja, analiziranja, apstrahiranja) što otežava proces učenja i usvajanja školskih sadržaja i socijalno prihvatljivih ponašanjaTeškoće se uočavaju na planu: motorike, percepcije, pamćenja, pažnje, govorne recepcije i ekspresije (oskudan i nepravilan rječnik, teškoće u artikulaciji, razumijevanju...)
Poremećajima ponašanja smatraju se odstupanja od normi uobičajenih ponašanja. Mogu biti prisutna: na osobnom planu (depresija,povlačenje) u socijalnom okruženju (agresivnost, udaranje, neposlušnost)Zahtijevaju stručnu pomoć (socijalni pedagog , psiholog, psihoterapeut...)
Dvije su vrste poremećaja pažnje: poremećaj pažnje bez hiperaktivnosti (ADD) poremećaj pažnje s hiperaktivnošću (ADHD)Karakteristike: nepažljivost ili rastresenost, impulzivnost, nestrpljivost, prekomjerno emocionalno uzbuđivanje, neobuzdanost, socijalni problemi, dezorganiziranost. Popratna je pojava nezadovoljavajući uspjeh u školi.
Svrstava se među veće teškoće u razvoju. Ponajprije pogađa: razvoj odnosa s okruženjem (pogled oči u oči,izraz lica,odnos s vršnjacima) oblike ponašanja interese aktivnosti (stereotipna ponašanja-lupkanje prstima,ponavljanje riječi...)
Posebna su skupina djeca s dvostrukim senzornim oštećenjima kao gluho-slijepi.
Nužna je prilagodba odgojno-obrazovnog rada sposobnostima učenika (više samostalnog rada, eksperimentiranja zadovoljit će njihove edukacijske potrebe).
Učenici s posebnim potrebama imaju pravo na obrazovanje koje će im omogućiti dostojanstvo poticati njihove najbolje sposobnosti, samostalnost i uključivanje u zajednicu, a time i u društvo(oblikovano prema čl.23.Konvencije o pravima djeteta, 2000.) Pravodobnim uočavanjem "teškoća" te bolje upoznavanje osobitosti učenika na pojedinim područjima razvoja i postignuća u školi (npr.čitanje,pisanje i usmeno izražavanje, računanje i dr.) VAŽNI su kako roditelju tako i školi da bi ZAJEDNO spriječili posljedice neuspjeha u školi: nizanje negativnih ocjena zaostajanje u savladavanju gradiva razvoj negativne slike o sebi pojave nepoželjnih ponašanja i dr.Upoznavanje obrazovnih potreba učenika omogućuje izradu primjerenih programa školovanja, te razvoj pozitivnog socijalnog ozračja (npr.u okruženju i odnosima među vršnjacima u razredu).
ŠKOLOVANJE DJECE S POSEBNIM POTREBAMA U HRVATSKOJ SE ODVIJA U: redovnim osnovnim školama posebnim odgojno-obrazovnim ustanovama (uključuju se djeca s većim teškoćama u razvoju)Oblik školovanja djece u redovnim školama: potpuna integracija djelomična integracijaPotpuna integracija učenik je uključen u redovni razredni odjel savladava redovne ili prilagođene nastavne programe uz primjenu individualiziranih postupaka u radu i posebnu odgojno-obrazovnu podršku (osobni pomoćnici) za učenike kojima je oštećen vid,sluh ili imaju motorička oštećenja potrebno je organizirati produženi stručni postupak (provodi se prije ili nakon nastave uz pomoć defektologa)Individualizirani pristup u radu Podrazumijeva primjenu onih metoda, sredstava i didaktičkih materijala koji podupiru posebne edukacijske potrebe djeteta pružanje pomoći i nadzora pri rješavanju različitih zadataka, rukovanju geometrijskim priborom, izvođenje pokusa dulje vrijeme za rješavanje zadataka, osobito u pismenim provjerama znanja odabir tipova zadataka,češće vježbanje i ponavljanje samo usmena provjera, češća provjera znanja u kraćim vremenskim jedinicama,manji broj zadataka ili pitanja u ispitivanju zajedničko planiranje rada s učenikom,češće promjene aktivnosti...Rad s učenicima potrebno je podržavati odgovarajućom specifičnom opremom, didaktičkim materijalima (u razredu koristiti diktafon, Braillove strojeve, udžbenike s uvećanim tiskom, povećala...)
Prilagođeni program prilagođen učeniku, njegovim "jakim" stranama, tj.njegovim sposobnostima, ono što dijete zna i može izrađuje se za predmete u kojima pokazuje izrazitije teškoće u svladavanju gradivaSadržaji se obogaćuju: metodama(rad u grupi,podrška vršnjaka...) didaktičkim materijalima (štapići za matematiku,računaljke...)Na početku svake školske godine se utvrđuje iz kojih je nastavnih predmeta potrebno izraditi prilagođene programe. Prilagođeni program izrađuje učitelj u suradnji s defektologom. Kad učenici s posebnim edukacijskim potrebama ulažu mnogo truda i napora, učitelj to mora na vrijeme prepoznati i ocijeniti najboljim ocjenama.
Djeca s posebnim edukacijskim potrebama nisu žrtve koje traže zaštitu, ni manje vrijedna ljudska bića, već djeca s jednakim pravima i odgovornostima, koja trebaju i mogu jednako pridonositi društvu. Ne određujmo ih onim što im nedostaje, nego onim što imaju, a to su njihovi talenti, ljepota, snaga, ljubav... Ne ignorirajmo ih, nego ih poštujmo! Poštivanje različitosti i uvažavanje dostojanstva svake osobe obilježje je društva koje sebe smatra civiliziranim, humanim i pravednim. NE ODUZIMAJMO IM NJIHOVA PRAVA, NEGO IM DAJMO PRILIKU!
|
Osnovna škola Domovinske zahvalnosti Knin |