2023-04-21 08:12:55

Svaki naš školski dan je Dan za planet Zemlju

U cijelom svijetu se 22. travnja obilježava Dan planeta Zemlje. Prvi puta je obilježen još nakon velike ekološke katastrofe 1970. godine u SAD-u nastale izljevom nafte u more u Kaliforniji. Od tada, više od 50 godina u svijetu se potiče ljude na razmišljanja o utjecaju na štetnom utjecaju na okoliš i pokreći se aktivnosti kojima nastojimo spasiti planet Zemlju.

U nastavku teksta koji je pripremila ravnateljica Jasminka Falamić možete pročitati što mi u školi činimo za očuvanje prirode i okoliša.

Brojne ekološke aktivnosti u našoj školi ostvaruju se kroz  rad  Učeničke zadruge „Mladost“ program i Međunarodne eko škole. Učenička zadruga “Mladost“ razvija poduzetništvo, ekološku svijest i humanitarni rad. U zajednici smo prepoznatljivi po projektu AKCIJA STARI PAPIR. Cilj je naučiti djecu odvajati stari papir kao korisnu sirovinu čime se doprinosi očuvanju šuma. Akciju sada vodi voditeljica zadruge,  te nastavlja uspješnu suradnju s poduzećem DS Smith Unijapapir Croatia d.o.o. koje otkupljuje papir. Upornim i marljivim radom, od 2004. godine do danas, skupili smo više od 700 tona starog papira.

Dio ostvarenja ekoloških aktivnosti je projekt Vrt biološke raznolikosti kojim uređujemo naš okoliš. Školski vrt je površine 12.000 m2,  čine ga travnjak, parkovni dio i „živa ograda“ od 150 sadnica ukrasnog grmlja. U kolovozu 2020. godine veliko nevrijeme je potpuno uništilo brojna stabla, a sada ga sustavno obnavljamo. Vrtom gospodari naša Učenička zadruga „Mladost“. Sustavno prikupljamo stari papir, a sredstva ulažemo u nove sadnice i klupe. Sve aktivnosti temelje se na načelu održivog razvoja i dio su naše provedbe  međunarodnog programa eko škole. Prošle godine prihvaćena je naša prijava projekta VRT BIOLOŠKE RAZNOLIKOSTI  na nagradni  natječaj „ČUVAJMO SVOJ DOM OD MALIH NOGU! EKOŠKOLE I PROCTER&GAMBLE ZA OČUVANJE BIOLOŠKE RAZNOLIKOSTI“ s ciljem podizanja ekološke svijesti te educiranja djece i lokalnog stanovništva o potrebi očuvanja lokalne i globalne biološke raznolikosti.

 

 

 

Ovim projektom vrt je u funkciji kvalitetne nastave prirodoslovlja, izvannastavnih aktivnosti, a njegovom provedbom poboljšavamo interes za učenje u školi te ujedno pridonosimo očuvanju biološke raznolikosti.

Biljke u vrtu sadimo u  „Bioklimatske oaze“, skupine iz pojedine klimatske zone: mediteranske, planinske, kontinentalne tropske i suptropske biljne vrste. Biljke će biti determinirane, označene pločicama s imenima. Kroz  timski rad u nastavi prirode i informatike, učenici izrađuju „Digitalni herbarij“ s prikazom i opisom biljnih vrsta u školskom vrtu. Vrt je namijenjen i za fenološka promatranja, praćenje rasta biljaka i njihove prilagodbe na naše klimatske uvjete. Osim za mnogobrojne biljne vrste, vrt je stanište brojnih životinja koje pomažu održanju ekološke ravnoteže. Zajedničkom brigom i radom naših učenika, Biologa i Modelara, za njih su izrađene i u vrtu postavljene drvene kućice za ptice i hoteli za kukce.

 

Tijekom čitave godine učenici mogu vršiti  meteorološka mjerenja. Mala meteorološka postaja opremljena je za mjerenje količine padalina, dok luksometrom učenici mjere jačinu Sunčevog zračenja. Primjenom digitalnih alata i aplikacija, moguće je uspoređivati podatke o klimatskim uvjetima sa klimom iz pojedinih dijelova svijeta, kojima pripadaju biljne vrste i tako steći saznanja o klimatskim promjenama i jačini Sunčevog zračenja.

Osim kroz izvannastavne aktivnosti, u vrtne radove i sadnju biljaka uključuju su učenici kroz satove razrednika. Iskustvo praktičnog rada, boravak u prirodi i timski rad, stvaraju osjeća zadovoljstva  kod učenika. Uz stjecanje praktičnih vještina, kod učenika se razvija i svijest o mogućnostima korištenja prirodnim resursima našeg kraja.

Ove školske godine pokrenuli smo još jedan novi projekt Zimski STEM vrt koji je odobren na natječaju Ministarstva znanosti i obrazovanja s ciljem unaprijeđenja rada izvannastavnih aktivnosti.

 

Krenuli smo s idejom kako urediti dosadašnji neiskorišteni i mračni dio školskog hola, na mjestu stare fontane, u ugodan kutak za učenje i odmor, ali istovremeno i mjesto u školi za praktičan rad učenika i mala istraživanja. Odlučili smo kroz uzgoj biljaka tijekom zimskih mjeseci, razvijati kod učenika praktične vještine, poduzetništvo, poboljšati interes učenika za izvannastavne aktivnosti i poboljšati kvalitetu boravka i rada u našoj školi.

Prostor smo prilagodili za praktičan rad, postavili led rasvjetu, kupili smo vrtnu opremu, sjeme i sadnice… Sadimo i uzgajamo biljke pod led rasvjetom. Uz praktični rad pri uzgoju biljaka, učenici se koriste digitalnim mjernim uređaja za mjerenje intenziteta svjetlosti,  dok digitalne alate koriste za obradu i prikaz podataka. Projekt povezuje predmete STEM područja: fizike, kemije, biologije, tehničke kulture, informatike, programiranja i robotike, a osposobljava učenike za stjecanje tehničkih i informatičkih znanja, praktičnih vještina koje će pridonijeti profesionalnoj orijentaciji i razvoju poduzetništva. Tamni dijelovi hodnika postali su „zelene oaze“ naše škole, a Zimski STEM vrt središnje mjesto za učenička istraživanja u uzgoju biljaka, te ugodan kutak za opuštanje i odmor.

 

Radionice timski realiziraju učenici nekoliko skupina izvannastavnih aktivnosti: Mali botaničari, Mali čuvari prirodne i kulturne baštine, Modelari, Robotika, Biolozi i Domaćinstvo. Provedbom projektnih aktivnosti, povećan je interes učenika za izvannastavne aktivnosti, razvijene su praktične vještine učenika, iako je najvažniji osjećaj zadovoljstva vlastitim radom i postignućima. Nakon zimskog perioda, uzgojene biljke planiramo prodati, sredstva donirati u humanitarne svrhe, što će dodatno pridonijeti osjećaju pozitivnog i korisnog djelovanja i razvoju samopouzdanja učenika.

 

Kroz projekte Vrt biološke raznolikosti i Zimski STEM vrt, mi dajemo mali doprinos za prirodu i planet Zemlju, ali svi zajedno  ulažemo veliki trud u očuvanju prirode i u poticanju učenika na odgovorno ponašanje. Ovim projektima naša škola je osigurala ugodno i kvalitetno mjesto za učenje i rad, stjecanje praktičnih vještina i učenje o biljkama i klimatskim promjenama,  ali i mjesto za igru i odmor. Stečene spoznaje prenose se iz škole u obitelji i lokalnu zajednicu, a lijepo uređen školski prostor i  vrt, naše „zelene oaze“ i bioklimatske oaze“  neka su nam poticaj svima za odgovornije ponašanje prema prirodi.

Jasminka Falamić, prof.

 


Osnovna škola Dore Pejačević Našice