2024-09-03 14:35:19 Početak škole i djeca Prvi dan škole važan je događaj u životu djeteta, a također i njegovih roditelja. Pozitivno doživljen prvi dan, pomaže stvaranju pozitivnih stavova prema stjecanju znanja i podržava zdravo odrastanje i razvoj. Škola označuje ulazak u svijet prijateljstava, učenja i novih avantura. Zavoli li se škola, tada će djeca vjerojatno pronaći užitak i u učenju. Roditelji imaju važnu ulogu u tome da dijete zavoli svoju školsku sredinu i sadržaje koje mu ona donosi. Škola je mjesto u kojem će djeca susresti najveće izazove i uspjehe, ali također i poraze i neugode. Budući da je škola izvan kontrole roditelja, sve to može biti stresno i za djecu i za roditelje.
U školi će dijete naučiti mnogo o životu. Upoznavat će drugačije odnose negoli je imalo u obitelji, upoznavat će nove ljude, naučit će o sebi, svojoj snazi, slabostima, interesima i svojoj društvenoj spretnosti. Bit će nepoznatih situacija kojima će se morati prilagoditi (kako se nije moralo u obitelji) stvarat će nove prijatelje i susretati se s izazovima sticanja novih vještina. Osim toga, početak školovanja ujedno je i zabavan i stresan. Mnoga djeca postaju anksiozna pri polasku u školu, posebno kada polaze u prvi razred ili ako mijenjaju školu. Odvajanje od roditelja uznemiruje djecu, a nerijetko i roditelje. Pa iako se djeca vesele školi, a prvašići su nestrpljivi da ovladaju čitanjem i računanjem, duboko u sebi nose i brige: Hoću li naći nove prijatelje?, Hoće li moja učiteljica biti prema meni dobra?, Što se od mene očekuje i hoću li to moći ispuniti?... Roditelji su sretni da njihovo dijete odrasta i postaje sve samostalnije, ali im na um također padaju mnoge zebnje: Hoće li se moje dijete osjećati osamljeno?, Hoće li se snaći u školskom dvorištu?, Je li dovoljno spremno/a za školu?... Iako se strepnje i napetost ne mogu posve ukloniti, mogu se ublažiti tako da se roditelji i djeca zajedno "pripremaju" za školu. Roditelj može pomoći svom djetetu ako: razgovara s djetetom o polasku u školu govoreći o svojim pozitivnim iskustvima iz školskih dana razgovara s djetetom o tome što će učiti u školi i kako izgleda jedan školski dan pozitivno govori o čitanju i stjecanju novih znanja koja će mu otvoriti nove svjetove zaštiti dijete od neopreznih komentara rodbine ili znanaca koji bi mogli dijete plašiti školom šaleći se kako će mu sada život postati ozbiljan i težak prošeta s djetetom do škole kako bi upoznao/la zgradu, prostorije i dvorište škole, čak se zajedno i poigrate u školskom dvorištu bira s djetetom bilježnice i pribor koji će trebati u školi kreira normalnu svakodnevnu atmosferu u kući pred polazak u školu pazi da dijete odlazi dovoljno rano na spavanje kako bi se budilo odmorno i kako bi doručkovalo prije odlaska od kuće.Uza sve to neka će djeca pustiti pokoju suzu u trenutku rastanka od roditelja, ali vjerujte, to će uglavnom prestati čim zatvorite vrata učionice. Ostanite mirni, nježno ohrabrite dijete i kažite mu da ćete se uskoro vidjeti i porazgovarati o prvim doživljajima. Praćenje do škole obično traje prvo vrijeme. To je potrebno i roditeljima i djeci zbog osjećaja sigurnosti i zajedničke uključenosti. Sami ćete osjetiti kada je dijete spremno poći samo do škole. To ovisi o zrelosti pojedinog djeteta i dosadašnjem stupnju samostalnosti. Česti kontakti s učiteljicom u prvom razredu važni su da biste objektivnije doživjeli kako se vaše dijete snašlo u školskoj sredini i sa školskim zadacima. Ne izražavajte pred djetetom svoje eventualno nezadovoljstvo učiteljicom, ako ono postoji. Ako se kojim slučajem pojave poteškoće u komunikaciji između djeteta i učiteljice, nastojte to diskretno prodiskutirati s učiteljicom. Učiteljica je prva konkurencija autoritetu roditelja. Dijete se na određen način vezuje za novu osobu koja mu mnogo znači. Roditelji se ponekad mogu osjetiti povrijeđenima, čak i zabrinutima zbog njezina jakog utjecaja na dijete. Ne brinite se, vaše vas dijete ne voli manje i vi ste mu još uvijek najvažniji na svijetu. Učiteljica je važan autoritet djetetu i nastojte podržavati pozitivan stav djeteta prema njoj jer je to važno za djetetov odnos prema učenju i za njegovu sreću. I nakon svega opet se možete zapitati jeste li učinili sve kako biste svoje dijete dovoljno pripremili za školu. Jeste li dovoljno vježbali, prošli potrebne pripreme pisanja i čitanja, računanja... Vjerujem da ste učinili i više nego što ste toga svjesni. Pomogli ste svom djetetu da ovlada osnovnim vještinama, a to su: da se zna samo nahraniti, da zna prijeći ulicu, da se zna ophoditi s drugima, naučili ste ga govoriti i time mu dali osnovu za sva kasnija učenja. Sve to je mnogo važnije od slova i brojki. Upravo pozitivan stav koji ste prenijeli svojoj djeci, daje im mogućnosti da se nastave truditi i iskoriste svoje potencijale u stjecanju znanja i ovladavanju školskim sadržajima koji su pred njima.
Marijana Maričić, mag.mus.glazb.pedag. v.d.ravnateljica |
Osnovna škola Gustava Krkleca Zagreb |