2019-09-02 12:26:00

Vještine čitanja i pisanja

Teškoće u čitanju i pisanju. U prvom razredu javit će se izvjesne teškoće kod djece koja su inače naučila sva slova i glasove.To su disleksija ( teškoće u čitanju ) i disgrafija ( teškoće u pisanju ). Proizlaze iz raznih prekida i drugih slabosti u  u procesu analize i sinteze glasova i slova, a očituju se u pogreškama u čitanju i pisanju od kojih su najčešće : premještanje glasova, slova i slogova, dodavanje glasova i slova, iskrivljavanje riječi, pisanje dviju ili više riječi zajedno, rastavljanje jedne riječi na dva ili više dijelova, nepoštivanje linije pisanja, nemogućnost pisanja po diktatu, neshvaćanje pravca pisanja, zamjena velikih i malih slova, u glasnom čitanju loša intonacija, nelogične pauze usred rečenice itd. sve do ekstremnih slučajeva potpune nesposobnosti čitanja i pisanja. Za pravilno dijagnosticiranje i otkrivanje težih slučajeva potrebna je pomoć rehabilitacijskih stručnjaka.

Djeca, u dobi izmeđi šeste i sedme godine života doživljavaju prvu krupnu promjenu u socijalnom i psihičkom razvoju, koju im nameću odrasli. Bezbrižno djetinjstvo zamjenjeno je školskim obvezama, te im odjednom postaje iznimno važno učenje, organizacija, stega, natjecanje, nastojanje za što boljim rezultatima. Iako im je život još uvijek prožet igrom  i u toj dobi teško razlučuju igru od obveza,  primarna je zadaća učiteljice da djecu u prvom razredu nauči čitati i pisati na hrvatskom jeziku.U prvom razredu od djeteta se očekuje da ovlada velikim i malim tiskanim slovima, u drugom razredu veći su zahtjevi zbog uvježbavanja tehnike čitanja i razumijevanja pročitanog, a u trećem bi razredu trebali automatizirati vještinu čitanja i pisanja.

S obzirom  na stupanj psihofizičkog razvoja, neka će djeca biti više, a neka manje uspješna u usvajanju vještine početnog čitanja i pisanja.Stoga dozvolite da vam kažem par riječi o samom čitanju i pisanju te o poteškoćama koje se kod neke djece mogu javiti pri usvajanju tih vještina.

Pisanje 

Pisanje je djelatnost izražavanja vlastitih misli i osjećaja sustavom znakova koji se naziva pismo.Učeći pisati djete istodobno uči značenje, oblik i funkciju slova i riječi. To znači da pisanje bitno razvija i djetetove intelektualne sposobnosti ( mišljenje, pamćenje itd.)Kvaliteta pisanja procjenjuje se ponajprije čitljivošću napisanog teksta i brzinom pisanja.

Tehnika  početnog pisanja. U pisanju tiskanih i pisanih slova , osim moždanog centra, sudjeluje desna, odnosno lijeva ruka, na ruci u prvom redu mišići , a potom mišići nadlaktice i podlaktice. Iako su mišići šake  i prstiju vrlo pokretljivi, oni još nemaju koordinaciju potrebnu za pisanje. Koordinacija se stječe vježbanjem kojim pisanje postaje  automatizirana radnja. Kad počinje učiti pisati, dijete je nesigirno jer se stalno boji da će pogriješiti. Zato su njegovi pokreti neusklađeni, zbog čega ih prekida ili usporava, pa su napisana slova nespretna, neujednačena i neugledna.

Čitanje

Čitanje je prevođenje pismenih znakova u govorne.Čitamo da bismo razumjeli napisanu poruku.Za vrijeme čitanja oči se stalno pomiću duž redaka, ali ti pomaci nisu ravnomjerni, već skokoviti. Između pojedinih skokova su pauze, za vrijeme kojih se zapravo odvija čitanje.

Osnovne vještine potrebne za čitanje. Da bi dijete uspješno ovladalo vještinom čitanja mora razviti neke sposobnosti i svladati određene vještine:

Mora poznavati do izvjesnog stupnja  govorni jezik, prije no što počne čitati, kako bi moglo shvatiti poruku teksta. Mora znati rastavljati riječi na sastavne dijelove, slogove i glasove. Treba naučiti vezu između slova i glasova. Treba svladati orijentaciju u prostoru i praćenje slijeda slijeva nadesno i gore- dolje.

Kako roditelji mogu utjecati na razvoj predčitačkih vještina?  

pokušajte na dosađivati djetetu s čitanjem nemojte prisiljavati dijete na čitanje, ako ono trenutno odbija ne stvarajte napetost budite veseli i hvalite svoje dijete odgovorite na sva dječja pitanja osigurajte mu najzanimljivije i najkorisnije materijale za čitanje budite primjer svom djetetu

Kako prepoznati dijete koje ima disleksiju?

Dijete od 6 do 8 godina i krenulo je u školu:

Da li slovka i ne povezuje slogove, čita napamet? Da li npr. riječ  “ on “ čita “ no “? Da li još uvijek ima naročite teškoće u pisanju riječi, izostavlja slova ili slogove, u pisanju izvrće brojke i ima neuredan rukopis? Da li u računu još uvijek koristi prste ili brojevnu crtu da si pomogne? Ima li neuobičajene teškoće pamćenja? Da li teško može odrediti što je lijevo, a što desno? Da li je neobično nespretno u oblačenju, vezanju vezica, hranjenju, držanju olovke? Da li je kasnilo u razvoju govora ili još ima teškoće u govoru, nepravilno izgovara pojedine glasove, muca ili se oskudno izražava? Da li je u stalnom pokretu, nemirno, otklonjive pažnje ili je jako usporeno, mirno i povučeno?  umara se puno brže od druge djece može se činiti kao da ne sluša može davati dojam nespretnosti i zaboravljivosti može se činiti lijeno, a zapravo ima poteškoća u organizaciji obveza i treba mu pomoć  u tome može jedan dan zablistati, a drugi dan biti potpuno isključen i nsuguran može se činiti kao da ne sluša,a zapravo ima problema s pamćenjem instrukcija u nizu može pročitati riječi tpčno, a da uopće ne razumije što je pročitalo može pročitati jednu riječ na nekoliko ogrešnih načina, a da to uopće ne primjeti teško pravi zabilješke ljer ne može slušati i pisati istodobno

VAŽNO JE:

što prije uočiti teškoće i zauzeti pravilan stav potražiti pomoć stručnjaka pokazati razumijevanje za djetetove teškoće hrabriti ga, poticati i hvaliti za male  uspjehe isticati njegova dobra postignuća u drugim područjima povremeno mu davati lakše zadatke koje može uspješno riješiti češće motivirati djete ako dijete ima poremećaj izgovora nekog glasa važno je to ispraviti jer će dijete pisati kao što izgovara taj glas 

 DOBRO JE:

staviti ga da sjedi bliže ploči i učitelju pisati pravilnim čitkim rukopisom na ploči koristiti boje povečati font slova kod tekstova za čitanje s razumijevanjem i ispitnih materijala

NIJE DOBRO:

tjerati dijete da glasno čita pred svima u razredu uspoređivati ga s drugom djecom zacrveniti mu pismeni rad negativnim primjedbama stalno tražiti opd djeteta da piše urednije  

Kako pomoći djetetu sa teškoćama čitanja i pisanja? 

 

Vježbe za  poboljšanje orijentacije u prostoru Vježbe za razvoj vidnog opažanja, razlikovanja i pamćenja Vježbe za poboljšanje koncentracije pažnje Vježbe za otklanjanje pogrešaka u čitanju i pisanju vježbe za utvrđivanje slova vježbe sa samoglasnicima vježbe sa slogovima vježbe sa riječima vježbe za formiranje rečenice različite vježbe za čitanje i pisanje prepisivanje

 


Osnovna škola Ive Andrića Zagreb