2021-01-22 09:31:39 Istraživački rad učenika 5. razreda: Voda - izvor života i energije
Učenici petih razreda pod vodstvom učiteljice prirode i biologije Gordane Kragulj u svojim malim istraživačkim radovima odgovorili su na pitanja:
Služeći se tim podatcima o masi i volumenu svojih uzoraka učenici su izračunali gustoću uzoraka! Naučili su:
Pokazali su i dokazali da različiti predmeti bez obzira na veličinu, ali i vrstu materijala, mogu potonuti ili plutati. Kako je proces istraživačkog rada učenika izgledao, pogledajte pod „više“. Koji predmeti ili materijali plutaju na vodi, a koji tonu i zašto? Provjerili smo pokusom! Pokazali smo i dokazali da različiti predmeti bez obzira na veličinu i vrstu materijala mogu potonuti ili plutati. Hoće li predmet plutati ili tonuti ovisi o razlici između gustoće predmeta i gustoće tekućine u koju ga ubacujemo. Učenici su istražili i prikupili podatke o tome utječe li količina otopljene tvari na gustoću i prozirnost vode u čaši sa 150 mL destilirane vode bez dodatka soli ubacujući predmete. Kontrolni uzorak: kovanice, spajalica, pluteni čep, gumeni čep, kamenčić, komadić slamke, tanka grančica i slični predmeti koje su učenici mogli nabaviti. Učenici su provjeravali prozirnost vode uspoređujući ga s kontrolnim uzorkom.
Utječe li količina otopljenih mineralnih tvari u vodi na brzinu zagrijavanja i hlađenja vode? Zagrijavanjem vode učenici su uočili mjehuriće zraka koji „izlaze“ iz vode. Topla voda ima manje otopljenog kisika, tj. plinova od hladne vode, što smo povezali s pomorom riba tijekom toplih ljeta. Nakon zagrijavanja na stjenkama čaše ostao je bijeli trag s uzorkom vode sa solju. Ako se poveća količina otopljenih mineralnih tvari (soli) u vodi, produljit će se vrijeme zagrijavanja i hlađenja vode.
Služeći se tim podatcima o masi i volumenu svojih uzoraka učenici su izračunali gustoću uzoraka! Zašto neki predmeti plutaju, a drugi tonu? Intuitivno, zaključit ćemo da je ključ u masi – teži predmeti će prije tonuti. Ali! Masa je važna, ali druga važna stvar je volumen. Kad imamo masu i volumen, možemo izračunati gustoću predmeta. Voda ima gustoću 1 g/cm³, tako da je masa istisnute vode jednaka njenom volumenu. Učenici su to vidjeli na primjeru. Uzeli su predmet mase od 10 g. To znači da kad ga stave u vodu, istisnut će 10 g vode ili (s obzirom na to da je gustoća 1 g/cm³) 10 cm³. Dakle, objekt mora imati volumen veći od 10 cm³ kako bi plutao. Drugim riječima, ako je predmet “gušći” od vode (ima gustoću veću od 1 g/cm³), potonut će. Učenici su zajedno s učiteljicom došli do sljedećeg zaključka: hoće li određeni predmet plutati ili tonuti ovisi o razlici između gustoće predmeta i gustoće tekućine u koju ga ubacujemo.
|
Osnovna škola "Ivan Kozarac" Nijemci |