2021-02-12 07:48:29 Istraživački rad učenika 7. razreda: Utjecaj prehrambenih navika na pojavu poremećaja u prehrani Učenici sedmih razreda pod vodstvom učiteljice prirode i biologije Gordane Kragulj istražili su utječu li prehrambene navike na pojavu poremećaja u prehrani. Tijekom ovog istraživanja naučili su:
Koja je tajna sto i više godišnjaka? Zdravom prehranom možete učiniti čuda, ali kako točno početi? Postoji legenda o dugovječnosti ljudi na Kavkazu, koja se temelji na konzumaciji neizmjerno zdravog napitka – kefira. Hrana je nužna kako bismo unijeli hranjive tvari potrebne za rast, razvoj, očuvanje dobrog zdravlja, prevenciju različitih bolesti i zadovoljenje naših energetskih potreba. Iako često nismo svjesni kvaliteta prehrane ima značajnu ulogu u vašem životu. Svakodnevnim izborom onoga što ćemo pojesti možemo pridonijeti svojem zdravlju, ali mu također možemo nanijeti i štetu.
Učenici su proveli istraživanje: 1. Mjerenje mase i visine odabranih osoba (7) Mjerili su masu pomoću osobne vage. Visinu su mjerili na način da se prislone na zid, iznad glave se napravi crta i pomoću metalnog metra izmjeri visina. Dobivene rezultate unosili su u tablicu.
Primjer istraživanih osoba/učenika:
2. Računanje indeksa tjelesne mase (BMI) Body Mass Index (BMI) je jedan od načina procjene uhranjenosti povezan s količinom prekomjernog masnog tkiva u ljudskom tijelu. Izračunava se uzimajući u obzir tjelesnu težinu i visinu. Koristi se za otkrivanje pothranjenosti, normalne uhranjenosti, preuhranjenosti ili debljine. Normalan BMI je 20. U djece masno tkivo se mijenja s dobi. Također, djevojčice i dječaci imaju različite udjele masnog tkiva tijekom odrastanja. Stoga je važno za izračun BMI-a koristiti kalkulator primjeren za dob. Koristili smo BMI kalkulator koji u izračunu uzima u obzir spol i dob (https://www.plivazdravlje.hr/zdravlje-online/bmi) Uspoređivali smo rezultate odabranih članova te prokomentirali eventualna odstupanja od idealnih vrijednosti indeksa tjelesne mase i posljedice na zdravlje. Kod odabranih osoba učenici su upisali dnevni jelovnik i izračunali ukupnu količinu unesenih kalorija tijekom dana. Iz istraživanja je vidljivo da članovi s velikim BMI unose puno više od 2000 kalorija dnevno u organizam, a oni s manjim BMI unose manje.
Primjer tablice jednog učenika:
3. Izrađivanje jelovnika S obzirom na vlastite prehrambene navike svaki učenik je izradio dnevni jelovnik i izračunao ukupnu količinu unesenih kalorija tijekom dana.
Primjer dnevnog jelovnika jednog učenika:
Uspoređivali su ukupnu energetsku vrijednost vlastitog dnevnog jelovnika s dobivenim indeksom tjelesne mase. Također su uzimali u obzir da je dnevno potrebno unijeti od 2000 do 2500 kalorija za normalno funkcioniranje organizma. Međusobno su razmijenili dobivene rezultate. Na kraju su kalorije pretvorili u džule. (1 cal = 4,184 kJ)
4. Analiza rezultata i donošenje zaključaka Učenici su analizirali dnevni jelovnik i provjerili sadrži li dnevni jelovnik sve potrebne hranjive tvari nužne za normalan rast i razvoj. Usporedili su dobivene rezultate i donijeli zaključak da prehrambene navike utječu na pojavu poremećaja u prehrani.
5. Izrada izvještaja Rezultate svog rada učenici su prikazali prezentacijom ili plakatom izrađenim u PowerPoint-u. Osim toga istražili su piramidu pravilne prehrane te su rasporedili namirnice iz vlastitog jelovnika u pojedine dijelove piramide pravilne prehrane. |
Osnovna škola "Ivan Kozarac" Nijemci |