2021-03-23 07:52:17

Modeli u nastavi prirode i biologije

Učenici 6. 7. i 8. razreda s učiteljicom prirode i biologije Gordanom Kragulj izrađivali su različite modele i tako su, igrajući se, učili. Istraživanja su pokazala da izrada modela u nastavi prirode i biologije pozitivno utječe na kvalitetu znanja! Povezivati  teorijska  znanja s praktičnom nastavom jako je bitno i tom procesu učitelj ima vodeću ulogu. Suvremena nastava afirmira učenika kao aktivnog subjekta u nastavi,  a suvremenu školu obilježava izmijenjena pozicija učenika i nastavnika.

Izrađujući modele u nastavi cilj je:

  • povezivanje znanja o molekularnoj osnovi živog svijeta s funkcioniranjem i organizacijom stanice i organizma
  • korištenje stečenih znanja iz nastave biologije i razvijanje kompetencija prirodoslovne pismenosti i praktičnog rada na primjerima koje povezuju sa svojim iskustvima
  • uspoređivanje različitih veličina u živome svijetu te objašnjavanje principa građe živih bića
  • primjena osnovnih načela znanstvene metodologije i objašnjavanje dobivenih rezultata

Otkrivajući već poznato učenici su naučili da postoje stanice koje izgrađuju naše tijelo. Vidjeli su ih pod mikroskopom jer su tako malene da ih golim okom ne možemo vidjeti. Naše tijelo ih ima preko 50 bilijuna.  Da bi bolje upamtili stanične dijelove, učenici su napravili modele BILJNE I ŽIVOTINJSKE STANICE. Tako je učenje zabavnije!

Upoznali su i ŽIVČANU STANICU, kao osnovu živčanog sustava. Upoznavanjem građe i uloge živčane stanice učenici su analizirali principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaj.

Upoznali su se i s molekulom DNA. Model molekule DNA izrađivali su i učenici osmih razreda vezano uz nastavnu temu o nasljeđivanju. Nakon što su izradili svoje modele, učenici su ih uspoređivali, a zatim i prezentirali.

Gen je osnovna jedinica nasljeđivanja koja nosi uputu za neko nasljedno svojstvo. Geni su manji dijelovi, odnosno odsječci na molekuli deoksirobonukleinske kiseline, DNA. DNA je složena molekula građena od dva paralelna lanca koji su spiralno savijeni u obliku uzvojnice.

Izrađujući MITOZU I MEJOZU učenici su:

analizirali životni ciklus stanice i objasnili njihove uloge u životu višestaničnih organizama raspravili o prednostima i nedostatcima spolnoga i nespolnoga načina razmnožavanja uspoređivali  mitozu i mejozu

Proučavali su navedeno uspoređujući prikaz faza mitoze i mejoze. Pratili su promjene u broju kromosoma tijekom njihovih faza.

Učenici su učili radeći niz drugih različitih modela:  Sustav organa za izlučivanje, Krvožilni sustav, Dišni sustav, Virusi i sl.

Učenici 6. razreda su, igrajući se i izrađujući modele, učili o Sunčevom sustavu.


Osnovna škola "Ivan Kozarac" Nijemci