2023-04-21 13:01:32

Projekt „Šeraj on-line sigurnost!“

Tijekom školske godine 2022./2023. proveo se projekt „Šeraj on-line sigurnost!“, točnije od studenoga 2022. do travnja 2023. Radi se o projektu koji je realizirala pedagoginja Antonija Filipović Bjelobradić s učenicima svih razrednih odjela, a kojemu je cilj samostalno, odgovorno, sigurno, učinkovito, svrhovito i primjereno korištenje digitalne tehnologije među učenicima. Svjedoci smo brojnih opasnosti kojima su naše najmlađe generacije izložene, stoga je pedagoginja s učenicima utvrdila kako komunicirati, „surfati“ na internetu i zabaviti se na siguran način. Učenici su učili kako prepoznati opasnosti na internetu, kako zaštititi osobne podatke, kako se ponašati u slučaju komunikacije s nepoznatim osobama, kako se zaštititi od zloćudnih programa i drugih prijetnji korisniku, kako kritički selektirati informacije, prepoznati različite vrste nasilja, važnost digitalnih tragova i mnogih drugih pojava koje su povezane sa sigurnijim korištenjem interneta. Učenici su se, kao i pedagoginja, zabavili, te su svi skupa naučili pregršt novih informacija. Kako je to izgledalo, pogledajte u prilogu.

Projekt „Šeraj on-line sigurnost!“ bio je povezan s obilježavanjem važnih dana vezanih za sigurnost na internetu te medijsku pismenost, stoga su brojne radionice povezane s Međunarodnim danom interneta (29. listopada), Svjetskim danom ljudskih prava (10. prosinca), Europskim danom zaštite osobnih podataka (28. siječnja), Danom sigurnijeg interneta (14. veljače) i Danima medijske pismenosti (travanj 2023.). Pedagoginja je s učenicima svih razrednih odjela održala radionice na zadanu temu.

Učenici 1. razreda su dana 29. ožujka 2023. s pedagoginjom sudjelovali na radionici naziva „Razmisli pa klikni!“. Najprije su čitali slikovnicu „Sigurni s Neticom“ Centra za nestalu i zlostavljanu djecu (http://netica.hr/materijali/Slikovnica_web.pdf) upoznajući se sa situacijama poput razgovora s nepoznatim ljudima, kupovine mobilnih igara bez znanja roditelja, „nasjedanja“ na reklamne prevare, nasilja na internetu i sl. Učenici su potom izražavali slaganje, odnosno neslaganje s raznih tvrdnjama vezanim za internet, podižući crveni ili zeleni kartončić, a usput se o tvrdnjama povela i rasprava. Za kraj su imali zadatak nacrtati svoju najdražu aktivnost na internetu, čemu su se posebno radovali.

Učenici 2. razreda su dana 7. studenoga 2023. godine imali radionicu na temu „Surfanje na sigurnim valovima“. Učenici su najprije rješavali određene zadatke iz virtualne radne bilježnice „Razmisli pa klikni“ (https://www.roda.hr/slikovnice/razmisli-pa-klikni/), a potom su gledali isječke o rizičnom ponašanju na internetu iz iste radne bilježnice. Isječci su vrlo edukativni te su potaknuli raspravu među učenicima. Zatim su rješavali radne listiće. Osobito im je bio zanimljiv onaj na kojemu su morali odrediti što je stvarno, a što nije pa su zaključili da, primjerice, zebra koja čita knjigu nije stvarna, ali je komunikacija putem video poziva stvarna.

Učenici 3. razreda su aktivno i zainteresirano sudjelovali u svim aktivnostima obrađujući temu „Klikni za sigurnost!“ 21. studenoga 2023. godine. Na post-it papiriće ispisali su svoju definiciju interneta ili ono što Internet predstavlja za njih, a potom su ih lijepili na hamer papir. Nakon sakupljanja misli učenika, zajednički su došli do jedinstvene definicije interneta. Nakon toga, pedagoginja je s učenicima razgovarala o pravilima ponašanja i mjerama opreza na internetu, uvodeći ih u sljedeću aktivnost koju su radili grupno. Svaka grupa je imala zadatak osmisliti vlastitu društvenu mrežu ili Internet stranicu, navesti cilj iste, odnosno čime se mreža/stranica bavi, te osmisliti pravila ponašanja na toj mreži ili stranici. Grupe su potom izlagale svoje ideje, dok su učenici iz ostalih skupina nadopunjavali njihove ideje svojim prijedlozima.

  

U 4. i 5. razredu se dana 19. i 20. prosinca 2023. govorilo o tome što je „Virtualno, a stvarno“. Učenici ovih razrednih odjela su rješavali problemske situacije u kojima se virtualnost odrazila na njihovu stvarnost i stvorila kompleksan problem. Učenici su nakon opisanog grupnog rada rješavali kviz o medijskoj pismenosti (https://wordwall.net/play/1211/647/406) te su sudjelovali u aktivnosti dobacivanja lopticom, osmišljavajući svoja pravila zaštite i ponašanja na internetu ako je loptica u njihovim rukama.

U šestim razredima su se dana 2. i 15. ožujka 2023. kroz radionicu „Promotori mrežne sigurnosti“, uz korištenje tableta i istraživanje bitnih informacija, izrađivali plakati na temu sigurnosti na internetu. Dvije skupine su izrađivale plakat na temu digitalnih prava, a dvije skupine na temu mjera zaštite na društvenim mrežama. 

Sedmi razredi su se zabavili igrajući društvenu igru „Igraj na sigurno!“ 17. i 28. veljače 2023. Crtanjem, objašnjavanjem i odgovaranjem na pitanja, učenici su uz smijeh i zabavu na kreativan način naučili pojmove vezane za sigurnost na internetu.

Učenici 8. a i b razreda imali su ozbiljniji zadatak te su u manjim skupinama 8. i 17. ožujka 2023. godine rješavali zanimljive zadatke. Podijeljeni su u četiri skupine sa sljedećim zadacima: Autorska prava online sadržaja, Analiza postavki privatnosti društvenih mreža, Analiza profila na društvenim mrežama i Analiza online kupovine. Radi se o temama koje su bliske učenicima viših razreda te aktivnostima koje učenici nerijetko neoprezno prakticiraju ne razmišljajući o rizicima koje one potencijalno nose ako se ne zaštite na odgovarajući način. Nakon grupnog zadatka učenici su rješavali za njih izazovan kviz o novim internetskim pojmovima, značenju istih i mjerama zaštite na internetu. Kviz je za učenike osmislila pedagoginja: https://wordwall.net/resource/53596414/informatika/za%c5%a1tita-na-internetu. Učenici su rješavanjem kviza naučili nove pojmove kao što su „phishing“, „happy slapping“, „grooming“, „ransomware“, „adware“ i sl.


Osnovna škola "Ivan Kozarac" Nijemci