2010-01-14 23:44:00 MUCANJE Mucanje je poremećaj ritma i tempa govora.Očituje se ponavljanjem glasova,slogova, riječi ili fraza, produljivanjem glasova, bezglasnim zastajanjima na početku ili unutar riječi, napetošću i “ grčevima” tijekom govora. Stanke i zastoji u govoru obično su popraćeni učestalim treptanjem, crvenilom, znojenjem,ubrzanim pulsom, tikovima, te povećanom napetošću mišića usana, jezika i lica. Najčešće se javljaju nelagoda i strah prije govora, sram poslije govora, pa čak i potisnuta ljutnja na sugovornika koji pokazuje nestrpljenje, nerazumijevanje ili pretjerano zaštitnički stav u komunikaciji.
Mucanje se javlja u predškolskoj dobi /između druge i pete godine života. 2.4% djece predškolske dobi muca, a 1% školske djece. Tri vrste mucanja: Razvojni oblik mucanja Psihogeno mucanje Neurogeno mucanje
Razvojni oblik mucanja – javlja se u dječjoj dobi u procesu razvoja jezika i govora - dijete muca kada traži pravu riječ - obično preraste i ne javlja se u kasnijoj dobi - prema nekim autorima javlja se u 80% djece
Psihogeno mucanje - nastaje nakon nekog stresnog događaja, konfliktne situacije ili izloženosti duljem pritisku - javlja se u adolescentskoj ili odrasloj dobi - u terapiji se koristi govorna terapija i psihoterapija
Nerogeno mucanje - uzrokovano moždanim ozljedama ili bolestima - pojavljuje se u vidu ponavljanja i produljavanja slogova - nema anksioznosti koja prati razvojno i psihogeno mucanje
Uzroci mucanja : Genetska predispozicija / nasljedna sklonost / Karakteristika ličnosti / osjetljiva osoba / Provokacijski faktor / događajni ili iznenadni stres /
Mucanje se javlja peridično
Šest razina mucanja : Razvojno mucanje Uobičajena netečnost Granično mucanje Početno mucanje Prijelazno mucanje Uznapredovalo mucanje/ od 14 godina dalje / U fazi prijelaznoga mucanja javlja se strah i sram od govora, dolazi do iznimne povučenosti i ranjivosti, s naglašenom negativnom slikom o sebi, ali i svijetu oko sebe. Osim smanjivanja napetosti govora bitno je utjecati na smanjivanje negativnih emocija i stavova u vezi s govorom
Obilježja razvojnih netočnosti : Ponavljanja slogova u riječima / ka-ka-kapa/ Ponavljanje cijelih riječi ili fraza / daj-daj mi kapu/ Oklijevanja ili poštapalice u govoru / “a” / Nema napetosti govornih organa Dijete nije svjesno nepravilnosti u govoru, te ne izbjegava govor
Najizraženija obilježja govora djece koja mucaju : Češće ponavljaju dijelove riječi Ponavljaju glasove ili slogove dva ili više puta prije nego što uspiju izgovoriti riječ Imaju posebne teškoće u započinjanju izgovaranja riječi Pretjerano naglašavaju neki glas u riječi ili ga produljuju Na početku ili tijekom govora ostaju bez glasa Svjesni su svojeg poremećaja,govor doživljavaju kao nelagodu Tijekom govora, kod te djece uočava se napetost mišića, usana i drugih mišića koji sudjeluju u govoru, ili ukočenost pojedinih dijelova tijela ili cijelog tijela
Vrste terapije Logopedska terapija Ritmičke stimulacije Psihoterapija Svi pokazatelji govore da terapija mora obuhvatiti multidimenzionalni pristup : na motoričkom i spoznajnom, te na psihološkom planu
Ne postoji magični lijek za mucanje, ali pravom terapijom moguće je prevladati prepreku normalnoj komunikaciji Nerazumijevanje okoline ili ruganje > negativna slika o sebi> strah od neuspjeha >izbjegavanje pojedinih situacija> stav : Nisam sposoban govoriti kao i drugi, stoga ne vrijedim kao drugi, drugačiji sam. Mnoge slavne osobe uspješno su pobijedile ovu govornu teškoću : Winston Churcill, Marylin Monroe, Charles Darwin, Isaac Newton, Bruce Willis, Slaven Bilić, Gibonni.
Što može učiniti učitelj/ roditelj : Osvijestiti djetetu koliko ga volimo, kao i koliko drugih lijepih stvari ono zna Potičite dijete da bude neovisno, hrabrite ga u provođenju njegovih ideja U razgovoru s djetetom svoju pozornost usmjerite na sadržaj, što dijete govori, nena to kako govori Budite djetetu dobar govorni uzor, pričajte s njim polagano Svoj govor prilagodite djetetu, govorite jednostavnim rečenicama, mirnije i sporije Pjevajte s djetetom Igrajte se sa svojim djetetom, u razdobljima netočnog govora dajte prednost neverbalnim situacijama Ne prekidajte dijete dok govori Ne govorite mu da stane, ili da priča polaganije Nemojte govoriti umjesto djeteta, ne završavajte njegove riječi Ne korite dijete kad muca, ne nagrađujte ga kad tečno govori Informirajte djetetovu bližu okolinu o govoru djeteta i ne dozvolite da mu se rugaju Ako je dijete svjesno teškoća u govoru, razgovarajte s njim na primjeren način o tome, objasnite djetetu da svi ljudi ponekad mucaju Nemojte djetovo mucanje doživljavati kao svoj nespjeh i krivnju
22. listopada – Dan mucanja Organizira Hrvatska udruga za pomoć osobama koje mucaju
|
Osnovna škola Jurja Šižgorića Šibenik |