2009-12-07 00:00:00 POMOZITE DJETETU DA UŽIVA U ČITANJU Tko se od nas odraslih može sjetiti prvih čitanja i učenja čitanja u djetinjstvu? Najčešće oni koji su s čitanjem imali problema, pa ga se kasnije uvijek sjećaju s negativnim asocijacijama. Mnoga djeca doživljavaju čitanje kao teško i dosadno i ne nalaze u njemu zadovoljstvo. No postoje i oni drugi, za koje je čitanje uvijek bilo i ostalo- užitak.
Najveću zaslugu u tome imaju njihovi odgojitelji i učitelji, a posebice roditelji. Djeca dobro osjećaju da li roditelji, kao najvažnije osobe u njihovu životu, misle o čitanju kao o važnoj, korisnoj i zabavnoj aktivnosti. Primjer roditelja koji puno čitaju nezamjenjiv je u poticanju dječjeg interesa za čitanje, pa i uspješno svladavanje tehnika čitanja. Početni interes za čitanje u predškolskoj dobi prvi je korak u svijet uživanja koji mogu pružiti knjige, i one iz područja književnosti koje obogaćuju emocionalni i estetski svijet pojedinca, i one koje pružaju neiscrpno blago znanja.
Kako vi kao roditelji možete pomoći u tome ?
· pričajući djetetu priče, komentirajući događaje i razgovarajući s njim u svim svakodnevnim situacijama /dok kuhate, odlazite u kupovinu, odmarate se …/ · slušajući pozorno što vam dijete govori da može razviti i izraziti svoju misao
· čitajući djetetu priče, bajke, pjesme, basne … · potičući dijete da se igra slovaricama, da se igra riječima slažući ih u neobične kombinacije · ohrabrujući dijete da gleda i prepoznaje riječi svuda oko sebe – na omotima namirnica, u trgovini, na ulici, na televiziji … · potičući ga da i samo piše male pričice kad nauči čitati i pisati · pomažući mu da nauči razgledavati i listati knjige, čuvati ih i paziti, spremati na mjesto i cijeniti ih
Kako možete zajedno čitati kod kuće ?
· činite to što češće, uvijek pokušajte naći vremena za mirno, koncentrirano čitanje svom djetetu
· kad vaše dijete lista slikovnicu, uzmite knjigu za sebe i čitajte pored njega – vaš je primjer djetetu najbolji poticaj, jer gledajući vas kako čitate dijete zaključuje da je čitanje važno
· čitajte djetetu dok je sasvim malo, jer iako vas ne razumije ono može uživati slušajući vaš glas i promjene ritma i intonacije, a držanje u krilu pruža mu osjećaj sigurnosti, bliskosti i topline
· čak i kad nemate dovoljno vremena, nađite ga za zajedničko čitanje s djetetom, jer će ono i na taj način primiti od vas poruku o vlastitoj vrijednosti, svjesno da je vrijedno vašeg vremena i voljeno · pronađite uvijek ugodno i udobno mjesto za čitanje, gdje se s djetetom može opustiti i ne biti prekidani intervencijama koje odvlače pozornost · razgledajte slike, razgovarajte o knjizi i pustite dijete da odredi ritam listanja i čitanja koji njemu odgovara, makar čitali isti dio nekoliko puta uzastopno · pri čitanju dajte dovoljno vremena djetetu da shvati pročitano, doživi, stvori predodžbu o pročitanom i aktivira svoju maštu, a vi mu pomognite pitanjima: Što misliš, što će se sada dogoditi? Što bi ti učinio/la ? Zašto ?
· nakon pročitane priče ili knjige pomognite djetetu da ponovno doživi pročitano upućujući mu pitanja · kad dijete nauči čitati pozorno ga slušajte dok čita i neka pročita i dužu priču u cjelini, jer u razredu za to nikad nema dovoljno vremena. Ako pogriješi, dajte mu vremena da samo ispravi i ne prekidajte ga da ne izgubi slijed misli. Na riječ koje su bile problem vratite se pošto je priča u cjelini završila · pomognite djetetu da se s knjigama druži već od ranog djetinjstva, kako u kući, tako i u dječjoj knjižnici koja će ga raznim programima privući knjizi i čitanju
|
Osnovna škola Jurja Šižgorića Šibenik |