2015-02-16 18:09:39 MATEMATIKA - kako se "uhvatiti u koštac s njom", tj. kako kvalitetno učiti Važnost matematike
Znamo li: - izračunati novu cijenu košulje ako je sniženje 20%, a stara cijena 150 kuna - koliko će nas koštati 30 dag šunke kojoj je cijena 90 kuna po kg - za koliko ćemo prijeći 340 km ako vozimo 80 km na sat - koliko trebamo kupiti tapeta za zid ako je prostorija veličine 3 m x 4 m - koliko trebamo kupiti parketa ili pločica za pod ako su dimenzije poda 5m x 4m - koliko boje moramo kupiti za bojanje zida kuhinje kad je pakirana po kilu - odgovoriti na 'Milijunašu' koliko 3 dana imaju minuta ili kako glasi Pitagorin poučak
- odrediti tri četvrtine nekog materijala ili doliti dvije trećine vode u boju za tkaninu
Sve nabrojano i još mnogo toga spada u matematiku osnovne škole. Kasnije, u srednjoj školi, na fakultetima, a neki od vas i na svom poslu, upoznat ćete se i sa složenijim dijelovima matematike. Bez njih ne bi bilo današnjeg društva. Matematika se nalazi gotovo na svakom koraku oko nas. Tako na primjer: - položaj TV satelita određen je matematičkim formulama - tehnika komprimiranja slike za slanje elektroničkim putem počiva na matematici - kada u programu Paint povučemo zakrivljenu crtu onda računalo izvrši tu naredbu uz pomoć matematičkih jednadžbi - osiguravajuće društvo određuje premiju matematičkim modelom - matematika je u pozadini izbornih zakona - statistikom je gotovo sve prožeto, a ona je grana matematike - matematike ima i u vrhunskom sportu!
Je li matematika teška? Svaki predmet kojeg ne učimo i ne vježbamo redovito (a gradivo se nagomilava) je težak. U matematici se mnoge cjeline nastavljaju na prethodne. Što bolje savladaš bilo koju od njih, manje ćeš poteškoća imati u sljedećima. Debljina udžbenika govori da je program jako opširan i da nemaš vremena učiti neko staro gradivo dok se u razredu obrađuje novo. Stoga budi uvijek u toku i kreni s «niskim startom»!
Redovitim učenjem i vježbanjem postići ćeš kvalitetno trajno znanje i vještine. Ujedno ćeš lijepo razviti neke svoje sposobnosti, npr. brzinu, točnost, koncentraciju, preciznost, sposobnost procjene rezultata...
Povremenim učenjem i vježbanjem postiže se privremeno znanje. Tada se naučeno brže zaboravlja i ne postiže se brzina, okretnost i dobro vladanje gradivom koje je potrebno u cjelinama koje slijede.
Kako «učiti» matematiku? Ø Da bi razumio pojmove, tvrdnje i postupke - pažljivo slušaj na satu, promatraj, razmišljaj i postavljaj pitanja
Ø Da bi naučio osnovne pojmove, poučke i formule - pamti i uči napamet
Ø Da bi ovladao postupcima - često vježbaj i ponavljaj
Ø Da bi znao naučeno primijeniti u zadacima - prihvati zadatak, razmišljaj, budi točan i kontroliraj rezultat
Ø Da bi riješio problemski zadatak - traži, provjeravaj, odbacuj neuspjele pokušaje, kombiniraj, ne odustaj, radi samostalno, ali i surađuj!
Kao što tijelo vježbanjem postaje sve jače i sposobnije učiniti ono što prije nije moglo, tako i um vježbanjem postaje sve okretniji i spretniji u savladavanju onoga što prije nije mogao. Zanemarivanje tjelesne aktivnosti dovodi do tromosti tijela. Zanemarivanje umnih aktivnosti dovodi do tromosti uma. Tada nam sve postaje teško.
Najvažnije je pitanje:
Što ti želiš? i Kako ćeš to postići? |
Osnovna škola Ivan Lacković Croata Kalinovac |