2024-06-10 22:40:40

ISTRAŽIVANJE O RELACIJSKOM NASILJU

Relacijsko nasilje, poznato i kao društveno te emocionalno zlostavljanje, predstavlja ozbiljan, ali često neprimijećen oblik vršnjačkog nasilja. Usmjereno je na narušavanje međuljudskih odnosa i društvenog statusa pojedinca. Premda je ovo najslabije poznat oblik vršnjačkog nasilja, njegovo razumijevanje i prevencija ključni su za stvaranje sigurnog školskog okruženja.

Relacijsko nasilje manifestira se kroz razne oblike ponašanja, uključujući:

  • Verbalno nasilje: Uvredljive riječi, prijetnje, ogovaranje i širenje glasina
  • Socijalno isključivanje: Namjerno isključivanje pojedinca iz grupa ili aktivnosti, ignoriranje
  • Manipulacija: Korištenje laži, ucjena ili drugih taktika za kontrolu ponašanja drugih radi postizanja određenih ciljeva
  • Emocionalna manipulacija: Korištenje prijateljstva kao oružja, davanje i povlačenje naklonosti radi kontrole
  • Cyberbullying: Upotreba digitalnih medija za širenje lažnih informacija i uvreda.

Istraživanje je provedeno u proljeće 2023./2024. školske godine među učenicima Katoličke osnovne škole od 3. do 8. razreda te je obuhvatilo ukupno 149 učenika (76 dječaka i 73 djevojčice) u dobi od 9 do 14 godina. Učenici su rješavali online upitnik putem Microsoft Formsa tijekom svibnja 2024. godine. Nakon prikupljanja podataka, analizu su provele učiteljice Željka Ćaleta Car i Antonija Mamužić te će rezultate predstaviti Učiteljskom vijeću.

Većina učenika osjeća se povrijeđeno zbog, eventualne, socijalne isključenosti i pokazuje visoku razinu empatije prema svojim prijateljima. Svjesnost o relacijskom nasilju je visoka, no postoji potreba za jačanjem povjerenja u odrasle. Premda je cyberbullying jako malo zastupljen, prisutan je te zahtijeva pažnju.

Važno je raditi na prevenciji relacijskog nasilja i podršci učenicima u suočavanju s ovim problemom u svom daljnjem školovanju. Ključna je uloga škole u edukaciji, pravovremenom prepoznavanju i intervenciji te u osiguravanju sigurnog okruženja u kojem svaki učenik može rasti i razvijati se bez straha od nasilja.

 

                                                                       Željka Ćaleta Car, Antonija Mamužić


Katolička osnovna škola Šibenik