2019-12-09 14:06:28

Naša meteo stanica, prava sveznalica!

Škola je pravo mjesto za hobističko bavljenje meteorologijom, promatranje vremenskih prilika, stjecanje prvih iskustava o oblacima, klimi, utjecaju klime na ljude, biljke i životinje.

U prvom i drugom razredu u Prirodi i društvu učenici izrađuju kalendar vremena, promatraju vremenske prilike i predviđaju kakvo će biti vrijeme i kakve su osobitosti pojedinog godišnjeg doba.

Zato se u trećem razredu te teme proširuju. Mogu se istraživati izražene vremenske promjene poput kiše nakon dugotrajne suše, snijega nakon preduge južine, ledene kiše, orkanske bure i sl. Djecu je potrebno zainteresirati, potaknuti oluju ideja i njihovu maštu i već smo na pragu osmišljavanja projekta.

Kada se dječja znatiželja poveže s njihovim iskustvom, jer im se obitelj bavi poljoprivredom, voćarstvom ili ribarstvom i u obitelji se prate Pljusak, Crometeo ili Rimeteo lako ćemo dobiti skupinu malih meteorologa i ljubitelja neba i meteorološke znanosti.

Oduvijek volim prirodu pa ni ne čudi što sam uz ekologiju, tjelovježbu i ples na karticu svojih interesa stavila i meteorološka mjerenja i promatranja.

Tijekom prošle školske godine u našoj smo školi realizirali školski projekt Meteorologija i meteo stanica kojemu sam bila voditeljica. U projektu su sudjelovali učenici trećeg razreda dodatne nastave Prirode i društva Mali prirodoslovci, skupine učenika viših razreda Mladi geografi i Arheolozi sa svojim voditeljima.

Nakon iskazanog interesa učenika i mojih kolega Vedrana HOZJANA i Monike SAMARDŽIĆ započela sam s osmišljavanjem aktivnosti i planiranjem projekta.

Učenici su u brojnim aktivnostima istraživali što je meteorologija, učili su izrađivati različite sprave za mjerenje vremena, bavili su se istraživanjem pojava u nebu, izrađivali kristale soli i modre galice, oblake, hranilice za ptice te su napravili svoju malu meteo stanicu s koje su bilježili i pratili temperaturu zraka, brzinu vjetra i količinu oborina.

Učili smo o pojavi grmljavine i elektriciteta, o Nikoli Tesli i njegovom doprinosu čovječanstvu. Učenici su izradili kišomjere, termometre,“lovili“ dugu i maglu u boci, izradili prezentacijske vrste oblaka od vate, vune i papira te uz pomoć slika i led lampica instalirali nebo na stropu učionice.

Učili smo kako klima utječe na biljke, naše vrtove, polja i voćnjake te kako i zašto se pojavljuju indikatori zdravog okoliša, gujavice i žabe.

U našem učenju i istraživanju nam je pomogla zabavna i jednostavna knjiga Mali meteorolog, rad četvero autora i jednog ilustratora te nezaobilazne knjige našeg poznatog meteorologa Milana SIJERKOVIĆA Čudesan svijet oblaka, Priče iz meteorološke škrinjice te Čarolija snježne pahulje. Knjige su nam bile veoma korisne, jer su zabavne, šaljive i vrlo motivirajuće. Učenici su sa zanimanjem učili zašto je odjeća od zraka prozirna i laka, kako vjetar juri oko kuće, zašto munja blješti, a grom trešti, čemu služe meteorološke postaje, znaju li lastavice da će padati kiša. Sve je bilo zanimljivo i novo pa su jednostavno nastajali crteži i plakati koji su nam poslije poslužili u predstavljanju projekta.

Stariji učenici su proučavali predviđanje atmosferskog vremena prema starim narodnim poslovicama i vođenjem lokvarskog kalendara. Taj kalendar čuva tradiciju Lokava, Gorskog kotara i Like. U narodu dvanaest dana od blagdana sv. Lucije 13. prosinca, pa sve do Badnjaka vrijeme je koje, ako ga se prati, može otkriti kakva će biti godina i svaki mjesec u godini.

Obrađivali su teme vezane za klimatologiju našega zavičaja te utjecaj i promjene vezane za klimu i klimatske promjene. Učenici su bili motivirani za iskustveno i istraživačko učenje te su im putem projektnih aktivnosti osigurani uvjeti za sudjelovanje u istraživačkom projektu.

Učenici su tijekom nastavne godine upoznali razne načine predviđanja vremena kako su to radili ljudi u prošlosti kada nije bilo uređaja koji su mogli precizno predviđati atmosfersko vrijeme. U pripremama za predstavljanje projekta su izrađivali plakate, PPT prezentacije i demonstraciju projekta.

U dvorištu škole je postavljena digitalna meteorološka stanica Davis Vantage Vue ISS koja mjeri temperaturu, vlagu i tlak zraka, smjer, brzinu i udar vjetra, količinu i intenzitet oborina. Sa stanice se svakodnevno preko aplikacije Pljusak odašilju podatci o vremenu na našu web stranicu škole.

Stanica će služiti u nastavku projekta, jer će učenici moći samostalno provoditi znanstveno istraživačke radove, provoditi terenska istraživanja i mjerenja, tablično analizirati podatke te izrađivati grafikone. Učit će kako raditi tjedna, mjesečna i godišnja mjerenja te kako se temperatura i klima zavičaja mijenja pod utjecajem klimatskih promjena.

Učeći o meteorologiji, znanosti važnoj za sve ljudske djelatnosti, učenici uče o isprepletenosti prirode i čovjeka, prolaznosti prirodnih resursa i važnosti očuvanja prirodne ravnoteže.

Zašto je naša meteo stanica, prava sveznalica? Zato što je vrijeme dio prirode. Vrijeme doživljavamo svakodnevno, ali ga ne možemo lako razumjeti. Može biti neobično i neuhvatljivo, jako različito od klimatskih okolnosti.

A sveznalica sve zna pa nam kaže hoćemo li se sutra ići igrati van ili ćemo morati potražiti razonodu u kući. Na kraju, čuvajmo prirodu pa će nam ona biti zahvalna i dati nam lijepo vrijeme. Zato, budite mali meteorolozi!

…………………….

Dunja KUFNER, učiteljica savjetnica, OŠ Kneževi Vinogradi


Osnovna škola Kneževi Vinogradi