2023-07-11 13:30:43

Promjene u jeziku - usporedna analiza upotrebe materinskoga jezika osnovnoškolaca u Hrvatskoj

Istraživanje o uporabi materinskoga jezika zajedno provode učitelji i nastavnici Hrvatskog jezika te jezični i informacijski stručnjaci s Filozofskog fakulteta i Učiteljskog fakulteta u Zagrebu, a i naša će škola sudjelovati u projektu.

Istraživanje o uporabi materinskog jezika zasigurno će pridonijeti boljem razumijevanju čitalačkih navika učenika i razvoju novih metoda poučavanja. Projekt je osmišljen na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, a odvija se uz suglasnost Ministarstva znanosti i obrazovanja i pozitivno mišljenje Agencije za odgoj i obrazovanje. U nastavku donosimo obavijest organizatora projekta.


Obavještavamo vas da će se od ove školske godine u školi provoditi istraživanje o promjenama u pisanom izričaju djece i mladih.
Tko provodi istraživanje?
Istraživanje zajedno provode nastavnici Hrvatskog jezika te jezični i informacijski stručnjaci s Filozofskog fakulteta i Učiteljskog fakulteta u Zagrebu.
Što želimo saznati istraživanjem?
Ciljevi projekta su ispitati obilježja jezika djece od 5. do 8. razreda osnovnih škola, širinu i dubinu njihova vokabulara uključujući jezične konstrukcije, uporabe različitih idioma i registara te utvrđivanje tipova odstupanja svojstvenih dobi, spolu i geografskoj regiji.
Čime ćemo se služiti za istraživanje?
Za istraživanje ćemo se služiti anonimiziranim tekstovima koje su učenici petih, šestih, sedmih i osmih razreda pisali na satu Hrvatskoga jezika prethodnih godina, ove školske godine, kao i one koje će tek pisati narednih godina, a definirani su redovnim planom i programom škole te godišnjim izvedbenim kurikulima. Nitko od istraživača neće biti u direktnom kontaktu s pojedinim djetetom niti će identitet učenika biti poznat istraživačima. Svi podatci obrađivat će se skupno na razini grupe (dob, spol, geografska regija).
Kako ćemo se služiti rezultatima istraživanja?
Rezultati istraživanja primijenit će se u razvoju novih metoda poučavanja usmjerenih na povećanje razumijevanja teksta i čitalačke pismenosti učenika te boljoj pripremi i motivaciji za školovanje na višim obrazovnim razinama za čije je ostvarivanje iznimno važno i dobro poznavanje jezika.
Što trebamo od roditelja?
Istraživanje predviđa anonimnu aktivnost učenika koja je sastavni dio redovitoga odgojno-obrazovnog procesa i ne izlazi izvan okvira uobičajenoga iskustva učenika u odgojno-obrazovnoj ustanovi te prema Etičkom kodeksu istraživanja s djecom nije potrebno tražiti informirani pristanak roditelja i djece. Istraživanje su odobrili Etičko povjerenstvo Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i Ministarstvo znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske. Pristanak za obradu anonimiziranih podataka dala je i škola.
No, ako iz bilo kojeg razloga želite da tekstovi Vašeg djeteta budu isključeni iz ovog istraživanja, molimo da pisanim putem o tome obavijestite ravnatelja/ravnateljicu škole koji će informaciju proslijediti predmetnom nastavniku zaduženom za pripremu tekstova i njihovu anonimizaciju.
Ako budete imali pritužbi na istraživanje, molimo Vas da se obratite Etičkom povjerenstvu Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu na e-mail adresu eticko-povjerenstvo@ffzg.unizg.hr.
Zahvaljujemo Vam na suradnji!
Istraživački tim


Osnovna škola Kostrena