2010-11-15 15:02:00 Brain Gym metoda u OŠ kralja Tomislava Našice Iako je na stručnom skupu za pedagoge jedna od tema bila Brain Gym, koju su prezentirali Dr Darko Novosel i Dr Tatjana Novosel-Herceg, ta metoda već nekoliko godina živi u OŠ kralja Tomislava. Vrlo uspješno i učinkovito provodi ju učiteljica-mentorica Anica Janković.
Na pitanja kako je počela, što je prvo uradila, kako je uvela Brain Gym u svoj razred, kao i o rezultatima rada kaže: „Prije nekoliko godina (u prethodnoj generaciji učenika), pokušala sam uvesti neke novine u svom radu nakon što sam pročitala puno zanimljivih knjiga s novim pristupom učenju i poučavanju, novim znanstvenim otkrićima funkcioniranja mozga i njihovim primjenama u odgoju i obrazovanju. Oduševile su me knjige liječnika, pedagoga, psihologa, neurofiziologa koje su napisane na prihvatljiv način. To znači da ne moramo biti biolozi, liječnici ili psiholozi da bi neke praktične savjete mogli primijeniti u praksi. Pročitala san knjige: Očima i ušima, rukama i nogama, Pametni pokreti C.Hannaford; Brain Gym i ja, brain Gym priručnik, P.E. Dennisin, G.E, Dennison.
Smatram da su ovo vrlo poučne knjige i namijenjene svima tko želi nešto novo i jako korisno za svoje učenike.
U početku, upoznala sam stručnu službu škole s programom koji sam željela provesti u svom razredu u okviru izvannastavne aktivnosti. Složili su se s tim prijedlogom. Zatim sam u razredu, zajedno s učenicima odradila PROFILE DOMINACIJE svakog učenika. Bilo im je jako zanimljivo otkriti nešto o sebi, vidjeti koliko su slični i različiti među sobom. Naglasak je bio na činjenici da su svi profili dobri i da nam pomažu da bolje i lakše učimo. Svaki učenik ima svoju karticu u razredu. Nakon toga su prema glavnom stilu učenja i razmješteni u učionici. Pokazalo se da je među učenicima najviše kinestetičkih tj. učenika koji najlakše uče dodirom i pokretom. Poslije davanja osnovnih informacija o Brain Gym metodi, na roditeljskom sastanku razgovarala sam s roditeljima o PROFILU DOMINACIJE njihove djece. Tako su i sami roditelji mogli otkriti nešto novo o sebi.
Na upit kako sam uvela Brain Gym u razred mogu Vam reći da od prvog razreda često radimo vježbe vizualizacije, vježbe koje potiču kreativnost svih učenika. Nakon njih puno se lakše radi s učenicima. Koncentracija je bolja, a učenje učinkovitije. Vježbe Brain Gyma uvodila sam postupno.
Prvo smoradili vježbe za poboljšanje općih sposobnosti. Željela sam provjeriti kakvu korist od tih vježbi može imati učenik s ADHD-om. Nakon upornog ponavljanja, koje traje i danas u četvrtom razredu, rezultati su vidljivi. Za znatan napredak u radu dijelom su zaslužne i ove vježbe kod učenika koji ide po prilagođenom programu.
Kad sam ponovila roditeljski sastanak u trećem razredu, naravno gdje su učenici roditeljima sami objasnili Brain Gym i demonstrirali ga. Roditelji su bili jako zadovoljni.
Sada smo u četvrtom razredu. Učenici su prihvatili Brain Gym kao redovitu aktivnost na početku svakog radnog dana (ja nisam uvijek prisutna). Sami rade sve do sada naučene vježbe (križno gibanja, lijene osmice, slon, misli na X, aktivacija ruke, lisna pumpa..).
Na dopunskoj nastavi radimo vježbe koje poboljšavaju vještine čitanja i pisanja, razumijevanja, matematike. Na ostalim predmetima i izvannastavnoj aktivnosti postupno uvodimo vježbe za poticanje fizičkih sposobnosti. Učenici tijekom sata ili pred neki test
Samostalno, samoinicijativno uradi vježbu za koju osjeća da mu je potrebna u danom trenutku. A kako dalje? Provedena je anketa s učenicima o STILOVIMA UČENJA, kako u školi tako i kod kuće. Roditeljima je najavljen roditeljski sastanak gdje ćemo zajedno analizirati općenite stilove učenja njihove djece. Cilj nam je da prihvate stil učenja svoje djece koji se naravno može bitno razlikovati od njihovog stila učenja. Na taj način pokušat će se izbjeći neki nesporazumi vezano za učenje, a učenici će naučiti kako učiti što će im uvelike olakšati prijelaz u peti razred. Na kraju, toplo preporučujem da svatko tko želi pročita navedene knjige i pokuša uvesti nešto jako korisno za svoje učenike i sebe sama. Meni je Brain Gym puno olakšao rad u razredu. Vježbe sama radim i preko neradnih dana, kao i moji učenici. Oni ih rade kod kuće kad za to osjete potrebu. Sigurna sam da će i slijedeća generacija mojih učenika, uz pisanje prvih slova vježbati Brain Gym. Evo kako izgleda slika razreda poslije testiranja učenika za PROFILE DOMINACIJE:
UČI U TIŠINI: 12 učenika
Reagira na SVJETLO: 9 učenika
USTRAJNOST: analitički-6 učenika, globalno-4 učenika, neustrajni - 6 učenika Vizualno (gledanje riječi): 7 učenika Vizualno (gledanje slika): 2 učenika Taktilno (dodirivanjem): 3 učenika Kinestetički (učenje kretanjem): 5 učenika Hrana potrebna dok uči: 9 učenika Doba dana za učenje: voli učiti ujutro 6 učenika, poslijepodne 8 učenika, noću 2 učenika Potrebno kretanje: 15 učenika da, 3 ne Globalni tip: 13 učenika Analitički: 3 učenika Naravno da je učiteljica u okviru ovog profila dominacije navodi i imena učenika tako da točno zna u okviru kojeg predmeta kojem učeniku je potreban kakav pristup, što znatno olakšava rad i učenicima i učiteljici, a učenici postižu puno bolje rezultate iz svih predmeta. Učiteljica je odredila PROFIL DOMINACIJE i za svakog pojedinog učenika i dala mu kao podsjetnik. Primjer takvog podsjetnika PROFILA DOMINACIJE izgleda ovako:
Učenik XXX Svjetlo ti nije jako važno. Ispitaj kada voliš više svjetla dok učiš. Potrebno ti je manje topline. Smanji grijanje dok učiš. Otvori prozor. U školu se odijevaj slojevito da ti bude udobnije. Nije ti važno kako učiš (sjediš ili ležiš). Ispitaj ovisi li to o težini gradiva koje učiš. Pokreće te unutarnja motivacija. To je odlično, Istražuj, piši, govori drugima što si otkrila. Zadatke podijeli na manje cjeline dok učiš. Pravi pauze između učenja. Voliš dobiti detaljne upute za rad. Pokušaj ponekad sama smisliti kako riješiti zadatak. Voliš raditi samostalno. Razgovaraj s učiteljicom o nekim svojim postupcima koje želiš promijeniti u radu. Odgovara ti timski rad. Uči s prijateljem i kod kuće. Učiš kretanjem. Voliš odlazak u muzej, kazalište, edukativne igre na podu. Kad učiš, koncentriraj se na knjigu, zatim ponavljaj glasno ili slušaj s kazete, ili gledaj slike ili šeći dok ponavljaš. Na kraju smisli neku igru uloga povezanu s gradivom što moraš naučiti. Voliš nešto grickati ili piti dok učiš. Možeš jesti voće, povrće. Uči u doba dana kad najlakše pamtiš. Dok učiš, stani ili hodaj. Potrebno ti je kretanje. Voliš vidjeti cijeli zadatak. Završni proizvod. Koristi umne mape, grafikone, tihu glazbu, crteže. Zapiši si kad moraš neki zadatak završiti da ne kasniš jer često radiš više stvari u isto vrijeme. Budući da je učiteljica od samog početka imala podršku pedagoške službe, pedagoginja je imala uvidu u nastavu izvannastavnoj aktivnosti „Kreativno mišljenje“i zapazila slijedeće: Učiteljica kao cilj sata istakla razvijanje vještina čitanja, pisanja, mišljenja, samosvijesti učenika, matematike, kreativnosti, učenja, tjelesne koordinacije i vizualizacije. Postavila je obrazovna postignuća naučiti vježbe vizualizacije, Brain Gym-a koje će pomoći u boljem učenju, kreativnom pisanju, razumijevanju, koncentraciji, prepoznavanju emocija, samokontroli, odrediti najlakše učenje prema profilima dominacije i stilovima učenja. Aktivnosti tijekom sata bile su: OLUJA IDEJA-umna mapa-Čarobna ptica- stvaralačko pisanje (uvodni)Te vođena vizualizacija Let čarobnom pticom uz primjerenu, tihu, klasičnu glazbu. Poslije toga uslijedio je razgovor o putovima saznanja kroz maštu. 2.BRAIN GYM vježbali su svi zajedno. Zanimljivo je bilo vidjeti rukopis učenika prije i poslije izvođenja Brain Gym-a. Znatno je poboljšan. Također su svi učenici napisali vrlo kreativne literarne uratke. 3.Na kraju su svi ILUSTRIRALI rad. Komentirali što im se svidjelo, a što ne. Na kraju komentari učenika, kako meta Brain Gym pomaže njima kod kuće i u školi: Laura: „Meni Brain Gym pomaže oko urednosti jer ponekad jako neuredno pišem. Pomaže mi u pisanju sastavaka jer tako imam više ideja. Kod kuće mi pomaže da bolje napišem lektiru i brže napravim domaću zadaću.“ Kristijan: „Meni je pomogao na priredbi kada sam zaboravio riječi teksta koji sam trebao recitirati. Uradio sam ga i teksta se sjetio. Pomogao mi je u ispitima i rukopisu. Nastavit ću ga raditi jer me smiruje i pomaže mi u radu.“ Patricia: „Meni Brain Gym pomaže i postao mi je navika. Redovito radim vježbice ujutro u školi, a i kod kuće. Kad sam pisala test iz matematike, napravila sam nekoliko vježbica i poslije sam dobila četiri.“ Antonija: „Ponekad, kad nešto ne razumijem, napravim vježbice. Kad u kontrolnom ne razumijem zadatak, umirim se, napravim par vježbica, pročitam ponovo zadatak i riješim ga. Kad sam ljuta, umirim se, odem u ČAROBNI VRT,a poslije toga napravim vježbice i osjećam se ugodno. Vježbice radim svaki dan i nastavit ći ih raditi.“ Marta: …“Pomogao mi je što radim maštovitije sastavke i u lektiri nemam toliko greškica. Pomogao mi je da pišem maštovitije sastavke. Vježbe su zabavne i nisu teške. Radim ih kad sam uznemirena ili jako tužna i to mi jako koristi.“
Lea: „ Dok sam kod kuće učila predivnu pjesmicu o mojoj Slavoniji, nisam ju mogla zapamtiti. Kada sam napravila Brain Gym zapamtila sam pjesmicu u roku od pet minuta. Od kad radim vježbe imam ljepši rukopis i ideje su mi mnogo originalnije. Nastavit ću vježbati do kraja svog života!“ Vedran: „Meni je Brain Gym pomogao kad pišem sastavke i kada čitam nešto u udžbeniku. Kada me je učiteljica ispitivala u prvom i drugom razredu morala je rastavljati riječi npr.: a-u-t-o. Bez obzira na to ja sam čitao drugu riječ npr. stol. Kada smo učili Brain Gym, onda sam naučio čitati. Radit ću ga i dalje zato što znam sve više i učim čitati. Učiteljica me pohvali da savršeno čitam! Presretan sam!“ Dino: „Sviđa mi se Brain Gym zato što je jedinstven i učinkovit. Pomaže ljudima i smiruje ih. Zbog Brain Gym-a počeo sam dobivati bolje ocjene. U početku sam mislio da mi neće pomoći, ali pomogao mi je. Nastavit ću ga vježbati.“ Laura B.: „ Vježbice mi pomažu da napišem ispit, lijepe i slikovite sastavke, puno dobrih ideja. Te vježbe mogu pomoći bilo kojoj osobi, nebitno da li je stara ili mlada.“ Benjamin: „Nisam znao jedan zadatak iz matematike. Napravio sam vježbice i one su mi pomogle. Kod kuće su mi pomogle kad sam pisao sastavak. Kada sam tužan ili se nečega bojim, napravim vježbice i one mi pomognu da se opustim.“ Venija: „Pomaže mi kod kuće i pisanju zadaće. Kad ne znam neki zadatak iz matematike, napravim vježbu MISLEĆA KAPA. Pomaže mi u opuštanju kada gledam napete filmove. Kada napravim Brain Gym ne sanjam ružne snove.“ Ivan: „ Pomaže mi u Matematici i Hrvatskom jeziku. Kod kuće kada pišem zadaću i brat me ometa, budem ljut. Tada odem u sobu, uradim vježbe i odljutim se . „ Tea: „Kad osjetim strah napravim jednu vježbicu i zaboravim na njega!“ Hrvoje: „Pomaže mi kad trebam nešto napraviti a neda mi se. Na nogometu mi je lakše i opuštenije.“ Vanesa: „Brain Gym mi je pomogao na dopunskoj nastavi. Jednu rečenicu sam smislila i nije bila dobra. Kad sam uradila vježbice, odmah se vidjela razlika. Kod kuće mi pomaže u pisanju domaće zadaće. Pomaže mi za opuštanje prije spavanja. Često odlazim u svoj čarobni vrt kad sam ljuta. Vježbice napravim i prije nastupa s folklorom i tada više ne griješim.“ Mislimo da su povratne informacije od strane djece najbolji pokazatelji učinkovitosti Brain Gym metode. |
Osnovna škola Kralja Tomislava Našice |