2021-01-21 09:15:47 Motivacija - Odnosi učenika i nastavnika povezani su s motivacijom za učenje (3. dio) Ovaj aspekt motivacije odnosi se na preduvjet da se učenici u školi dobro osjećaju kako bi uopće mogli biti motivirani odlaziti u istu i učiti. Ako uzmemo u obzir Maslowljevu piramidu potreba, potrebe niže u piramidi – fiziološke potrebe, sigurnost i ljubav tj. prihvaćanje – moraju biti zadovoljene kako bi pojedinci bili motivirani djelovati prema ispunjenju viših potreba – potreba za kompetencijom i samo-aktualizacijom. Iako se u stvarnosti učenici ne ponašaju uvijek u skladu s ovom teorijom, korisno je podsjetiti se potreba koje bi načelno trebale biti zadovoljene kako bi učenici bili motivirani za učenje. Kakvo školsko okruženje zadovoljava pretpostavljene potrebe učenika kako bi oni bili motivirani za učenje? Prije svega se radi o okruženju koje je fizički i emocionalno sigurno, te u kojem se poštuje zadovoljenje fizioloških potreba učenika. Međutim, ono što stvara školsko ozračje su prije svega odnosi među učenicima, nastavnicima, svim ostalim školskim osobljem i najvažnije – odnosi između učenika i nastavnika. Veliki utjecaj na to kako će učenici doživljavati nastavu ima upravo mišljenje koja imaju o pojedinom nastavniku. Zaboravite na kazne i prijetnje kao metode ekstrinzične motivacije. Odnos nastavnika i učenika temeljen na strahu dugoročno ne koristi nikome. Potreba za prihvaćanjem i ljubavi prethodi kompetenciji i samoaktualizaciji. Karakteristike i ponašanja nastavnika koje pomažu u izgradnji pozitivnog odnosa s učenicima: Nastavnik koji je vedar, pristupačan, empatičan i ima smisla za humor Nastavnik koji je i sam motiviran za rad s učenicima te voli učenike Nastavnik koji se trudi biti objektivan i postupati jednako sa svima, koji redovito preispituje svoje ponašanje i viđenje učenika s kojima je možda u konfliktu. Nastavnik koji je spreman s učenicima ulaziti u diskusiju i preispitivati pravila, koji preferira demokratski pristup nad autokratskim (Pavlović-Šijanović, 2015).U nastavničkom zvanju nepresudno je kontinuirano raditi na vlastitoj emocionalnoj kompetenciji, komunikacijskim i općenito pedagoškim kompetencijama kako bi održavali pozitivan odnos, povjerenje i poštovanje s učenicima. Kao nastavnik nemojte zanemariti ni odnose između učenika i njihovu grupnu dinamiku. Učenici koji imaju prijatelje u školi i međusobno se podržavaju radije će u nju dolaziti i aktivno sudjelovati. Motiviranje učenika na učenje i aktivno sudjelovanje u nastavi jedan je od najizazovnijih zadataka svakog nastavnika. Ključno je međutim da kao pedagoški djelatnici kultiviramo ljubav učenika prema znanju i vještinama, prije svega vlastitim primjerom. Za nastavnika je važno znati da možete utjecati na motivaciju učenika na sljedeće načine: Poučavanjem učenika kako da organiziraju svoje učenje, postavljaju ciljeve i traže dodatne aktivnosti i podražaje Organizacijom nastave vodeći se pitanjem kako je ono što učenici moraju naučiti primjenjivo u njihovim životima i diskutiranjem istoga s njima Uvažavajući potrebe učenika, izgradnjom odnosa povjerenja i poštovanja među nastavnicima i učenicima te podržavajući međusobne pozitivne odnose među učenicimaNastavnik je ispunio svoj zadatak ako je pridonio pripremljenosti učenika na život, usađivanjem radoznalosti i ljubavi prema znanju i razvoju vlastitih potencijala. Izvori: Wikipedia, Outwardboundcroatia.com. |
Osnovna škola dr. Franje Tuđmana Lički Osik |