2012-12-12 18:26:00

Važnost socijalnih vještina u rješavanju sukoba

Škola je djetetu drugi dom, tamo provede najveći dio svoga djetinjstva. Prelaskom iz vrtića u školu dijete dolazi u dodir s novom okolinom gdje se treba afirmirati kao član nove zajednice.  Kako bi afirmacija prošla što uspješnije bitne su socijalne vještine.

Što su socijalne vještine?

to su naučeni oblici ponašanja, uvježbane sposobnosti uče se od najranijeg djetinjstva u obitelji; spontano, imitacijom, metodom pokušaja i pogrešaka, a kasnije se utvrđuju i mijenjaju kroz interakciju s ostalom grupom vršnjaka.

Socijalne vještine utječu na odnose s vršnjacima, a važne su i u odnosima djeteta s odraslim osobama pa tako i s nastavnicima. Djeca koja nemaju odgovarajuće socijalne vještine često će reagirati negativno, poput udaranja, prekidanja, upadanja u riječ te će nerijetko biti izolirana iz zajedničkih aktivnosti.
Roditeljski dom je mjesto na kojem dijete od najranije dobi razvija, usvaja i primjenjuje socijalne vještine, ako u tom okruženju vlada pohvala i suradnja, dok kritika i natjecanje u obiteljskom okruženju negativno utječu na razvoj socijalnih vještina.

Rješavanje sukoba

Korijeni brojnih konflikata među djecom su nisko samopoštovanje i loša slika o sebi. Kada dijete ne prihvaća sebe teško mu je uvažiti mišljenje i potrebe drugog djeteta što je osnova čestih ruganja, odbacivanja ili agresivnog ponašanja.
Nerijetko djeca zbog nedovoljno razvijenih socijalnih vještina ne znaju sami riješiti svoje sukobe pa traže pomoć odraslih. U takvim situacijama odrasli griješe i upliću se u sukobe među djecom te pronalaze neko brzo rješenje nesvjesni da na taj način onemogućavaju djeci ovladavanje vještinama potrebnima za kreativno rješavanje sukoba.
Pomoći djetetu da upozna vlastite i tuđe osjećaje, te da istraži načine na koje može spriječiti ili riješiti međusobne sukobe pravilan je pristup rješavanju sukoba među djecom. Učite ih kako da prepoznaju i na odgovarajući način izražavaju svoje osjećaje. Razgovarajte s njima o svojim osjećajima te ih potičite da pričaju o tome kako se osjećaju u pojedinim situacijama.
Razgovarajte s djecom o načinima nenasilna rješavanja sukoba, jasnom izražavanju vlastitih potreba i želja, ali i slušanju i uvažavanju potreba druge djece.

Izvor: Vijest preuzeta sa Portala za škole, autor: Gordana Benat


Osnovna škola Ljudevita Gaja Nova Gradiška