Ispravno držanje olovke
Autor: Hana Škrlec, 28. 1. 2024.
Na početku osnovnoškolskog obrazovanja od velike je važnosti grafomotorika o kojoj smo već pisali. Kretanje i motorika se kod djeteta razvijaju već od prvih dana života i zahvaljujući njima dijete može upoznati okolinu i sebe. Kada govorimo o pokretu, ovdje razlikujemo velike ili grube pokrete (koristimo velike skupine mišića koji nam omogućuju sjedenje, puzanje, hodanje, penjanje, igru i sl.) i male ili fine pokrete (koristimo male mišiće ruku i zapešća te očiju koji nam omogućuju preciznije pokrete i radnje poput zakopčavanja gumba, vezanje vezica, kreativno izražavanje i sl.). Jedan od uvjeta za bolju kontrolu finih pokreta je i koordinacija oko-ruka. Upravo je ta kombinacija, koordinacije oko-ruka i fini pokreti, važna u procesu pisanja. Za razliku od mišića donjih udova koji sazrijevaju u dobi od oko 2,5 godine, pokreti prstiju šake i dlana sazrijevaju tek oko 6.godine života.
Jedan od važnijih čimbenika u pisanju je i lateralizacija, odnosno dominacija ruke kojom pišemo. Svatko od nas ima dominantnu stranu tijela za nešto (dominantno uho na koje uvijek prislanjamo telefon, dominantniju / jaču nogu i stopalo, dominantniju ruku za jelo, pisanje, udaranje čekićem, rezanje nožem i sl.) i kod većine ljudi je desna ruka dominantna što ne treba biti jednako i kod dominantnosti ostalih dijelova tijela ili prilikom različitih aktivnosti. Primjerice, netko može imati dominantnu desnu ruku kojom piše, jede, crta a lijevom rukom preciznije udara čekićem.
Svijest o vlastitom tijelu počinje odmah nakon rođenja, dijete prvo istražuje svoje tijelo a nakon toga istražuje prostor oko tijela te razvija orijentaciju na vlastitom tijelu. Upravo je ta orijentacija na vlastitom tijelu, te orijentacija u prostoru u odnosu na svoje tijelo važna za pisanje ali i čitanje kasnije. Ukoliko dijete ima problem u orijentaciji to dovodi to problema u prostornoj organizaciji pa dijete ne zna gdje započeti pisati, „gubi“ redove, slova su nejednake veličine ili mijenja slična slova.
Kako bi dijete uspješno i pravilno pisalo potrebno je paziti na nekoliko stvari:
- Pravilno držati olovku.
- Stisak olovke ne smije biti prejak, treba lako kliziti olovkom po površini. Povučene linije na papiru ne smiju biti ni prejake ni preslabe.
- Pravilno sjediti te ispravno držati tijelo, laktovi udobno naslonjeni na površinu za pisanje, tabani u potpunosti leže na podu.
Tijekom igre i različitih aktivnosti, djeca jačaju svoje fine pokrete međutim, ukoliko roditeljima nedostaje ideja kako da dodatno potaknu razvoj fine motorike kod svoje djece, donosimo nekoliko primjera.
Aktivnosti jačanja prstiju:
- Dijete podiže mali predmet prstima jedne ruke i taj predmet skriva u šaci (samo jednom rukom). Zatim otvara šaku tako da mu predmet ostane na dlanu. Ponovno pokušava uhvatiti predmet prstima i dlanovima ga vratiti među prste. Sve to dijete pokušava učiniti samo jednom rukom.
- Dijete vrti kocku u ruci i pronalazi stranu s točnim likom (sve jednom rukom).
- Dizajniranje sitnica od gline, plastelina...
Aktivnosti za razvoj mišića dlana:
- Kalup od zemlje, pijeska. Gnječenje gline.
- Kotrljanje dva ili više kamenčića po dlanu (bez pomoći druge ruke).
- Bacanje i hvatanje male loptice.
- Zabijanje velikih čavala, piljenje dasaka ili grana.
- Stiskanje malih loptica (veličine dlana), gumeni prstenovi.
Aktivnosti za jačanje snage i stabilnosti zgloba:
- Namatanje vune u klupko ili špagu na štap (omatanjem niti na statički štap).
- Crtanje krugova, osmica... u pijesku ili zemlji.
- Crtanje po kosim površinama (npr. crtanje po zidu, bojanje ograde).
- Kopanje zemlje malom motikom.
- Mazanje namaza na kruh..
- Guranje dlanom (dva suigrača stavljaju dlan uz protivničke dlanove i pokušavaju se odgurnuti u stranu).
Aktivnosti za razvoj luka dlana:
- Igranje s maticama i vijcima.
- Otvaranje i zatvaranje boca čepovima na navoj.
- Pomicanje malih predmeta (na primjer, sastavljanje mozaika s kamenčićima).
- Skupljanje koralja na uzicu, umetanje kamenčića u usku cijev (tobogan za kamenčiće).
- Guljenje krumpira, jabuka...
- Cijeđenje soka od limuna ili naranče.
- Prelijevanje tekućine iz veće posude u manje posude.
- Rolanje ručnika u "kobasicu".
Aktivnosti za razvoj širenja dlana, kretanja i kretanja dijelova dlana:
- Hvatanje predmeta kliještima.
- Rezanje škarama.
- Hvatanje predmeta štapićima.
- Hvatanje predmeta pincetom.
- Vješanje rublja s kukama za odjeću.
- Korištenje prskalice za zalijevanje (prskanje) biljaka.
SAT | POČETAK | KRAJ |
0. | 7,10 | 7,55 |
1. | 8,00 | 8,45 |
2. | 8,50 | 9,35 |
3. | 9,50 | 10,35 |
4. | 10,45 | 11,30 |
5. | 11,35 | 12,20 |
6. | 12,25 | 13,10 |
7. | 13,15 | 14,00 |
« Rujan 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Ukupno: 443544
Ovaj mjesec: 3248
Ovaj tjedan: 488
Danas: 51