2021-03-23 18:12:00

INTERVJU
Prošlog tjedna imali smo čast u našoj školi ugostiti Ivanu Radovani, etnologinju i konzervatoricu iz Konzervatorskog odjela u Splitu. Etnolozi su znanstvenici koji proučavaju ljudska društva i kulture, a konzervator je stručna osoba kojoj je povjeren nadzor, zaštita i održavanje umjetničkih i kulturnopovijesnih spomenika (građevina, skulptura, urbanističkih cjelina i sl.). Gospođa Radovani je stručnjakinja za tradicionalnu suhozidnu gradnju i prava je osoba za naš projekt. Intervju s konzervatoricom Radovani obavile su učenice 5. razreda: Ria Mandić, Leona Šerić i Lara Žaja. Iz razgovora smo saznali brojne pojedinosti o tradicionalnoj pučkoj kući što će upotpuniti naša znanja koja smo do sada stekli o toj temi. Jedva čekamo u cijelosti poslušati intervju koji će biti prikazan u sklopu filma. Naš povijesni dokumentarac "Manuš stari težački" uskoro će ugledati svjetlost dana i imati će pretpremijeru na stranicama naš škole.
Pitanja koja smo postavili konzervatorici Radovani:
  1. U kojem stoljeću su nastala stara splitska predgrađa Manuš, Varoš, Lučac i Dobri?
  2. Kako je izgledala unutrašnjost kamene pučke kuće? Što se nalazilo u prizemlju, što na prvom katu, a što u potkrovlju?
  3. Zašto se stepenište uz kuću zove balatura, a balkonić na prvom katu sular, a prozor u potkrovlju luminar?
  4. Odakle su nabavljali kamen za gradnju? Tko je taj kamen oblikovao, prevozio?
  5. Tko je sudjelovao u gradnji? Jesu li  sami težaci gradili svoje kuće ili su imali pomoć stručnjaka (građevinara, arhitekata)? (Jesu li sami težaci osmislili izgled kuća ili su to preuzeli od nekog drugog?)
  6. Jesu li ovakve kuće zaštićeno kulturno dobro RH? Zašto su one vrijedne građevine?
  7. Primijetili smo da su kamene kuće prilično zapuštene. Na njima se nalaze klime, satelitske antene...Zašto se gradske vlasti više ne brinu za takve građevine? Što bi gradske vlasti i druge kulturne ustanove trebale poduzeti da se takva gradnja sačuva za buduće generacije?
  8. Što vi mislite mogu li one biti u turističkoj ponudi Splita?
  9. S obzirom da izrađujemo u Vodič po Manušu, što biste nam Vi savjetovali, koje građevine/ sadržaje koji se nalaze na Manušu bismo trebali uključiti u naš Vodič?
 

Osnovna škola "Manuš" Split