2012-10-25 11:25:05

Školska zadaća

Što je školska zadaća i kako je dobro napisati?

Koje su vrste pogrješaka i koja su mjerila ocjenjivanja školske zadaće ?

Školska je zadaća pisani sastav  na zadanu temu. One su najčešće povezane s gradivom književnosti i jezičnog izražavanja. Ponekad se učenicima daju i „slobodne“ teme, tj. teme po izboru učenika.

Zadaća bi trebala pokazati učenikovu pismenost i primjenu znanja iz teorije književnosti (uporaba stilskih sredstava). Učenik treba biti kreativan i originalan, mora imati bogat rječnik i pravilno kompozicijski oblikovati sastav.

Osim izražajnosti i kreativnosti, učenik bi trebao pokazati sposobnost logičnog zaključivanja, raspravljanja i dokazivanja.

Prije samog pisanja napraviti detaljan plan – ukratko skicirati o čemu će pisati u kojem dijelu teksta.

U uvodnom dijelu sastava treba kratko predstaviti temu, tj. ono o čemu će se pisati.

Glavni dio treba sadržavati detaljno razrađenu temu. Pri tome valja paziti da se detalji izlažu postupno i da se ne „skače“ s pojedinosti na pojedinost pa se opet vraćati na već spomenute pojedinosti. Opisujući neku pojedinost, treba o njoj reći sve i tek tada krenuti na sljedeću pojedinost. Dakle,  rečenice moraju biti misaono ulančane i „teći“ jedna iz druge. Izražavati se treba što slikovitije i ne ponavljati iste izraze. Koristiti stilska sredstva da bi sastav bio što maštovitiji i poetičniji. Od velike je važnosti ne odlutati od zadane teme.

U zaključnom dijelu učenik daje kratak sažetak i osvrt na tvrdnju iznesenu u uvodnom dijelu. Time se sastav  oblikuje u jednu kompozicijsku i misaonu cjelinu.

Ispravljanje zadaće

Važno je znati koje vrste pogrješaka postoje i potom ih  izbjegavati.

Vrste pogrješaka

Jezične pogrješke nastaju zbog nepoznavanja jezičnih normi:

pravopisne gramatičke leksičke stilističke

Nejezične pogrješke  vezane su za izvanjezične sastavnice:

-sadržajne

-kompozicijske

- interpretacijske

- logičke

Označivanje pogrješaka

Pogrješke se obično označuju raznim znakovima i verbalnim komentarima u tekstu školske zadaće i na rubnici teksta.

Uobičajeni znakovi za označavanje pogrješaka su naznačivanje podcrtavanjem.

Sve vrste pogrješaka podcrtati jednom crtom ili svaku vrstu podcrtati drugačijom crtom:

- pravopisnu - jednom crtom

- gramatičku – dvjema crtama

- stilsku – valovitom crtom

- sadržajnu – isprekidanom crtom.

Vrste korekturnih znakova:

suvišan razmak prevelik razmak pogrješno uvučen redak izmijeniti redoslijed riječi pogrješna riječ izostavljena riječ ili više riječi suvišna slova ili riječi pogrješan red riječi nešto nedostaje novi odlomak

Ocjenjivanje školskih zadaća

Mjerila ocjenjivanja školskih zadaća

 

OCJENA

 

NEDOVOLJAN

SADRŽAJ

Na sadržajnoj razini učenik nije pisao školsku zadaću u svezi sa zadanom temom i nije ju dovršio.

KOMPOZICIJA

U školskoj zadaći učenik nije ovladao kompozicijom. Nisu vidljivi kompozicijski odjeljci saastavka.

STIL

Učenik ima siromašan rječnik. Stilski nesređeno piše sastavak. Ne povezuje rečenice.

PRAVOPIS

U školskoj zadaći učenik ima šest i više pravopisnih pogrješaka u primjeni pravopisnih pravila.

SLOVNICA

Učenik ima pet i više slovničkih pogrješaka u pisanju riječi i rečenica.

ČITLJIVOST I UREDNOST

Učenik ne piše sastavak pisanim slovima.Školska zadaća je potpuno nečitka.

 

OCJENA

 

DOVOLJAN

SADRŽAJ

Učenik oblikuje sadržaj  školske zadaće prema zadanoj temi, ali ga u potpunosti ne razrađuje.

KOMPOZICIJA

Kompoziciju nedosljedno ostvaruje, iako su kompozicijski dijelovi sastavka vidljivi.

STIL

Učenik piše stilski nesređeno.  Rečenice nisu u potpunosti jasne i suvisle niti ulančane. Rječnik je siromašan.

PRAVOPIS

U školskoj zadaći učenik ima pet  pravopisnih pogrješaka u primjeni pravopisnih pravila.

SLOVNICA

Učenik ima četiri  slovničke pogrješke u pisanju riječi i rečenica.

ČITLJIVOST I

UREDNOST

Učenik miješa tiskana i pisana slova, sastavak je djelomično nečitljiv.

 

OCJENA

 

DOBAR

SADRŽAJ

Sadržaj školske zadaće učenik usklađuje s naslovom, ali nije kreativan.

KOMPOZICIJA

Učenik vidljivo kompozicijski oblikuje tekst, ali jedan je dio teksta kompozicijski nesređen.

STIL

Učenik sastavak stilski razvlači, ima nepotrebnih  riječi i ponavljanja izraza. Ističe osobnu zamjenicu na početku rečenice.

PRAVOPIS

Učenik čini tri do četiri pravopisne pogrješke u primjeni pravopisnih pravila.

SLOVNICA

Učenik ima tri slovničke pogrješke u pisanju riječi i rečenica.

ČITLJIVOST I UREDNOST

Učenik piše pisanim slovima, tekst sastavka je uglavnom čitljiv.

 

OCJENA

 

VRLO DOBAR

SADRŽAJ

Sadržaj je učenikove zadaće izvoran – učenikov, ali nije u potpunosti zanimljiv.

KOMPOZICIJA

Učenik oblikuje sve kompozicijske dijelove, ali ne postiže potpunu cjelovitost teksta.

STIL

Učenik postiže punoću izraza, skladno izražavanje i jasno uobličene misli uz manje stilske nedostatke(bombastičnost, razlivenost, pretrpanost...).

PRAVOPIS

Učenik čini dvije pravopisne pogrješke u primjeni pravopisnih pravila.

SLOVNICA

Učenik čini dvije slovničke pogrješke u pisanju riječi i rečenica.

ČITLJIVOST I

 UREDNOST

Sastavak je pisan pisanim slovima uredan je i čitljiv.

 

 

OCJENA

 

ODLIČAN

SADRŽAJ

Učenik oblikuje sadržaj u cijelosti, zanimljivo i originalno.

KOMPOZICIJA

Kompozicijski model učenik dosljedno provodi ili ima drugu originalnu shemu kompozicije.

STIL

Stil u potpunosti usklađuje sa sadržajem. Učenik pokazuje bogatstvo rječnika, raznovrsnu primjenu izražajnih sredstava kao i uporabu različitih riječi koje služe za pojačavanje dojma.

PRAVOPIS

Pravopisno potpuno točno učenik oblikuje školsku zadaću.

SLOVNICA

Slovnički potpuno točno učenik oblikuje školsku zadaću uz toleranciju jedne pogrješke.

ČITLJIVOST I UREDNOST

Učenik je u cijelosti sastavak napisao pisanim slovima, vrlo uredno i čitljivo.


Osnovna škola Matija Antun Reljković Cerna