2010-02-08 17:17:00

Učenici s posebnim odgojno - obrazovnim potrebama

Školovanje djece s posebnim odgojno – obrazovnim potrebama u Hrvatskoj se odvija u redovnim osnovnim školama te u posebnim odgojno – obrazovnim ustanovama.

U nastavku ćemo se osvrnuti na oblik školovanja u redovnim osnovnim školama, načinima integracije i vrstama programa.

Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (NN 07/2008) i Pravilnikom o osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama u razvoju (NN 23/91) uređuju se oblici integracije učenika s posebnim odgojno – obrazovnim potrebama u redovne osnovne škole pa tako govorimo o potpunoj ili djelomičnoj integraciji.

 

Potpuna integracija (čl. 4 Pravilnika) se ostvaruje uključivanjem učenika s posebnim potrebama u redovni razredni odjel gdje učenik savladava redovni program uz primjenu individualiziranih postupaka u radu ili prilagođeni program. Učenik cijelo vrijeme boravi u razredu s vršnjacima i poučava ga učitelj te ima pravo na posebnu dodatnu pomoć defektologa edukacijsko – rehabilitacijskog profila.

 

Djelomična integracija (čl.7. Pravilnika) se provodi za učenike sa značajnim teškoćama (npr. laka mentalna retardacija) na način da učenik dio nastavnih sadržaja (najčešće obrazovne predmete) savladava u posebnom razrednom odjelu, a dio u matičnom razredu. Posebne razredne odjele vodi defektolog – učitelj (svaka škola nema takvog stručnjaka, pa je potrebna provjera u školi prije upisa jer je poželjno da polaznici ovakva oblika školovanja budu upisani u školu u kojoj već postoje posebne skupine).

 

Prilagođeni program je oblik programa kojeg učenik savladava unutar potpune odgojno – obrazovne integracije. Ovakav program je prilagođen učeniku, njegovim «jakim» stranama odnosno sposobnostima, onome što može uz uvažavanje teškoća, onoga što ne može kao ostali učenici u razredu. Prilagođeni program izrađuje učitelj u suradnji s defektologom na početku svake školske godine, tijekom godine se može mijenjati i nadopunjavati. Na kraju školske godine potrebno je izraditi izvješće o uspješnosti učenika. Program se može prilagoditi iz svih ili samo iz pojedinih obrazovnih predmeta.

 

Redovni program s individualiziranim pristupom i postupcima se odnosi na primjenu onih metoda i sredstava koji podupiru posebne edukacijske potrebe djeteta. Sadržaj redovnog programa se ne «smanjuje», individualiziraju se samo postupci i zahtjevi i to najčešće : zahtjevi s obzirom na samostalnost učenika, zahtjevi s obzirom na vrijeme rada, zahtjevi s obzirom na način rada, zahtjevi s obzirom na provjeravanje te zahtjevi s obzirom na aktivnost.

 

Učenici s posebnim odgojno – obrazovnim potrebama se ocjenjuju ocjenama od 1 – 5. Učitelji prilikom ocjenjivanja koriste Naputak o praćenju i ocjenjivanju učenika s teškoćama u razvoju u osnovnoj i srednjoj školi (Glasnik Ministarstva prosvjete i športa RH, 4/1996).

 

Učenik s posebnim odgojno – obrazovnim potrebama koji je završio redovnu osnovnu školu ima pravo na nastavak školovanja u redovnim srednjim školama prema postojećem interesu i njegovim posebnim edukacijskim potrebama. Učenik ostvaruje pravo upisa temeljem Rješenja o primjerenom obliku školovanja te Mišljenja službe za profesionalno usmjeravanje i naobrazbu Zavoda za zapošljavanje.

 

Više o ovoj temi saznajte u prezentaciji u prilogu ili u razgovoru sa školskom defektologinjom.


Osnovna škola Matija Antun Reljković Cerna