2013-03-21 10:30:59 21. 03. DAN DAROVITIH UČENIKA Danas 21. 03. kada obilježavamo Dan darovitih učenika razmišljamo o učenicima koji se ističu svojim sposobnostima i inteligencijom te su odlikuju svojim literarno-recitatorskim, matematičkim, likovnim, dramskim, sportskim ili bilo kojim drugim postignućima. No, tko su daroviti učenici i kako ih prepoznati?
Postoje različite definicije darovitosti, no David George u knjizi „Obrazovanje darovitih: kako identificirati i obrazovati darovite i talentirane učenike“ daje slijedeću definiciju: „Daroviti učenici su oni učenici koji pokazuju potencijal za izuzetnu uspješnost u mnogim različitim područjima djelovanja. Talentirani učenici su oni učenici koji pokazuju potencijal za izuzetnu uspješnost u jednom području djelovanja.“ Kako prepoznati darovite učenike? Daroviti učenici imaju određene karakteristike. Kognitivne osobine: veoma dobro zapaža stvari iznimno znatiželjan intenzivno zainteresiran za svijet oko sebe izvrsno pamćenje dugo zadržavanje pažnje izvrsna moć rasuđivanja brzo i lako uočava odnose u idejama, objektima ili činjenicama brzo i fleksibilno razmišljanje kompleksno i originalno razmišljanje izvrsne vještine rješavanja problema brzo uči, s manje prakse i ponavljanja neobična i / ili živa maštaSocijalne i emocionalne osobine zainteresirani za filozofska i društvena pitanja vrlo osjetljiv, emocionalno, pa čak i fizički zabrinut za pravednost i nepravdu perfekcionist energičan dobro razvijeni smisao za humor obično introvertirano motiviran dobro se ponaša i komunicira s roditeljima, nastavnicima i drugim odraslim osobamaVokabularne osobine: uočljivo opsežan vokabular rano je počeo čitati čita brzo i opsežno pita: "što ako" pitanja
(http://zena.hr/clanak/predskolski_uzrast/10_znakova_da_bi_vase_dijete _moglo_biti_posebno_nadareno/5131) Najvažniju ulogu za razvoj darovitosti kod pojedinca imaju obitelj, škola i sam pojedinac. Efikasna obiteljska okolina mora osigurati zadovoljenje četiri osnovne potrebe darovitog djeteta: potrebu za ljubavlju i sigurnošću, potrebu za novim iskustvima, potrebu za postizanjem uspjeha i potrebu za osjećajem odgovornosti i nezavisnosti (http://www.portalalfa.com/mambo/index2.php?option=com_content...) Također, nezaobilaznu ulogu u prepoznavanju darovite djece imaju nastavnici. Elementi nastavne atmosfere koji nepovoljno utječu na darovitost: - nezanimljivost nastave, - pretjerano naglašavanje ocjena i vanjskih kriterija uspjeha, - sitničavost propisa i nepovjerenje nastavnika u sposobnosti učenika, - nagrađivanje napamet, tj. vjernog reproduciranja materijala i netolerancija za odstupanja od uobičajenog i prihvaćenog mišljenja ili načina mišljenja. Elementi nastavne atmosfere koji povoljno utječu na darovitost: - omogućiti učenicima slobodu i ohrabrivati ih u samostalnom mišljenju i postupcima, - omogućiti zadovoljavanje radoznalosti i njeno daljnje razvijanje, - omogućiti svladavanje osnovnih znanja i vještina, - omogućiti i osigurati ponavljanje radi potpunog usvajanja osnovnih znanja i vještina, - poticati i nagrađivati divergentno mišljenje, maštu i perceptivno predočavanje. Nastavnik ne mora biti kreativan stvaratelj, ali bi trebao osigurati slobodni razvoj interesa, ne zakočiti emotivni kreativni sklop i individualiziranim pristupom u razredu poticati razvoj interesa i stjecanje baze znanja, koji su usklađeni s vrstom i razvijenošću sposobnosti učenika. Nastavnik bi trebao omogućiti učenicima pristup izvorima specifičnog znanja donoseći mu ili ga upućujući na određene knjige, časopise, ustanove: knjižnice, muzeje, prirodne životne sredine i situacije, društva, organizacije, umjetničke ustanove, priredbe, izložbe; - omogućiti pristup instrumentima i poduci u njihovoj upotrebi (računalo, teleskop, snimateljski pribor, ...) - razvijati ljubav i trajni interes za određene aktivnosti i područja: razgovorima, pokazivanjem iskrene zainteresiranosti za područje interesa djeteta i njegovo napredovanje u tom području, sudjelovanje u dječjem napretku i pružanjem podrške, savjeta i pomoći u problemskim situacijama; - uspostaviti suradnju s roditeljima darovitog djeteta i uključiti ih na širenju i podržavanju »potporne mreže« koju je nastavnik započeo; - omogućiti djetetu kontakte sa stručnjacima iz područja interesa - pronalaženje (u zajednici) kvalitetnog mentora koji će voditi darovito dijete u više nivoe darovitosti (http://www.portalalfa.com/ mambo/index2.php?option=com_content...) Naposljetku, važnu ulogu za razvoj darovitosti ima sam pojedina – dijete jer o njegovoj motivaciji ovisi hoće li razviti svoju darovitost ili neće.
Preporučena literatura: George, David. Obrazovanje darovitih: kako identificirati i obrazovati darovite i talentirane učenike, Zagreb, 2004. Cvetković Lay, J. i Sekulić Majurec. Darovito je, a što ću s njim?, Zagreb, 1998. Cvetković Lay, J. Darovito je, a što ću sa sobom?, Zagreb, 2002. Vrgoč, H. Poticanje darovite djece i učenika, Zagreb, 2002. YahnkeWalker, S. Darovita djeca, Zagreb, 2007.
|
Osnovna škola Matija Antun Reljković Cerna |