2019-12-02 21:36:00 Dokumentarni film U programskom sadržaju medijske kulture za osmi razred ističe se dokumentarni film. Kako učenici svoje slobodno vrijeme često provode gledajući različite vrste filmova, ispunjavali su anketu o učestalosti i razlozima gledanja ponajviše dokumentarnih filmova. Nakon provedene ankete može se vidjeti kako najviše prostora daju igranome filmu, a najčešći je razlog gledanja dokumentarnoga filma da nešto novo nauče. Dokumentarni bi film trebao biti više zastupljen i u ostalim predmetima jer putem osjetila vida i sluha mogu doživjeti i lakše zapamtiti sadržaje predmeta. Dokumentarni se film tematski i sadržajno oslanja na događaje u zbilji. Za razliku od igranoga filma, dokumentarni film ne obilježava izmišljeni, namješteni i pripremljeni događaj, već stvarni ljudi u stvarnome prostoru, u životnim situacijama. O pitanju realističnosti u dokumentarnome filmu moglo bi se raspravljati. Naime, redatelj dokumentarnoga filma bira i određuje što će se i kako vidjeti u pojedinome kadru te na taj način bira prizore koje pronalazi u stvarnosti, stoga dokumentarni film nije mehanička reprodukcija zbilje što je važno napomenuti učenicima. Vrste dokumentarnoga filma ovise o temi i namjeri, a dijele se na činjenični film (prikazivanje događaja, reportaže, odnosno nadogradnja snimanoga događaja), namjenski film (obrazovni film), popularno-znanstveni film, promidžbeni film (od političke propagande do reklamnih filmova) i antropološki film (život pojedinca, sredine). Anketu su ispunjavali učenici 8. b i 8. c razreda prije obrade dokumentarnoga filma na satu tako da tada učenici nisu bili upoznati s vrstama dokumentarnoga filma. Zadatak nakon obrade bio je pogledati jedan dokumentarni film određene vrste kod kuće te ga prikazati ostalim učenicima vodeći se sljedećim natuknicama: vrsta dokumentarnoga filma, naziv, vrijeme prikazivanja, tema, zapisati jednu činjenicu koja im je poznata od prije i jedna koju su prvi put čuli gledajući film. Nadamo se da se odnos prema dokumentarnome filmu promijenio nakon obrade i individualnoga zadatka. Anketa je bila anonimna, učenici su trebali poredati koje filmske rodove najviše vole gledati te koliko često i zašto gledaju pojedine vrste dokumentarnih filmova. Obrazac ankete koju su učenici ispunjavali: ANKETA: DOKUMENTARNI FILM 1. Spol M Ž 2. Poredaj filmske rodove prema svojem zanimanju i to tako da na prazne crte ispred svakoga istaknutog filmskog roda napišeš redni broj 1., 2. ili 3., pri čemu redni broj 1. označuje najveće zanimanje, 2. manje zanimanje i redni broj 3. najmanje zanimanje. _____animirani film ______igrani film ______ dokumentarni film 3. Kvačicom označi istinitu tvrdnju. Volim gledati nikada ponekad uvijek obrazloženje Činjenični dokumentarni film (reportaža, događaj)
Namjenski dokumentarni film (obrazovni)
Popularno-znanstveni dokumentarni film
Promidžbeni dokumentrani film (reklamni)
Antropološki dokumentarni film (život pojedinca ili sredine)
Anketu je ispunilo 17 učenica i 20 učenika, a vidljivo je kako nema nekih većih odstupanja mišljenja u spolu ispitanika. Poredak filmskih rodova prema zanimanju donio je rezultat da većina učenika i učenica stavljaju igrani film na prvo mjesto (10 učenica i 13 učenika), na drugo mjesto animirani film (12 učenica i 9 učenika), a na treće mjesto dokumentarni film (12 učenica (isti broj kao za animirani film) i 13 učenika). učenice mjesto mjesto mjestoanimirani film 4 12 1 igrani film 10 3 4 dokumentarni film 3 2 12 učenici
animirani film 5 9 6 igrani film 13 6 1 dokumentarni film 2 5 13
Iako učenici dokumentarni film rijetko gledaju i tek ih njih petero stavljaju na prvo mjesto, u sljedećoj je tablici vidljivo da ipak neke vrste dokumentarnoga filma ponekad ili uvijek gledaju. Učenice
Volim gledati nikada ponekad uvijek Činjenični dokumentarni film (reportaža, događaj) 7 9 1 Namjenski dokumentarni film (obrazovni) 9 5 3 Popularno-znanstveni dokumentarni film 8 8 1 Promidžbeni dokumentrani film (reklamni) 11 6 0 Antropološki dokumentarni film (život pojedinca ili sredine) 6 10 1
Učenici
Volim gledati nikada ponekad uvijek Činjenični dokumentarni film (reportaža, događaj) 9 8 3 Namjenski dokumentarni film (obrazovni) 10 10 0 Popularno-znanstveni dokumentarni film 8 10 2 Promidžbeni dokumentrani film (reklamni) 10 9 1 Antropološki dokumentarni film (život pojedinca ili sredine) 6 12 2 Obrazloženja su kod većine slična pa će biti ispisana za odgovore nikada, ponekad i uvijek, ali ne i po vrstama dokumetarnoga filma. NIKADA „Ne zanima me.“ „Nije mi zabavno.“ „Previše su komplicirani.“ „Dosadni su i ne zanimaju me. Dosta mi je škole.“ „Ne volim obrazovne filmove.“ „Ne da mi se gledati.“ PONEKAD „Nekada se u filmu spominje nešto što smo obrađivali u školi.“ „Zanimaju me životne priče drugih ljudi.“ „Pomalo je zanimljivo.“ „Nekada su zabavni i shvatim ih.“ „Naučim nove zanimljivosti koje mi mogu poslužiti u životu.“ „Gledam ponekad ako je potrebno.“ „Zato što mi se sviđa i naučim nešto.“ „Zato što ne gledam često televizijski program.“ „Gledam da ubijem dosadu.“ „To mi je donekle zanimljivo.“ „Ovisi o čemu je.“
UVIJEK „Jako mi je zanimljivo.“ „Volim gledati jer volim povijest.“ „Volim gledati o životima drugih ljudi.“
Kako učenici budu rasli i izgrađivali se u odgovorne osobe (nadamo se željne znanja) sigurno će se mijenjati i njihovo zanimanje za određene vrste dokumentarnih filmova.
|
Osnovna škola Matija Antun Reljković Cerna |