2013-03-22 12:43:54

Dani poticajne nastave

Voda

19. -22. 3. 2013. godine

 

Lagani vjetrić

zaljuljao čamac.

Grli ga more.

(Monika Damjan, 7.a)

                                 

Kao i svake godine do sada, prije odlaska na Uskršnje blagdane, u našoj se školi odvijaju Dani poticajne nastave. Ovogodišnja tema Dana vrlo je uspješno realizirana u 19 radionica. Matična je škola zajedno sa svojim područnim školama iz Kaštela, Momjana i Brtonigle te gostujućim učenicima iz talijanske osnovne škole Edmondo de Amicis iz Buja te učenicima iz slovenske OŠ Maksa Pleteršnika iz Pišeca, doprinijela  da i ovi trinaesti Dani poticajne nastave ispadnu što bolji, ljepši, zanimljiviji. Sve je u nama i oko nas bilo u znaku značajne, za život neophodne pojave, ponekad razornih snaga. U znaku velikog plavog prostranstva, kao i sićušne kapljice kiše. U valu, izvoru i slapu, stihu, slici i pjesmi. Sve je odisalo, žuborilo i progovaralo zvucima vode.

U radionici prvoga razreda Voda u voću i povrću učenici su istražili okuse voća i povrća te otkrili kisele i slatke okuse. Pripremili su nam kratki igrokaz pod nazivom Što je to voda bez soka?, dok su kostime raznog voća i povrća sami izradili. Drugi je razred, vođen Cesarićevim stihom „Teče i teče jedan slap, što u njemu znači moja mala kap?“ uvježbao koreografiju Ples vodenih kapljica. Svaki je učenik predstavljao kapljicu u ovećem valu, jer svaka kaplja pomaže ga tkati. Bit radionice bila je u razvijanju pokreta, ekspresija, dok prirodna potreba za plesom, koja je prisutna u svima nama, jedna je od kreativnih mogućnosti realizacije ove zanimljive tematike. Trećašići su ove godine osmislili mnogo toga: rebuse, križaljke, mozgalice – i sve to na temu vode. Izradili su eko-strip o vodi, odali su joj počast time što su joj napisali eko-himnu, nacrtali su eko-priču. I još su nam nešto osmislili: reklamu o čistoj i bistroj izvorskoj vodi, koju ne budemo li pazili, i neće više biti toliko čista. Svojim su simpatičnim sloganom i izmišljenim nazivima vode nastojali privući našu pažnju i želju za kupnjom upravo njihove vode. Poslužite se želite li Zlatnu, Planinsku vodu ili pak vodu naziva Eko junak.

U četvrtom su razredu likovnom kombiniranom tehnikom izradili morsko dno i upoznali nas sa  životinjskim carstvom koje se krije u morskim dubinama. Ribicama, rakovima, školjkama, meduzama, morskim algama...

Područna je škola Kaštel ove godine imala dvije radionice. U prvoj radionici naziva Voda u pjesmi i stihu, proučili su i pisali pjesme s bogatom tematikom vode. Likovnim su se izričajem također pozabavili i naslikali predivne motive vode i prirode u kojoj ona „obitava“. Toj se radionici ove godine pridružila i PŠ Momjan koja je svojim kreativnim snagama druženjem i radom obogatila rad. U drugoj su, Likovnoj radionici, oslikavali temperom morske kapi uz pomoć jednog običnog, ali u ove svrhe vrlo neobično iskorištenog začina – kuhinjske soli. Htjeli su eksperimentirati kakav će učinak ona prouzročiti na likovnom radu. Pomiješane s temperom svjetlucale su pod suncem. U Područnoj školi Brtonigla imali su također veoma zanimljive aktivnosti. Radionicom Žvot u kapljici vode oslikali su školski zid  motivom podmorja te istražili značajke i bitnost vode za svijet.

U višim su razredima također realizirali, istražili i otkrili mnoge zanimljive teme.

U radionici Voda u riječi i slici pisali su japansku poeziju:  haiku, haibun, renge, a najzanimljivije su pjesme ovjekovječili i smjestili unutar oslikanih impresija, naslikanih tehnikom akvarela i tuša. Veoma je kreativno bilo u radionici Biblijska simbolika vode i njezino duhovno značenje. U toj su radionici likovnom tehnikom i razgovorom osvijetlili mjesta u Bibliji u kojima se javlja motiv vode. Istražili su duhovnu simboliku vode unutar Svetoga pisma. Na jedan vrlo domišljat i kreativan likovni način prikazali su prelazak preko Crvenoga mora. Učitelj je uz pomoć polaznika radionice izradio velike ćupove kako bi u radionicu prizvao sjećanje o predavanju na jedno od većih čuda; kada je Isusu pretvorio vodu u vino. Izradili su i oslikali maketu s motivom potopa. Izradili su i korablju kojom je Noa spasio sebe, svoju obitelj i životinjske vrste.

Bilo je i nekoliko radionica u kojima su osvješćivali učenike i ukazivali na problematiku onečišćenja voda, rijeka i jezera u svijetu. Tri su su grupe potanje razradile ovu globalnu problematiku onečišćenja. Polaznici radionice Voda u našoj okolici propješačili su sva okolna mjesta grada Buja, točnije područje Momjana, Marušića i Kremenja u potrazi za izvorima, virovima, slapovima. Njihovih stopa trag može se primijetiti oko izvora Serijeza kojeg su dobro očistili, izrezali grmlje, počistili smeće te kamenjem popločali prilaz izvoru, postavili mostić i škrile. To njihovih ruku djelo govori nam da prirodu treba poštivati i odnositi se prema njoj kao prema velikoj majci. Posjetili su i izvor San Pelegrin, štrenu Orsola i šternu Mokori. Ove dvije šterne glase kao najljepše šterne na Bujštini. Obišli su i neke bare. Jedna od njih je bara Rošokai, ona je prema saznanjima najveća te najljepša bara u okolici Buja. Do izvora nisu mogli jer je bio nedostupan.

Sličnom se problematikom bavila i radionica Vode na Bujštini. Uz pomoć svog voditelja učenici su tražili izvore, bunare po Bujama. Istražili su gdje se nalazi čista, a gdje onečišćena voda, i sve su to snimili i montirali u vidu kratkog filma-reportaže pod nazivom Dnevnik TV Buje.

Radionica Onečišćenje voda, bila je veoma zanimljiva po svemu. Istražili su problematiku onečišćenih voda na primjeru rijeka Sjeverne i Južne Amerike. Ispisali su poslovice i mudre izreke o očuvanju okoliša i vode. Izradili su i kartu Istre na kojoj se može jasno vidjeti gdje se nalazi koja rijeka, pritok, izvor ili potok. A možete li zamisliti da i voda misli, osjeća i pamti? U radionici zanimljiva sadržaja, ali i naziva Drink to think, učenici su gledali istraživanje Dr. Ermota koji znanstveno dokazuje kako voda ima tu sposobnost da pamti i razlikuje pozitivne riječi, misli i emocije kao i one negativne. Sve zaprimljene emocije i riječi  bilježi u vidu pravilnih ili pak narušenih kristala. A sada, ako samo zamislimo da je naš organizam većim dijelom satkan od vode, slijedi nam zaključiti: što više lijepih riječi i emocija razvijam u sebi to će i moji kristali biti ljepši i jače će svjetliti.

Ugroženih životinjskih vrsta u našem Jadranskom moru ima, na što treba svakako skrenuti pažnju javnosti. O toj se problematici zainteresirala radionica Ugrožene vrste - Sjeverna medvjedica. Istraživanjem su doznali da je uz dobrog dupina jedna od životinjskih vrsta u izumiranju.

A da voda može poprimiti i pokazati svoje drugo i nimalo dobrohotno lice razorne snage, obradila je radionica pod nazivom Razorne moći vode – svjetske misterije. U toj su radionici učenici istražili razornu moć vode, koja kad krene nikoga ne štedi. U Glazbenoj radionici svojom su kreativnošću, željom i talentom, uz suradnju s pristiglim gostima, skladali pjesmu o vodi koja će u našoj školi zasigurno postati pravi hit. Ta pjesma podiže svijest o očuvanju vode.

Učenici Posebnog odjela dali su svoj doprinos Danima time što su cijedili, pili i radili voćne sokove od limuna i naranče. Pomatrali su kišu i uočavali promjene u prirodi, vremenske uvjete koji su bili u znaku kiše. U novinarskoj je radionici bilo mnogo toga: rada, truda, kao i u svim radionicama. Posebno smo surađivali s Grupom za tehničku potporu koja je pripremila power-point i konferansu kojom su predstavljene sve radionice pristiglim gostima. Mi, novinari, sastavili smo ovaj izvještaj, sakupljali smo informacije i fotografirali urađeno u ovim vodenim Danima punih rada, kreativnosti i zahvale vodi, koja će nam to, dakako, jednog dana uzvratiti.

Završna prezentacija održala se u dvorani Pučkog otvorenog učilišta, kao i plesno-scenski nastup obogaćen filmom-reportažom o vodi na Bujštini. Likovni dio predstavljen je u holu škole, u jutarnjim terminima prije odlaska u Učilište.

Pozdrav i do iduće godine.

Novinarsko-fotografska grupa.


Osnovna škola Mate Balote Buje