2020-04-07 15:50:29

Smjernice i savjeti za roditelje sukladno Uputama MZO-a o vrednovanju i ocjenjivanju učenika tijekom nastave na daljinu

Dragi roditelji, 

u nastavku vam donosimo sve smjernice i savjete vezane za vrednovanje i ocjenjivanje učenika na daljinu, a sve sukladno uputama Ministarstva.

 

Osigurati i postaviti pravila škole u kući i odrediti vrijeme za učenje Poticati  dijete da samostalno odrađuje postavljene zadatke i poticati ga da se za sve nejasnoće obrati učitelju Pomoći djetetu, ali ne izvršavati obaveze umjesto njega Surađivati s učiteljima i  stručnim suradnicima Poticati ih na učenje, istraživanje i dobru organizaciju vremena Pratiti način rada i pomagati mu da uči kako učiti ( u suradnji s učiteljima i stručnim suradnicima) Upoznati roditelje što se od učenika očekuje : samostalnost, kreativnost, mogućnost korištenja naučenog, timski rad,… Svi će učenici u ovom razdoblju dobiti i ocjenu iz aktivnosti u izvršavanju svojih obaveza Vrednovati će se bitni sadržaji Inovativne metode vrednovanja – izrada projekata, plakata, rješavanje problema, praktični radovi, istraživački radovi, ali uz potporu učitelja i vršnjačku potporu Vrednovat će se aktivnost učenika preko diskusija i domaćih zadaća ( barem jedna ocjena) Do kraja nastavne godine dvije ocjene Sve videolekcije na stranici Škole za život

 U vremenu  izvanredne situacije, u  ovom trenutku više ste nego uobičajeno uključeni u rad škole, ali i u osiguravanje kruga povjerenja za učenje.

 Posebno je to izraženo kod učenika u razrednoj nastavi. Prvenstveno je  svima nama cilj dobrobit samih učenika koje kvalitetnim povratnim informacijama treba poticati na učenje.

 S obzirom na to da smo se svi našli u potpuno novoj situaciji i vrsti nastave, važno je da svi  , imaju razumijevanja jedni za druge, učitelji, učenici i roditelji.

Od vas se u nastavi na daljinu očekuje više nego u nastavi u školi jer ste odrasle osobe koje s učenicima imaju izravan svakodnevni kontakt te je dobro da budete upoznati i s načinima vrednovanja i ocjenjivanja u nastavi na daljinu.

Sada vam je cjelokupni proces učenja i poučavanja vidljiviji nego kada se veći dio toga procesa odvijao u školi, ali i zato jer dolazi do pomaka u načinu vrednovanja i ocjenjivanja.

Osigurajte  i postavite djetetu pravila škole u kući i odredite vrijeme za učenje osobito u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi.

Svjesni smo  da ni djeca, a ni vi, ne doživljavate svoj dom kao školu. U ovim uvjetima više nije tako i na takav se način trebate  postaviti i prema djeci.

 Potičite dijete da samostalno odrađuje sve zadatke i ohrabrite ga da se za sve nejasnoće obrati učitelju.

Vaša je odgovornost pomaganje djetetu – ali ne i raditi umjesto njega.

Iako je razumljivo  vaše nastojanje da učenici postignu bolje rezultate, a time i ocjene, vaša pomoć ne smije prijeći u pisanje zadaća umjesto učenika, izradu radova koji učenici trebaju samostalno napraviti ili pritisak na učenike i učitelje vezano uz bolje ocjene.

 Prelaskom na pomoć koja to nije, upitan je  razvoj odgovornosti i samostalnosti kod djece i umanjuju se  njihove šanse za samostalno snalaženje u procesu učenja i svakodnevnog rješavanja problema.

Roditelji su oni  koji odgajaju  svoju djecu da ne varaju, ne prepisuju i da cijene rad, kako svoj, tako i tuđi. Pritom surađujte s učiteljima i stručnim suradnicima da biste osigurali opću dobrobit svoje djece, poticali ih na učenje, na istraživanje i dobru organizaciju vremena tijekom nastave na daljinu.

Tijekom učenja i vrednovanja, možete pratiti način rada učenika i u suradnji s učiteljima i stručnim suradnicima pomagati mu u osmišljavanju što boljih pristupa i načina učenja, odnosno pomagati mu da uči kako učiti.

Vezano uz vrednovanje i ocjenjivanje sljedeći naglasci važni su za roditelje:

 Vrednovanje se ne oslanja, kao do sada, na poznavanje sadržaja kao glavni pokazatelj znanja, već će se  obratiti pažnja i na druge elemente (samostalnost, kreativnost, mogućnost korištenja naučenog, timski rad…).

 Posebno je i istaknuto da će svi učenici u ovom razdoblju dobiti i ocjenu iz aktivnosti u izvršavanju svojih obaveza, ali i da se očekuje njihov  samostalan rad na složenijim zadacima. U tim složenijim zadacima dobro je da budete upoznati s njima, ali bez sudjelovanja  u izradi i pisanju takvih radova umjesto učenika.

Vrednovanje se provodi da bismo učeniku dali povratnu informaciju je li ostvario odgojno-obrazovne  ishode, ali i kako će poboljšati svoje učenje. Da bismo to postigli, moramo pratiti rad učenika, poticati njihovu aktivnost i suradnju, kako s učiteljem tako i s drugim učenicima. 

Inovativne metode vrednovanja uključuju izradu projekata, plakata, rješavanje problema, izradu e-portfolija,  istraživačke radove, praktične radove, projekte, ali za sve njih potrebna je potpora učitelja i vršnjačka potpora kao i postupnost izrade uz povratne informacije učeniku na različitim stupnjevima izrade.

Konkretno, u svim predmetima može se vrednovati aktivnost učenika preko diskusija i domaćih zadaća i tome pridodati barem jedna ocjena.

 U svakom predmetu moguće je napraviti i jedan složeniji zadatak u obliku plakata, prezentacije, projekta, istraživačkog rada, kritičkog prikaza ili problemskog zadatka i takav se rad može vrednovati rubrikom ili nekim drugim načinom koji jasno prikazuje elemente i kriterije vrednovanja.

 Najmanje  dvije ocjene do kraja nastavne godine mogu dobiti svi učenici.

Za predmete u školama koji se izvode s tjednom satnicom od četiri sata tjedno (Hrvatski jezik i Matematika) usmeno ispitivanje poželjno je provesti jedanput do kraja školske godine, a posebno ukoliko učitelj ili učenik imaju dilemu oko zaključne ocjene, odnosno ukoliko nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjene.

 Za predmete s tjednom satnicom od tri sata tjedno usmeno ispitivanje preporuča se provesti ukoliko se učenika ocjenjuje ocjenom odličan ili ako nastavnik procijeni da nema dovoljno elemenata za zaključivanje pozitivne ocjene i da je ovo primjereni oblik ispitivanja.

Zaključno, u ovakvim izvanrednim uvjetima, odluke MZO se donose sukladno preporukama stručnjaka i epidemiološkoj situaciji te stalno uslijed promjena okolnosti možemo očekivati i promjene nekih odluka,  naravno u interesu učenika ili njihovih mogućnosti za nastavak obrazovanja.

 

 

Stručna suradnica:

Bruna Kuharić-Milovan, ped.prof.


Osnovna škola Dr. Mate Demarina Medulin