2015-03-23 14:31:39 Poteškoće u učenju Djeca s posebnim edukacijskim potrebama Želim školu koje ću se s ponosom i ugodom sjećati, u kojoj su djeca i učitelji važniji od programa, školu koja prepoznaje pozitivne vrijednosti djece i u kojoj se uče životne vještine. Članovi Dječjeg foruma Svi mi koji radimo u školi želimo svakom djetetu da upravo s ovakvim sjećanjem na školu dalje raste. Možda katkad pogriješimo, ali moramo biti otvoreni za kritike koje će nam uputiti djeca jer ona najbolje znaju što žele, što mogu i što ne mogu, kad su sretna, a kada nisu. Djecu s posebnim edukacijskim potrebama ne smijemo određivati onim što im nedostaje, već onim što imaju, a to su njihove brojne vještine i talenti. Potrebno im je osigurati jednake uvjete i mogućnosti odgoja i obrazovanja, poštovati ih i prihvaćati upravo takve kakvi jesu, jer različitost je bogatstvo, a ne nedostatak. Djeca svih dobi međusobno se razlikuju po svojim sposobnostima, vještinama, znanju, ponašanju, te po tome što vole ili ne vole. Razlike proizlaze iz različitih iskustava djece, nasljednih osobina, temperamenta i sposobnosti za učenje, a ovise i o vrsti tjelesnog (motorika, vid, sluh) ili intelektualnog oštećenja. Stupanj razvoja djeteta je ovisan, dakako, o težini invaliditeta i teškoća u učenju te o uvjetima koji proizlaze iz životne sredine djeteta (je li mu pristupačan vrtić, škola, ima li iskustvo igre s vršnjacima, komunikacije s odraslima).
Što su poteškoće u učenju? Poteškoće u učenju obuhvaćaju specifično funkcioniranje koje ometa sposobnost pohranjivanja, obrade ili stvaranja informacija i na taj način stvara raskorak između sposobnosti i učinjenog. Poteškoće u učenju mogu utjecati na sposobnosti čitanja, pisanja, govora ili matematičkog računanja, a mogu ometati i društvene vještine. One mogu utjecati na jedno ili više razvojnih područja. Djeca s tim poteškoćama mogu s određenim vrstama zadataka imati značajne probleme dok pri drugim vrstama mogu nadmašiti ostale. Poteškoće se ne mogu izliječiti niti se može očekivati da će same nestati. Međutim, djeci se može pomoći kako te nedostatke nadoknaditi, odnosno kako ih čak i sasvim nadvladati. Najčešće poteškoće u učenju Disleksija se odnosi se na poteškoće iščitavanja i razumijevanja pročitane riječi i pravilnog pisanja riječi. Dijete zamjenjuje slova koja sliče zvučno ili slično izgledaju (d-b, b-p, i-l, š-ž, m-n) te ispušta slogove i dijelove riječi. Disgrafija se odnosi na poteškoće usvajanja vještine pisanja. Prepoznaje se u nepravilnom držanju olovke, nečitkom rukopisu, nepoštivanju crtovlja, ispuštanju slova i slogova te zamjeni slova. Diskalkulija se odnosi na poteškoće usvajanja matematičkih vještina i utječe na matematičko računanje. Može također utjecati i na sposobnost pamćenja matematičkih podataka te na pojam vremena i novca. Dispraksija se odnosi na motoričke poteškoće i utječe na sposobnost koordiniranja pokreta. Poteškoće slušnog procesiranja se odnose na sposobnost pojedinca da analizira ili razumije informacije koje dobiva slušanjem što je ključna pretpostavka za uspješno korištenje jezika i nužno je za čitanje. Poteškoće vidnog procesiranja se odnose na narušenu sposobnost stvaranja smislene slike iz informacija koje primamo vidom. Poremećaj pažnje sa ili bez hiperaktivnosti se ponekad javlja uz poteškoće u učenju. Obilježja ovog poremećaja uključuju naglašeni motorički nemir, rastresenost i/ili impulzivnost što može utjecati na mogućnost podučavanja takvih osoba. Kako prepoznati poteškoće u učenju? Iako mnogo djece povremeno pokazuje neke probleme u učenju i u ponašanju, neka se ponašanja trebaju uzeti u obzir kao upozorenje za traženje pomoći i savjeta kada dijete ne ispunjava zadatke u skladu sa svojom kronološkom dobi.
Kod djece školske dobi mogu biti prisutne poteškoće u:
Uz navedene poteškoće, djeca s poteškoćama u učenju mogu i:
- gurati, hrvati i dodirivati druge bez nekog razloga Ako ste prepoznali neke od navedenih teškoća te ste zabrinuti za razvoj svoga djeteta ili njegov napredak u školi, važno je da se posavjetujete s nekim od stručnjaka, kao što je učitelj, pedagog ili defektolog u školi. Od koristi može biti i razgovor s liječnikom te stručnjacima u savjetovalištima. Kako roditelji mogu pomoći? Roditelji igraju važnu ulogu u školskom uspjehu i ohrabrivanju te podržavanju neovisnosti u školi i kući. Uspjeh i neuspjeh sami po sebi ne utječu na djetetovu motivaciju za učenjem, no reakcija roditelja i učitelja na djetetov uspjeh ili neuspjeh mogu imati snažan učinak. Stoga je iznimno važno ohrabrivati dijete u nastojanju da ovlada nekom aktivnošću koja vodi do svladavanje određene vještine.
Svaki je napor postignuće za sebe. Važan je trud, a ne krajnji rezultat.
1. Dopustite svom djetetu da vam pomogne u kućnim obvezama
2. Neka upute budu jasne i jednostavne
3. Pridržavajte se rasporeda
4. Umanjite ometajuće faktore tijekom učenja
5. Budite strpljivi i ponudite korisne savjete
6. Nagrađujte za dobro obavljeni posao
7. Zadržite smisao za humor i budite optimistični
8. Čitajte svojoj djeci i neka ona čitaju vama
9. Budite dosljedni
10. Uživajte u vremenu provedenom s prijateljima
VAŽNO! |
Osnovna škola Milna Brač |