2020-04-08 19:49:35 UPUTE ZA VREDNOVANJE I OCJENJIVANJE TIJEKOM NASTAVE NA DALJINU PREPORUKE ZA RODITELJE/STARATELJE S obzirom na nastalu situaciju, roditelji trebaju biti uključeni u rad škole, ali i osiguravanje kruga povjerenja za učenje, posebno kod učenika razredne nastave. Roditelj učenicima treba postaviti pravila škole u kući i odrediti vrijeme za učenje, poticati ih na samostalno rješavanje zadataka te ih ohrabriti da se obrate učiteljima za sve nejasnoće. Roditelji bi pritom trebali pripaziti da njihova pomoć ne prijeđe u pisanje zadaća umjesto učenika. Na taj se način šteti razvoju samostalnosti i odgovornosti kod djece. Poželjna je suradnja roditelja s učiteljima i stručnim suradnicima.
Pod "opširnije" možete detaljnije pročitati o ovim uputama. NAGLASCI ZA RODITELJE/STARATELJE Obzirom na izvanrednu situaciju, roditelji u ovom trenutku više nego ikad trebaju biti uključeni u rad škole, ali i u osiguravanje kruga povjerenja za učenje, a posebno je to izraženo kod učenika u razrednoj nastavi u osnovnoj školi. Svima nam je na prvom mjestu dobrobit samih učenika koje kvalitetnim povratnim informacijama treba poticati na učenje, pritom je ocjenjivanje u drugom planu. S obzirom na to da smo se svi našli u potpuno novoj situaciji i vrsti nastave, važno je da svi - učitelji, učenici i roditelji, imaju razumijevanja jedni za druge. Iako je to teško s obzirom na okolnosti, od roditelja se u nastavi na daljinu očekuje više nego u nastavi u školi jer su oni odrasle osobe koje s učenicima imaju izravan svakodnevni kontakt te je dobro da budu upoznati i s načinima vrednovanja i ocjenjivanja, sada u nastavi na daljinu više nego inače. Naime, sad im je cjelokupni proces učenja i poučavanja vidljiviji nego kad se veći dio toga procesa odvijao u školi, ali i zato što dolazi do pomaka u načinu vrednovanja i ocjenjivanja. Roditelj treba; osigurati i postaviti djetetu pravila škole u kući, odrediti vrijeme za učenje (osobito u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi) – moramo biti svjesni da ni djeca ni roditelji ne doživljavaju svoj dom kao školu i smatraju kako se kod kuće radi samo domaća zadaća. To u ovim uvjetima više nije tako i na takav se način roditelji trebaju postaviti i prema djeci.Roditeljska je uloga: poticati dijete da samostalno odrađuje sve zadatke, ohrabriti ga da se za sve nejasnoće obrati učitelju.Odgovornost je roditelja da pomognu djetetu – ali ne i raditi umjesto njega. Iako je razumljivo nastojanje roditelja da učenici postignu bolje rezultate, a time i ocjene, pomoć roditelja ne smije prijeći u: pisanje zadaća umjesto učenika, izradu radova koji učenici trebaju samostalno napraviti, pritisak na učenike i nastavnike vezano uz bolje ocjene.Roditelji koji prelaze u pomoć koja to nije, štete razvoju odgovornosti i samostalnosti kod djece i umanjuju njihove šanse za samostalno snalaženje u procesu cjeloživotnog učenja i svakodnevnog rješavanja problema. Roditelji su ti koji moraju odgajati svoju djecu da: ne varaju, ne prepisuju, cijene rad, kako svoj, tako i tuđi.U virtualnom okruženju za učenje, potrebno je uvesti jasnu strukturu i vrijednosti, što uključuje: sustavni razvoj poštovanja rada nultu toleranciju za nedopuštena i neprihvatljiva ponašanja.Naime, učenici trebaju biti svjesni odgovornosti prema sebi i svojem znanju te ih trebamo odgajati tako da ne predaju uratke koje nisu posve samostalno napravili. Roditelji u tom smislu imaju veliku odgovornost i na njima je da učeniku pruže trajnu potporu u procesu rasta i svjesnosti za odgovorno ponašanje. Pritom roditelji trebaju surađivati s učiteljima, nastavnicima i stručnim suradnicima da bi osigurali opću dobrobit svoje djece, poticali ih na učenje, na istraživanje i dobru organizaciju vremena tijekom nastave na daljinu. Tijekom učenja i vrednovanja, roditelj može pratiti način rada učenika i u suradnji s učiteljima, nastavnicima i stručnim suradnicima, pomagati mu u osmišljavanju što boljih pristupa učenju i načina učenja, odnosno pomagati mu da uči kako učiti. Što se tiče vrednovanja, u prvom planu treba biti dobrobit samih učenika koje kvalitetnim povratnim informacijama treba poticati na učenje, pritom je ocjenjivanje u drugom planu. Roditelji trebaju uočiti da se vrednovanje ne oslanja, kao do sada, na poznavanje sadržaja kao glavni pokazatelj znanja, već da treba obratiti pažnju i na druge elemente: samostalnost, kreativnost, mogućnost korištenja naučenog, timski rad ... i da računaju da će nastavnici i to uzimati u obzir.Posebno je istaknuto da svi učenici u ovom razdoblju trebaju dobiti i ocjenu iz aktivnosti u izvršavanju svojih obaveza, ali i da se očekuje da samostalno rade na složenijim zadacima. U tim složenijim zadacima dobro je da roditelji budu upoznati s njima, ali nikako da sudjeluju u izradi i pisanju takvih radova umjesto učenika.
Zašto vrednujemo? Vrednujemo i zato da bismo učeniku dali povratnu informaciju: je li ostvario odgojno-obrazovne ishode, kako će poboljšati svoje učenje.Da bismo to postigli, moramo pratiti rad učenika i poticati njihovu aktivnost i suradnju, kako s učiteljem, tako i s drugim učenicima.
Što se vrednuje? Ono što treba posebno naglasiti je da sadržaje koje nastavnici poučavaju, a kasnije vrednuju i ocjenjuju, treba: usmjeriti na bitno, osloboditi ih sporednih detalja ili činjenica koje umanjuju ono što je bitno.Kod svih metoda vrednovanja treba imati na umu da je potrebno jasno razlučiti bitne sadržaje od onih manje bitnih ili sporednih. Može se vrednovati: Aktivnost i samostalnost u radu domaće zadaće – redovitost, kvaliteta, samostalnost u radu diskusije suradničko učenje samostalno istraživanje. jedan složeniji zadatak plakat, prezentacija, projekt, istraživački rad, praktični rad kritički prikaz problemski zadatak, rješavanje problemaDakle, barem dvije ocjene do kraja nastavne godine mogu dobiti svi učenici.
Predmetna nastava: - Za predmete u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi koji se izvode satnicom od četiri sata tjedno (Hrvatski jezik i Matematika), usmeno ispitivanje je potrebno provesti jedanput do kraja nastavne godine, a posebno ukoliko nastavnik ili učenik imaju dvojbu oko zaključne ocjene, odnosno, ukoliko nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjene. - Za predmete s tjednom satnicom od tri sata tjedno usmeno ispitivanje preporuča se provesti ukoliko se učenika ocjenjuje ocjenom odličan i nema dovoljno elemenata za zaključivanje ocjene. - U nekim predmetima kao što su Matematika, Fizika i Kemija, uobičajeno je da se provjerava i pisanim putem jer to uključuje i rješavanje zadataka te vrednovanje drugih različitih uradaka. Nakon što učenik preda pisani rad koji ima značajan utjecaj na ocjenu, potrebno je organizirati i kratak usmeni razgovor/ispit kako bi nastavnik s učenikom prošao kroz njegov uradak i razjasnio poteškoće (ili rješenja) testa.
Razredna nastava Nije nužno imati u svim nastavnim cjelinama svih nastavnih predmeta brojčane ocjene u ovom razdoblju u kojem se provodi nastava na daljinu. Nije potrebno provesti sve planirane provjere znanja i vještina.Treba osiguravati ostvarivanje: odgojno-obrazovnih ishoda koji su vezani uz temeljne pismenosti (čitanje i razumijevanje pročitanog, računanje, temeljne spoznaje o svijetu koji nas okružuje), vrijednosti koje su temelj odgojno-obrazovnog procesa.Za razrednu nastavu dovoljno je: pratiti aktivnost učenika - jesu li sve zadaće i vježbe izrađene, dati učenicima da naprave neki od kompleksnijih zadataka koji služi sintezi znanja, a poticajni su za učenje (izrada plakata, umnih mapa, crteža, sastavaka, kvizova).U razrednoj nastavi ne treba učenika usmeno ispitati tijekom nastave na daljinu. Zaključno, u ovakvim izvanrednim uvjetima, odluke se donose sukladno preporukama stručnjaka i epidemiološkoj situaciji te stalno uslijed promjena okolnosti možemo očekivati i promjene nekih odluka, ali naglašavamo da one sigurno neće biti donesene na štetu učenika ili njihovih mogućnosti za nastavak obrazovanja. U tom duhu, molimo roditelje za strpljenje i suradnju. Ministarstvo znanosti i obrazovanja |
Osnovna škola Marka Marulića Sinj |