2020-03-10 13:46:38

Kreativan pristup lektiri

„Jao, bliži se sat lektire!“,  „Uff, opet ta lektira!“,  „Koliko stranica ima knjiga?“ rečenice su koje često izgovore učenici. Lektirni naslovi učenicima često predstavljaju samo još jednu školsku obavezu koje učenici doživljavaju kao dužnost koja se mora izvršiti. U manjini su oni učenici koji lektirna djela čitaju iz zabave i užitka. Mladi su u sve većoj mjeri zaokupljeni raznim izvannastavnim aktivnostima, digitalnim medijima, društvenim mrežama te im iz tih razloga knjiga nije na prvom mjestu.

  

 

    

 

Je li moguće lektirne naslove i sat lektire učiniti zanimljivima, pobuditi uspavanu kreativnost kod učenika i učitelja te ljubav prema knjizi i čitanju?

Da bi lektira učenicima bila zanimljiva, potrebna je dobra priprema učitelja i učenika, motivacija, kreativnost, zanimljive aktivnosti koje sate lektire razlikuju od ostale nastave.

Evo nekoliko primjera za kreativan pristup lektirnim djelima:

Mato Lovrak, Vlak u snijegu

PIZZA IZVJEŠĆE O LEKTIRI – zadatak za učenike kojeg su trebali odraditi kod kuće. Svaki je učenik dobio kutiju od pizze, oslikao naslovnicu na poklopcu kutije. Od tvrđeg papira izrezali su krug (pizza) kojeg su podijelili na dijelove (pizza cut). Za svaki dio dobili su određeni zadatak. Na satu lektire pizza izvješće koristili smo za interpretaciju lektirnog djela.

DRUŠTVENA IGRA – tjedan dana ranije na satu hrvatskog jezika učenici su dobili zadatak da osmisle društvenu igru s pitanjima iz lektire Vlak u snijegu. Odredili su voditelja grupe koji je ostalim učenicima odredio zadatke. Svaki je učenik odradio dio posla. Samostalno su osmislili dizajn društvene igre kao i pitanja koja su pisali na kartice s različitim znakovima ( ? J  L ).

OBAVIJEST – Na satu hrvatskog jezika pisali smo obavijest o zajedničkoj akciji čišćenja školskog stubišta. Obavijest su izvjesili po školi i tako pozvali i ostale učenike u akciju čišćenja. Zajedničkim radom i slogom, uz pjesmu „Kad se male ruke slože sve se može, sve se može...“, očistili smo stubište škole poput pravih malih zadrugara.

SCENSKI PRIKAZ – kratkim scenskim prikazom odglumili smo dio romana. Podijelili uloge, obukli kostime, uživljeni u likove iz romana scenski smo prikazali vjenčanje Pere i Drage te vožnju vlakom u snijegu.

TV EMISIJA – INTERVJU – učenici, svaki u svojoj ulozi gostovali su u „TV emisiji“ i pripovijedali o događajima koje su doživjeli na putu u Zagreb i na povratku. U emisiji smo razgovarali i o osnivanju zadruge te o njihovim međusobnim odnosima.

Obradi lektirnog djela Vlak u snijegu posvetili smo pet školskih sati i pritom se nasmijali, učili, stvarali i odlično se zabavili.

Evo još nekoliko ideja kako smo mi obradili lektirna djela:

LEKTIRA IZ VREĆICE (M. Lovrak, Družba Pere Kvržice) – u papirnatoj vrećici, koju prethodno oslikavaju i na nju pišu osnovne podatke ( naslov, ime autora, likovi, vrijeme, mjesto radnje, redoslijed događaja..), učenici donose razne predmete koji su povezani s romanom. Na satu lektire vlada pravo uzbuđenje i učenici jedva čekaju koji će predmet netko izvaditi iz vrećice. Učenici mogu pripovijedati o događaju koji je povezan s tim predmetom.

POGODI TKO SI (J. Spyri, Heidi) – igrač postavlja pitanja i pogađa kojeg lika iz romana predstavlja kartica na njegovoj glavi, vrijeme pogađanja je ograničeno.

PRIZOR U KUTIJI (J. Spyri, Heidi) – prema opisu krajolika oblikovanjem kolaža i kartona učenici stvaraju 3D prizor u kutiji

KINO (J. Spyri, Heidi) – gledanje filma uz kokice i sok

IZRADA PLAKATA (H. Hitrec, Eko Eko) – tijekom čitanja učenici su imali zadatak da kad u romanu naiđu na novi lik ili interesantan predmet  moraju ga nacrtati prema opisu u romanu izrezati i donijeti u školu.  Bili su motiviani i jedva su čekali koji će lik netko donijeti i koliko su likova sakupili. Nakon što su pročitali lektiru i donijeli sve likove izradili su svatko svoj plakat te pored likova i predmeta pisali po čemu su posebni.

KVIZ (H. Hitrec, Eko Eko) – u grupama, smišljaju ime za grupe, točni odgovori se boduju, opcije joker pomoć grupe, pomoć učiteljice, joker pola- pola... ovisno o pitanjima i prethodnom dogovoru.

LUTKE NA ŠTAPIĆU (J. M. BARRIE, Petar Pan) – učenici su izradili plošne lutke na štapiću te smo izveli kratki lutkarski igrokaz uz skraćenu verziju romana, pričali iz perspektive lika i uživljavali se u lik te kasnije izradili plakat.

GLAZBA I PLES - GUSARSKI PLES (J. M. BARRIE, Petar Pan) – uvježbavanje koreografije za gusarski ples (koreografija prethodno osmišljena) uz prirodne zvukove i udaraljke

TV U KUTIJI (E. Kastner, Emil i detektivi) – učenici su na papirnatoj traci crtali redoslijed događaja, traku zarolali na kartonske valjke, na kutiji izrezali otvor te kroz otvor na kutiji „projicirali film Emil i detektivi“ usmeno pripovijedali prema redoslijedu događaja.

Ovo su samo neke od ideja koje su učenike motivirale i zabavile. U priručniku Kreativan pristup lektiri ponuđeno je mnoštvo lako izvedivih rješenja i korisnih tehnika što se mogu redovno koristiti u praksi te mogu rezultirati pozitivnim ishodima, učiniti da čitanje lektire postane ugodna i kreativna navika, a ne još jedna školska obaveza.

                                                                              Marta Verbanac


Osnovna škola Matije Vlačića Labin