2022-02-14 09:21:32 DAN ZALJUBLJENIH U našoj smo školi povodom obilježavanja Dana zaljubljenih izvjesili radove učenika na temu ljubavi, kao i razne ljubavne stihove, citate koje su oni obrađivali tijekom svog školovanja. Također, organizirali smo i radionicu na temu Ljubav ne boli, kako bismo osvijestili i drugu stranu ljubavi, tj. problem nasilja u vezama mladih.
Smatramo, kako je važno raditi s učenicima i educirati ih o navedenoj temi kako bi oni kasnije znali razlikovati kvalitetne i na ljubavi utemeljene veze od štetnih i nasilnih veza.
Nasilje u mladenačkim vezama
Nasilje u vezama mladih odnosi se na nasilno ponašanje koje se čini u svrhu kontrole, moći i zastrašivanja. Pregled istraživanja koja se bave ovom problematikom pokazuje da je vjerojatnost doživljavanja seksualnog i psihičkog nasilja u partnerskim vezama najveća upravo u adolescenciji te u ranim 20-ima. Kada dvije mlade osobe, započinju romantičnu vezu njihovi ciljevi, interesi i ideje o tome kako bi veza trebala izgledati se često razlikuju. Mladi tada nemaju potrebno znanje o tome kako zadovoljiti vlastite potrebe, potrebe partnera, niti kako te potrebe uskladiti. Zato su sukobi neizbježni i čine dio iskustva svakog odnosa. Dakle, nije pitanje hoće li će do sukoba doći u vezama mladih, nego kako će se ti sukobi rješavati. Upravo u procesu rješavanja sukoba otvara se prostor za različite oblike nasilnih ponašanja. Pritom se misli i na fizičko, ali i emocionalno (psihičko) nasilje. Važno je naglasiti da nakon prvog incidenta nasilje ne prestaje nego postaje sve intenzivnije. Znakove nasilja u vezama ponekad je vrlo teško prepoznati. Ponekad ponašanje i geste osobe sa kojom smo u emocionalnom odnosu prepoznajemo kao privrženost i strastvenu ljubav, a ona zapravo može biti znak ljubomore, posesivnosti i kontrole. Mlada osoba koja ostaje u vezi u kojoj postoji nasilje teško prihvaća savjete, jer ionako zna da njezina veza nije dobra, a ne može izaći iz nje. Stoga je pred prijateljima i odraslima, koji imaju podatak da je adolescent u vezi u kojoj trpi ili vrši nasilje, težak zadatak. Osobu treba upozoriti na mane njezina izbora, a istodobno očekivati da će svoju ljutnju iskaliti na odraslome, bilo da je on roditelj, prijatelj, učitelj ili stručnjak za mentalno zdravlje.
ŠTO RODITELJ/ODRASLA OSOBA MOŽE UČINIT KAKO BI POMOGAO MLADOJ OSOBI ZA KOJU SUMNJA DA JE IZLOŽENA NASILJU? biti spreman saslušati ako mladić ili djevojka pokaže želju za razgovorom prihvatiti svoje dijete, učenika…bez obzira na neslaganje sa njegovim/njezinim izborom partnera intervenirati u slučaju da primijeti znakove fizičkog nasilja, čak i ako mlada osoba to odbija. Iako se – čini kao da oni ne žele intervenciju, odrasli svojom reakcijom (vođenje na liječnički pregled, prijavljivanje) pokazuju da im je stalo do adolescenta i da postoji osoba koja će ga zaštititi
NEKI POSTUPCI NIKAKO NE POMAŽU I TREBA IH IZBJEGAVATI: govoriti: “Jesam ti govorio(la) da ta osoba nije dobra za tebe“ zabranjivati susrete s tom osobom, ustrajati na povjerenju i razgovoru ako mlada osoba nije na to spremna prigovarati zbog veze ili onog što smo učinili kao bismo pomogli, čak i ako posumnjamo da je ponovo u vezi s istom osobom.
ŠTO PRIJATELJ/VRŠNJAK MOŽE UČINITI KAKO BI POMOGAO MLADOJ OSOBI ZA KOJU SUMNJA DA JE IZLOŽENA NASILJU: dati do znanja da želi razgovarati i pokazati zabrinutost jer se osoba koja trpi nasilje u vezi osjeća izolirano i nesretno poslušati bez ocjenjivanja i procjenjivanja sve što osoba ima reći,biti podrška; reći da je tu za njega/nju dati do znanja i verbalizirati neslaganje sa nasilnim ponašanjem njezina/njegova partnera/partnerice pomoći potražiti informacije i pomoć reći odrasloj osobi što se događa prijatelju/prijateljici. otići sa njom/njim kod neke odrasle osobe/potražiti pomoć u savjetovalištu…
GDJE POTRAŽITI POMOĆ? Ako si u vezi u kojoj se događa nasilje potraži pomoć. Razgovaraj sa nekim kome vjeruješ: prijatelj, nastavnik, psiholog, roditelji…
Jer zapamti, svatko ima pravo na vezu u kojoj će graditi odnose pune poštovanja, povjerenja i uvažavanja, vezu bez nasilja!
LITERATURA: Buljan Flander, G., Bračan M., Škovrlj, K., Škrlec, N. (2009). Je li moguće da je to ljubav? Priručnik o nasilju u vezama mladih. Zagreb: Grad Zagreb i Poliklinika za zaštitu djece i mladih. |
Osnovna škola Okruk |