2010-01-15 14:52:00 Temeljni nastavni oblici rada
U didaktici razlikujemo sljedeće nastavne oblike: frontalni rad, rad u skupinama, rad u parovima, i individualni oblik nastavnog rada. Pogledajmo koje su prednosti, a koji nedostatci kojeg nastavnog oblika. 1.1.Frontalni oblik nastavnog rada * U neposredno (direktno) ustrojenoj nastavi najčešće se primjenjuje frontalni (zajednički, kolektivni) oblik nastavnog rada. U frontalnom radu jedan nastavnik neposredno poučava zajednički sve učenike (u skupini, odjelu i odjeljenju). Nastavnik je u direktnom odnosu s učenicima i nastavnim sadržajem, odnosno on je posrednik između nastavnog sadržaja i učenika. * Frontalni oblik rada osobito odgovara psihofizičkim sposobnostima učenika mlađih odjela osnovne škole. Iako je takav oblik rada prevladavao u staroj školi, zbog ekonomičnosti se i danas zadržao kao najčešći nastavni oblik rada. * Svim učenicima osigurava istodobno motrenje, prenošenje poruka, sustavno ponavljanje, utvrđivanje znanja i razvitak njihovih sposobnosti. * Najpogodnija primjena frontalnog oblika rada je u na uvodnim satima. Frontalni rad je posebno pogodan za korištenje filma, CD, TV emisija itd. u nastavi.
1.1.1. Nedostaci frontalnog oblika rada * Najčešći nedostaci frontalnog rada su: * zapostavljanje individualnih osobina učenika; nastava se prilagođava tzv. «prosječnom» učeniku, koji zapravo ne postoji, pa ona ne zadovoljava potrebe ni mogućnosti natprosječnih učenika a uopće je ne mogu pratiti oni koji za tim prosjekom zaostaju (po sposobnostima, predznanju, ritmu rada itd.); * ograničavanje komunikacije između nastavnika i učenika jer nastavnik može poslati informaciju svim učenicima, ali je ne može primiti od svih učenika; * stalnom primjenom frontalnog rada oblikuje se u razrednom odjelu ozračje predavaonice i slušaonice u kojoj nastavnik predaje a učenici slušaju. Nastavnik se trudi da učenici dobiju sve gotovo, prerađeno, što u učenika oblikuje psihologiju gotovanstva.
1.2. Rad u skupinama * Temelji se na zajedničkom radu triju do šest učenika na rješavanju određenih zadataka tijekom nastave.
1.2.1. Vrste radnih zadataka * istovrsni – nediferencirani rad u skupinama (sve skupine obavljaju isti zadatak, ali se unutar svake obavlja podjela rada prema složenosti zadataka); * raznovrsni – diferencirani rad u skupinama (svaka skupinama dobiva posebni zadatak, dio nastave jedinice ili teme); * rad u ciklusima – skupine rade na različitim zadacima, u predviđenom vremenu izmjenjuju zadatke, sve dok svaka skupina ne uradi sve zadatke.
1.2.1. Temeljne etape rada u skupinama * Nastavni rad u kojem dominira rad u skupinama odvija se po etapama, koje metodičari različito određuju iako većina ističe tri temeljne etape/faze: * uvodni dio – dogovor o radu – zajednički je za sve učenike, u njemu se provodi sadržajna i psihološka priprema za rad, upoznaje se program rada, formiraju skupine, zadaju zadaci rada, odlučuje o načinu rada, pripremaju izvori znanja, itd. * Glavni dio rada – rad u skupinama - odvija se kao samostalan rad učenika u skupinama na temelju podjele rada unutar same skupine, dok nastavnik samo pomaže učenicima u svladavanju određenih teškoća. Tijekom rada u skupinama važno je da učenici obave podjelu rada unutar skupine, dogovore se o radu, prikupe odgovarajuće podatke, vode bilješke, provedu raspravu i pripreme izvješće skupine. * Završni dio – uopćavanje - obuhvaća skupna izvješća, raspravu o njima u razrednom odjelu i nastavnikovo uopćavanje rada (dodatna tumačenja, dopunjavanje izvješća, zadavanje dodatnih zadataka i sl.). Uopćavanje rada posebno je važno pri ustrojavanju raznovrsnog rada u skupinama. * Kako svaki nastavni rad valja zaključiti provjeravanjem njegove djelotvornosti, navedenim dijelovima nastavnog rada treba dodati etapu provjeravanja učinkovitosti nastavnog rada.
1.2.2. Prednosti rada u skupinama * Rad u skupinama ima niz prednosti, kao: * neposredan odnos učenika s izvorima znanja, i s ostalim učenicima u skupini, * razvijanje radnih sposobnosti, * individualizirani rad u skupini.
1.2.3. Nedostaci rada u skupinama * složenost ustrojavanja rada u skupinama; * dugi uvodni dio i općenito velik utrošak nastavnog vremena, pa tim oblikom rada treba obraditi važne nastavne sadržaje; * često nesnalaženje učenika, posebice pri usvajanju same tehnike rada u skupinama, tako da ne uočavaju bitne sadržaje. * u stalnim učeničkim skupinama dominiraju bolji učenici, čijim se rezultatima rada koriste slabiji učenici, što uzrokuje njihovu pasivizaciju u radu. Rad u skupinama zahtijeva suvremenu razrednu učionicu s namještajem koji se brzo može prilagoditi radu u skupinama; * potrebna odgovarajuća oprema za praktičan rad učenika, mnogo različitih izvora znanja; * ali i spremnost i spretnost nastavnika da osigura materijalne preduvjete za takav rad.
1.3. Rad u parovima * Temeljna oznaka rada u paru jest to da dva učenika zajednički obrađuju jedan problem, bilo u nastavi, bilo izvan nje. Radeći u paru, učenici se lakše sporazumijevaju i surađuju. * Radom u paru učenik se osposobljava da svoj rad uspoređuje s radom drugog učenika, da pažljivo sluša svog sugovornika, da uspoređuje svoje sposobnosti sa sposobnostima svog para, da se brzo odluči u svladavanju teškoća. * Učenici u paru udružuju svoje znanje i sposobnosti, zajednički su odgovorni za učinak svog rada. Učenike u taj oblik rada valja uvesti postupno i sustavno.
1.3.1. Vrste rada u paru prema sposobnosti učenika * Razlikujemo instruktivni i zajednički rad u paru. * Instruktivni rad u paru - bolji učenik pomaže slabijem u stjecanju i provjeranju znanja. * Zajednički rad u paru - učenici u paru traže rješenje ili svaki radi samostalno a zatim zajednički raspravljaju o obavljenim zadacima i predlažu rješenje. * Pri sastavljanju parova učenika uvažavaju se različiti stavovi, kao: * mjesto sjedenja, slobodan izbor pojedinca, dogovor učenika, školski uspjeh, učeničke sposobnosti, osobine učenika, itd.
1.3.2. Vrste rada u paru prema vrsti radnih zadataka * Razlikujemo sljedeće radove u paru: * svi parovi rade isti zadatak, * svaki par radi poseban zadatak, * skupina parova radi na istom zadatku. * Nastavni rad u kojem se radi u parovima obuhvaća: * pripremanje učenika, * upoznavanje s uputama za rad, * rad parova na rješavanju zadataka, * izvješće parova o urađenom, * završni rad – provjera učinkovitosti rada.
1.3.3. Nedostaci rada u parovima * Najčešći nedostaci su: * ograničena suradnja na samo dva učenika; * moguća pojava suparništva i izbijanje sukoba, te * nastavnikovo otežano praćenje rada svih parova.
1.4. Individualni rad * Individualni rad je rad u kojemu svaki učenik radi samostalno. * Prednosti su individualnog rada to što je učenik doveden u neposredan odnos s nastavnim sadržajem. * Učenik razvija svoju samostalnost, stječe samopouzdanje i razvija svoje stvaralačke sposobnosti, a uspjeh u učenju ovisi o njemu samom. * U takvom radu nema suradnje s ostalim učenicima, već samo povremeno s nastavnikom, bilo radi dodatnih uputa ili nadzora. * Individualnim radom se učenici uvode u samostalan rad koji im omogućava da razvijaju svoje sposobnosti.
1.4.2. Vrste individualnog rada * Postoje: * istovrsni – nediferencirani zadaci, * raznovrsni – diferencirani zadaci, prilagođenim mogućnostima i potrebama svakog učenika. * U istovrsnom radu svi učenici rješavaju samostalno iste radne zadatke, a primjenjuje se za usvajanje temeljnih nastavnih sadržaja. * On nije stimulativan jer su takvi zadaci prelagani za učenike s natprosječnim, a preteški za učenike s ispodprosječnim sposobnostima. * Raznovrsni individualni rad prilagođen sposobnostima skupine učenika u kojemu pojedine skupine dobivaju različite radne zadatke. * Individualan rad postaje individualiziran kada svaki učenik rješava zadatak koji odgovara njegovim sposobnostima, tempu i načinu rada.
1.4.3. Metodički postupak pri primjeni individualnog rada * Obuhvaća: * pripremanje učenika sa samostalan rad – motivacija * podjela nastavnih listića * samostalan rad učenika uz nadzor nastavnika * izvješće učenika o urađenom * završni rad – provjera učinkovitosti rada.
1.4.4. Prednosti i nedostaci individualnog rada * Prednosti – razvijanje sposobnosti, samopuzdanja i stvaralaštva. * Nedostaci - nemogućnost govorne suradnje s ostalim učenicima i nastavnikom, otuđivanje od rada kad se naiđe na poteškoće, zatvaranje u sebe, jačanje individualnosti, mala učinkovitost pri obradi novih nastavnih sadržaja, i dr. |
Osnovna škola Popovac |