2023-04-06 09:19:28

OBAVIJEST

Suvremena obitelj i stilovi roditeljstva

Krajem mjeseca Ožujka u Osnovnoj školi Privlaka održana je edukacija roditelja na temu Suvremena obitelj i stilovi roditeljstva. Edukacija je organizirana u suradnji s Odjelom za pedagogiju Sveučilišta u Zadru. Ravnateljica škole Verica Škibola na početku je pozdravila prisutne i izrazila im dobrodošlicu. Po završetku predavanja predavačica izv. prof. dr. sc. Rozana Petani u diskusiji je prisutnim roditeljima matične škole Privlaka i područne škole Vir odgovarala na pitanja iz domene ove aktualne problematike.

Suvremenu obitelj karakteriziraju promjene u strukturi i dinamici obitelji. Prisutne su i promjene u odnosima muškaraca i žena u obitelji, kao i promjene u sustavu vrijednosti u društvu i shvaćanjima prirode djece i roditeljskog autoriteta. Suvremenu obitelj karakterizira i sve veća usmjerenost na karijere, posao oba roditelja ili jednog. Suvremeno roditeljstvo pred roditelje stavlja zahtijevan zadatak vođenja djeteta kroz razvojne cikluse, što pretpostavlja roditeljsku zrelost, fizičko i mentalno zdravlje te pedagoške kompetencije. Današnji roditelji suočeni su s drugačijim očekivanjima, pritiscima i zahtjevima u ispunjavanju svoje roditeljske uloge u odnosu na roditelje prijašnjih generacija.

Autoritarni roditeljski stil – „Napravi to zato što sam ja tako rekao/la!"

Ovaj odgojni stil karakteriziraju velika očekivanja i zahtjevi prema djetetu, strogi nadzor i kontrola, ne pružaju dovoljno topline i podrške. Roditelji su hladni i odbacujući, često omalovažavaju svoju djecu rugajući im se i kritizirajući ih. Glavni odgojni ciljevi su postizanje djetetove samokontrole i poslušnosti. Roditelji postavljaju zahtjeve i određuje pravila, ali ih ne objašnjavaju djetetu. Ne koriste se razgovorom, niti obiteljskim pravilima.

 

Demokratski roditeljski stil - „Što ti misliš o tome?”

Ovdje se radi o kombinacija emocionalne topline i čvrste kontrole. Roditelji postavljaju velike zahtjeve, sukladno djetetovoj dobi, određuju granice i postavljaju nadzor. Istovremeno pružaju djetetu puno topline i potpore. Granice i pravila koja su postavljena djetetu su dobro objašnjene. Uspostavljaju ugodne, emocionalno ispunjavajuće odnose s djetetom, koji čine dijete blisko povezanim s roditeljem.

 

Popustljivi odgojni stil

Dominira kombinacija emocionalne topline i slabe kontrole. Odnos roditelja i djeteta temelji se na velikoj emocionalnoj osjetljivosti roditelja prema djetetu, na prevelikoj slobodi djeteta bez postavljanja granica, pravila te općenito bez kontrole ponašanja. Ispunjavaju djetetu sve želje i zahtjeve jer misle da će na taj način najbolje pokazati svoju ljubav prema djetetu. Ne postavljaju jasno određena pravila ponašanja. Djeci daju preveliku slobodu da donose odluke sami za sebe u dobi u kojoj to još nisu spremna.

 

Ravnodušni odgojni stil - Radi što hoćeš, nije me briga.

Ovaj stil karakterizira emocionalna hladnoća i slaba kontrola. Roditelji postavljaju male zahtjeve, ne postavljaju kontrolu, ne pružaju toplinu, a niti potporu djetetu. Vrlo često su ti roditelji emocionalno distancirani, depresivni, obuzeti stresom života te imaju vrlo malo energije za svoje dijete. Niska razina razumijevanja, niska razina interesa za dijete i njegove aktivnosti, nepokazivanje roditeljske ljubavi te neprovođenje zajedničkog vremena.

 

Savjeti!

Stvorite emocionalno toplo obiteljsko ozračje – to ima snažan utjecaj na razvoj djeteta, na njegov doživljaj odnosa unutar obitelji. Pronađite mjeru u kontroli svog djeteta – dobri roditelji čvrsto kontroliraju svoju djecu, određuju pravila, jasno pokazuju tko je „glavni”, a potom nadziru njegovo ponašanje kako bi se osigurali da se zadanih pravila dijete pridržava. Da bi se dijete razvilo u zdravu i zrelu ličnost, ono zahtijeva određen stupanj slobode izbora, ali i određenu strukturu i niz postavljenih pravila ponašanja u socijalnim odnosima. Budite dosljedni u odgoju – svaki roditelj bira koji će roditeljski stil primjenjivati u odgoju svog djeteta. Ako je roditelj dosljedan i strpljiv, zadobit će povjerenje djeteta iz kojeg dijete razvija povjerenje u sebe i druge ljude te će se razviti u zrelu i odgovornu odraslu osobu. Odgajajte svoju djecu kod kuće – nastojte dijete kod kuće naučiti pravilima ponašanja koja se očekuju od  njega vani. Njegujte dobre bračne odnose – ako je bračni odnos neprijateljski i hladan, u kojem ima svađa, prigovaranja, omalovažavanja, kritiziranja, ucjenjivanja, predbacivanja, teško da će dijete naučiti što je tolerancija, ljubav i prijateljstvo. Iskažite brigu za djetetove školske obveze, svakodnevne aktivnosti i strukturu slobodnog vremena – informirajte se o školskim sadržajima i problemima, osigurajte svom djetetu prilike za učenje i obrazovanje. Pomognite mu da isplanira svoje svakodnevne i obiteljske obveze i da se pridržava plana. Razgovarajte sa svojim djetetom – raspravljajte o temama koje su mu važne i uključite ga, sukladno dobi, u obiteljske teme, rasprave i odluke. Ne izbjegavajte razgovor o teškim temama!

izv. prof. dr. sc. Rozana Petani 

 

Rođena je u Zadru gdje je završila osnovnu i srednju školu. Po završetku Učiteljskoga studija, diplomira i jednopredmetni studij pedagogije. Za vrijeme studija dobila je Rektorsku nagradu za akademsku 1993./1994. godinu kao najbolja studentica Filozofskog fakulteta u Zadru.

Od 2003. do 2007. godine sudjelovala je u edukaciji iz Gestalt psihoterapije pri Gestalt Psychotherapy Training Institute Malta te diplomirala 2008. godine i stekla zvanje diplomiranog gestalt psihoterapeuta. Stupanj magistra znanosti iz područja pedagogije stekla je 2005. godine obranom rada na temu „Povezanost samoprocjene roditeljske kompetentnosti i stavova prema odgojnim postupcima“. Stupanj doktora znanosti iz područja obiteljske pedagogije stekla je 2010. godine obranom rada pod nazivom „Dimenzije roditeljskog ponašanja i stavovi adolescenata prema obiteljskom životu“.

Bila je suradnica na više znanstveno-istraživačkih projekata, članica je više stručnih povjerenstava za obrane diplomskih radova, članica je većeg broja stručnih povjerenstava za izbore u suradnička i znanstveno-nastavna zvanja na više sveučilišta, recenzentica je različitih objavljenih monografija i članaka publiciranih u mnogobrojnim časopisima i zbornicima radova.

Također, od samog početka djelovanja uključena je u rad Studentskog savjetovališta Sveučilišta u Zadru, gdje radi kao savjetnik i psihoterapeut te sudjeluje u projektima čiji je nositelj Studentsko savjetovalište.

Bila je sudionik čitavog niza domaćih i međunarodnih znanstvenih i stručnih skupova. Objavila je više znanstvenih i stručnih radova. Objavila je više znanstvenih i stručnih radova. Suradnica je u Centru za socijalnu skrb Zadarske županije.


Osnovna škola Privlaka