2023-09-06 09:47:53

DOSLJEDNOST U ODGOJU I KOMPETENCIJE DJETETA

Dosljedan roditelj

Dosljednost ili dosljedna uloga roditelja može se naučiti jer, kao što nema savršenog djeteta, nema ni savršenog roditelja. Međutim, vjerujem da svaki roditelj priželjkuje biti dosljedan svom stilu odgoja. Roditelji često prilikom odgajanja svoje djece odustaju od nekih svojih zahtjeva, jer dosljedna uloga roditelja od roditelja iziskuje energiju koja se troši prilikom odgajanja. Ukoliko je roditeljski odabir neke odgojne metode i konstruktivan izbor, onda će lakše postići neki odgojni cilj, odnosno efekt odgoja je jači.

Prilikom odgajanja neka djeca roditelja mogu potpuno fizički, ali i emocionalno iscrpiti, ali samo ukoliko je neadekvatna odgojna metoda u pedagoškom smislu. Ukoliko je neka vaša metoda neprihvatljiva, djeca najčešće izrastaju u tvrdoglavu, posesivnu ili autoritativno neosjetljivu djecu.Takav oblik odgoja koriste najčešće permisivni odnosno popustljivi ili autoritarni roditelji. Stoga u roditeljskoj ulozi roditelj bi trebao postati dosljedan, a dijete bi trebalo prihvaćati autoritet oca i majke.

Roditelji najčešće u odgoju svoje djece žele biti dobronamjerni, ali i autoritativni i njihov cilj i želje su u većini pozitivne.

Ipak, ako su postupci i metode pedagoški neprimjereni, tada su učinci takvog odgoja pogrešni jer najčešće nisu u skladu sa razvojem djeteta. Bitno je naglasiti da je roditelj najvažnija karika u odgoju koji samostalno odabire odgojni stil.


 

Prepoznaj kompetencije svog djeteta

Često roditelj pretpostavlja da je njegovo dijete samostalno, empatično i emocionalno zrelo za polazak u školu.

Ali, što ako nije?

U ranom razvoju djeteta dobro je poticati pozitivnu sliku o sebi za vlastito dijete. U poticanju ove kompetencije bitna je uloga roditelja koji bi najčešće trebao poticati ili razvijati neke sposobnosti ili vještine djeteta . Stabilno obiteljsko okruženje utječe na razvoj pozitivne slike djeteta. Poticanjem socijalnih ili emocionalnih kompetencija dobrim roditeljskim stilom odgoja doprinijeti će tome da dijete uvažava sebe, okolinu, da se sa njom suočava, ali i da prihvaća svoje vršnjake.

Ukoliko je dijete kompetentno ono će se lakše nositi s izazovima sredine u kojoj živi i odrasta. Jer socijalno kompetentno dijete je odgovorno, zrelo, puno je energije, većinom je pozitivno u odnosu na svoju kronološku dob i ima razvijenu samokontrolu. Ako je emocionalno kompetentno, tada svoje emocije samostalno regulira i na primjeren način ih izražava. Nije sklono pretjerivanju ili kritiziranju svojih vršnjaka. Stoga važno je da roditelj potiče kompetencije svoga djeteta podržavajući ih na različite načine primjerice pohvalom, novom igrom, odmorom ili zabavom uz učenje. Prirodnom igrom već u ranom razvoju različitim odabirom didaktičkih prirodnih materijala navikavati će svoje dijete na preuzimanje odgovornosti za svoje postupke.

Kakvo biste dijete željeli odgojiti? Sigurno, empatično, zahvalno, savjesno, disciplinirano, urredno? Roditelji najčešće procjenjuju jesu li djetetove kompetencije primjerene kronološkoj dobi djeteta. Stoga za početak i pred polazak u školu razgovarajmo sa svojom djecom o njima.

Odgovoran, ali ne i prezahtjevan roditelj usmjeruje pravilno potrebe svoga djeteta. U tijeku odrastanja ili pred polazak u školu njihove navike ali i potrebe najčešće neće se suviše razlikovati od većine vršnjaka.Stoga i socijalne vještine uz trud, red i disciplinu sigurno će biti primjerene Pitanja o tome koliko ste odgovorni, obzirni i li prilagodljivi u odnosu na svoje dijete ili koliko ste u svojim odgojnim postupcima odmjereni ili realni danas su sve češća. Ili koliko i kako ih usmjeravate u vašem obiteljskom odgoju. Sve su to samo pitanja koja se danas često postavljaju roditeljima i na taj način ih se potiče na suradnju u nekom školskom okruženju.

Ukoliko roditelj razumije ili prihvaća svoju roditeljsku ulogu sigurno stvarati će pozitivno obiteljsko okruženje, a njegov odgojni stil biti će podržavajući.

Poticanjem socijalnih ali i emocionalnih kompetencija već u ranom razvoju, dijete će usvojiti uz navedene kompetencije i poneke moralne vrijednosti, a to su davanje, primanje, pomaganje, brižnost, vjernost, uvažavanje različitosti ili prijateljstvo.


Osnovna škola Šime Budinića Zadar