2022-03-14 13:43:44 Matematika ujedinjuje - Dan broja PI i Dan matematike Projekt "Moj Zagreb, tak imam te rad" prikazan kroz matematiku i fiziku. Kao što ističe ovogodišnja tema Međunarodnog dana matematike „Matematika ujedinjuje“, ujedinjuje mnogo toga posebnog. Stoga smo ga obilježili uz značajan datum 14. ožujka (14. 3.) Dan broja π, Međunarodni dan matematike, datum rođenja fizičara Alberta Einsteina, istakli ljepotu grada Zagreba i još neke druge posebnosti. Proučavajući povezanost grada Zagreba i matematike, došli smo na ideju proučavanja fontane Manduševac. Manduševac je stoljećima služio Zagrepčanima kao izvor vode, pa tako postoji legenda prema kojoj je na tom zdencu lijepa djevojka Manda srela viteza koji ju je zamolio da mu zagrabi malo vode. Rekao joj je “Mando, dušo, zagrabi vode”. Prema toj izreci su i Zagreb i Manduševac dobili ime. Manduševac od “Mando, dušo”, a Zagreb od “zagrabi”. U očima matematičara možemo puno toga istražiti oko Manduševca koji je za početak kružnog oblika, pa ga vežemo za broj π. Učenici su odredili broj π pomoću konca, modela kruga i ravnala, te ponudili ostalim učenicima također da istraže. Mjerili su opseg kruga i duljinu promjera. Taj omjer je stalan i to je broj π. Prema našim mjerenjima za Manduševac smo izmjerili opseg 15. 15 metara, duljinu promjera Manduševca 4.8 metara. Izračunali smo omjer i dobili 3.15625 što je vrlo blizu broju π (3.14). Učenici su na satu matematike i fizike kod učiteljice Terezije Baltić kroz projekte istraživali i izrađivali razne materijale. Drugi učenici su s učiteljicama matematike Ružicom Gudelj i Ivanom Hlišć proučili izrađene učeničke radove i nadopunili uz dodatne zanimljive radove. Učenici su se posebno zabavili u ulozi učitelja. Slike govore više nego riječi koliko su učenici sudjelovali u radovima. Učenice 6.a su izradile ukrasne modele broja π te spojile matematiku i umjetnost; učenici 8.-ih razreda izradili su brojne prezentacije po vlastitom izboru, spajajući zadane pojmove, neke od njih su izložene. Učenici 7.-ih razreda rješavali su zanimljive zadatke kao što je spoj broja π i piramide te istraživali pokuse u čast fizičara Alberta Einsteina. Učenici su imali prilike istražiti ponašanje valova na modelu, odgonetnuti o kojoj tekućini se radi u boci te proučavali razne iluzije i razmišljali kao naš mozak doživljava ono što vidi (ujedno je Tjedan mozga od 14. 3. do 20. 3.). #idm314 ,UNESCO je na svojoj Generalnoj konferenciji, u studenome 2019. godine, proglasio 14. ožujka Međunarodnim danom matematike (International Day of Mathematics - IDM) zbog njene važnosti u znanosti i svakodnevnom životu. Prva službena proslava u organizaciji IMU (International Mathematical Union) održana je u sjedištu UNESCO-a u Parizu, 13. ožujka 2020. godine, a također i na više od 1000 organiziranih događaja u 107 zemalja diljem svijeta. Više na https://www.idm314.org/index.html. Jedna od metoda pamćenja znamenaka broja PI je smišljanje rečenica u kojima duljina pojedine riječi odgovara pojedinoj znamenki broja π. |
Osnovna škola Sesvetska Sopnica |